روستاهای کهگیلویه و بویراحمد نوروزگردی خاطره انگیز

یاسوج - ایرنا- همزمان با رستاخیز طبیعت روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در دامنه کوهساران زاگرس، نزدیک به جنگل های بلوط با هوای دلپذیر ،محیطی آرام و زنده بودن زندگی سنتی که در مناطق شهری نوستالژی شده مقصدی خاطره انگیز برای نوروزگردی است.

به گزارش ایرنا، وجود خانه‌های گِل اندود شده و پَرچین‌های پوشانده با شاخه‌های درختان در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد نوستالژی هایی هستند که برای شمار زیادی از گردشگران بسیار جذاب تر از زرق و برق های زندگی لوکس در برخی هتل هاست.

پَرچین یا چَپَر از جمله دست ساخته های سنتی مردم روستاهای این استان است که به مثابه یک سایبان خنک عمل می کند.

کاربردی ابزاری به نام آسک یا آسیاب کوچک برای خرد کردن گندم یا سایر مواد غذایی، استفاده از مشک برای خنک نگه داشتن آب یا دوغ از دیگر زیبایی های سنتی زندگی روستاهای این استان است.

اما زیبایی های زندگی روستانشینی به این موارد محدود نمی شود و نوای موسیقی سنتی محلی، پوشش لباس محلی مردمان سخت کوش روستایی و تکاپوی آنان برای کسب روزی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد را به مقصد نخست گردشگری نوروزی تبدیل کرده است.

اینک وجود ۱۴ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد در کنار صدها روستای با طبیعت بکر و منظره های چشم نواز در آستانه فصل بهار این مناطق را مقصد علاقه مندان به روستاگردی در این استان کرده است.

اینجا در طبیعت بکر مناطق روستایی تجربه زندگی در خانه‌های ساده و گذراندن لحظاتی به یادماندنی در کنار روستائیان لحظاتی برای مسافران ایجاد کرده است.

روستای تنگ تامرادی

روستای تنگ تامرادی یکی از روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه وبویراحمد که به لحاظ طبیعت زیبا و قرار گرفتن در نزدیکی چند آبشار سیر و سیاحت در آن لذت بخش است.

این تنگ دارای چهار آبشار است که هر کدام از آنان بین هشت الی ۱۰ متر ارتفاع دارند.

روستای تنگ تامرادی در ۵۰کیلومتری شهر یاسوج با مناظر چشم نواز در تمامی فصول سال به ویژه با استقبال چشمگیر طبیعت دوستان همراه است.

روستای شهنیز

روستای شهنیز نیز یکی از روستاهای زیبای کهگیلویه و بویراحمد است که این روستای در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر یاسوج و ۱۶ کیلومتری شهرستان مارگون قرار دارد.

 روستاهای کهگیلویه و بویراحمد مقصدی خاطره انگیز نوروزگردی

منطقه شهنیز یکی از مناطق گردشگری و بسیار زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد است که دارای چشم اندازهای بدیع و بکر از طبیعت ایران و یک آبشار با ارتفاع در حدود ۱۸ متر است

روستای طسوج

طسوج با طبیعتی بکر و زیبا یکی مناطق نزدیک به شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۶۷ کیلومتری شهر چرام و در دامنه رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است.

طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع و خنک این منطقه در فصل بهار و تابستان باعث شده تا منطقه طسوج از لحاظ اکوتوریسم و گردشگری طبیعی به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط شهرستان چرام محسوب شود.

 روستاهای کهگیلویه و بویراحمد مقصدی خاطره انگیز نوروزگردی

همچنین آثار و سازه‌های تاریخی مانند قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی و دست نخورده، بقعه امامزاده گلبهار و امارت هشت نیز باعث جلب نظر گردشگران زیادی به منطقه شده است.

اینجا درختان سر به فلک کشیده آن و زمین سرسبز و رودخانه خروشانی که از میان دو دره می‌گذرد منظره‌ای رویایی را خلق کرده اند.

منطقه زیبای طسوج دارای باغ‌های میوه زیادی مانند باغ‌های سیب و گردو است، همچنین درختان قد برافراشته و کهنسال بلوط در کنار رودخانه و آبشار زیبای این منطقه برای هر بیننده‌ای چشم نواز و لذت بخش است.


روستای لار تجلی اعجاز طبیعت و تاریخ کهن

اینک جلوه های اعجاز طبیعت و تاریخ کهن ایران زمین در روستای لار متجلی شده است اینجا وجود درخت کهنسال سرو دشت لار باشت در کنار آتشکده کوه لار آمیزه ای از شاهکارها و هنرمندی های انسان و طبیعت است،این جاذبه دیدنی که ۲۷۷۰ سال عمر، ۴۰ متر طول و هفت متر عرض دارد.

 روستاهای کهگیلویه و بویراحمد مقصدی خاطره انگیز نوروزگردی

وجود ۲ منطقه ییلاق و قشلاق، ذخیره گاه های گیاه خوراکی جاشیر و بقایای شهر قدیمی لارندان از گنجینه های منحصر به فرد روستای لار است.

روستای سنگی نیمدور

روستای نیمدور باشت به دلیل وجود سنگ ها و چشمه سارها یکی از مناطق منحصر به فرد استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 روستاهای کهگیلویه و بویراحمد مقصدی خاطره انگیز نوروزگردی


وجود سنگ های بزرگ و شگفت انگیز در این روستا به اندازه ای مشهود است که بسیاری از مکان های این روستا با نام سنگ ها نامگذاری شده، به عنوان مثال سنگ کنار مسجد که بسیار بزرگ بوده و به زبان محلی برد کنار مسجد نام دارد و جایگاه خواندن نماز میت بر مردگان قلمداد می شد یا سنگ گله که محل استراحت گله های گوسفند بوده است.
وجود سه جایگاه بزرگ با نام دو سنگی که برای در امان ماندن چوپان ها از باد و باران از آن استفاده می شد از دیگر جاذبه های طبیعی این روستاست.

به طور خلاصه ۲۰ سنگ بزرگ که مهمترین آن به شکل یال اسب است و به زبان محلی برد یال نام دارد در این روستا خودنمایی می کند.

وجود دو اشکفت یا غار بزرگ که مکان استراحت ۲۰ انسان را دارد، در فصل تابستان به دلیل خنکی هوا در آن استراحت می کردند از شگفتی های طبیعت در این روستاست.
۱۰ چشمه و آبشار که ۶ چشمه آن دائمی است، وجود امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده اسماعیل (ع) و قدمگاه هایی که مورد احترام مردم بوده از سویی و باغ های انگور، انار و انجیر از دیگر زیبایی های طبیعی این روستاست.

روستای شادگان

رودخانه فصلی باشت، آبشار زیبا و منحصر به فرد گله جنی، پوشش گل های وحشی و لاله های سرخ فام طبیعت رویایی و منحصر به فردی به این روستا بخشیده است.

 روستاهای کهگیلویه و بویراحمد مقصدی خاطره انگیز نوروزگردی

اینجا در سایه سار جنگل های های سربه فلک کشیده بلوط، طبیعت سبز و مخمل گونه روستای شادگان با آب و هوای مفرح هر طبیعت دوستی را مجذوب خود می کند.

امامزاده های شادگان با نام محلی دو پیر خفته با معماری ساده و گچی از دیگر جاذبه های دیدنی این روستاست.
روستای شادگان در گذشته های دور گورو یعنی جایی که در نزدیکی رودخانه است، نام داشت.
به گفته کارشناسان این روستا بیش از پنج قرن قدمت تاریخی دارد.

کریک

روستای کریک که یکی از ۱۴ روستای نمونه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود در نزدیکی جاده یاسوج به اصفهان در دامنه ارتفاعات دنا ،۱۵کیلومتری جنوب غربی شهر سی سخت این روزها میزبان گردشگران پرشماری است.

 روستاهای کهگیلویه و بویراحمد مقصدی خاطره انگیز نوروزگردی

عبور رودخانه از میان روستا، تاکستان های انگور و باغستان زیبا،دره با صفای کریک ،قرار داشتن در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی سی‌سخت از زیبایی های وصف ناشدنی روستای کریک است.

آنچه در نگاه نخست نگاه هر گردشگری در این روستای یادگار دوران پیش از تاریخ اسلام را جلب می کند افزون بر قرار گرفتن باغستان ها در گرداگرد روستا، شکل پلکانی بافت مسکونی آن است، بطوریکه حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می شود.

اما زیباترین جلوه های طبیعت بکر روستای کریک در شام گاهان با صدای آب رودخانه و تماشای ستارگان نمایان می شود جایی که آرامشی وصف نشدنی برای مسافران خسته از زندگی در کلان شهرها را فراهم کرده است.

هوای پاک،لباس های رنگارنگ زنان، دختران و بوی مست کننده نان و غذاهای محلی در کنار گویش شیرین لری از دیگر تجربیات شیرین مسافرانی است که روستای کریک را به عنوان مقصد گردشگری نوروزی خود انتخاب کرده اند.

میمند

روستای میمند از توابع شهرستان دنا بخش پاتاوه است که در سه کیلومتری شمال غربی دنا و ۹۰ کیلومتری یاسوج قرار دارد. در مجاورت این روستا آثاری از قلعه باستانی و سفالینه‌های مربوط به دوره ساسانیان به جا مانده است.

 روستاهای کهگیلویه و بویراحمد مقصدی خاطره انگیز نوروزگردی

کوشک میمند که از جاهای دیدنی پاتاوه است و امروزه تنها خرابه‌هایی از آن باقی مانده، از مصالحی چون سنگ و ساروج ساخته شده است، این اثر تاریخی که به قلعه باستانی نیز شهرت دارد، به روایت روستاییان مربوط به عهد باستان است.

آنچه از معماری طبقه زیرین این بنا برجای مانده، به نظر طاق‌های هلالی را نشان می‌دهد که در بالای ورودی‌های زیرین این کوشک وجود داشته است.

این کوشک تاریخی که در مجاورت روستا قرار گرفته،به احتمال بسیار در دسته خانه‌های ویلایی و متعلق به اقشار با درآمد بالا و تجار عهد خود بوده است. این بنای تاریخی از دو طبقه تشکیل شده که طبقه بالای آن جهت سکونت افراد و در طبقه زیرین این آثار تجارت انجام می‌گرفته است.

روستاهای هدف گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۴ روستای هدف گردشگری و صنایع دستی در این استان شناسایی شده و آماده پذیرش مسافران در نوروز امسال است.

سعید طالبی پور اظهار داشت: روستاهای ده بزرگ ، مارین ،کریک،،کاکان،الگن،کوخدان و ده شیخ از جمله روستاهای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمدهستند.

وی تصریح کرد:احیای خانه های قدیمی و احداث اقامتگاه های بومگردی از مهمترین زیرساخت های اقامتی در برخی روستاهای استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تاکنون اقامتگاه های بومگردی در برخی روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد مانند ده شیخ و کریک ایجاد شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۸۵ جاذبه طبیعی، اقلیم چهارفصل، مکان‌ های تاریخی، ویژگی‌ های مردم شناسی و آداب و رسوم گوناگون سالانه پذیرای سه میلیون گردشگر است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha