۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۰۷
کد خبر: 85061397
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

احتمال آبگرفتگی در کرمان/ هواشناسی هشدار زرد صادر کرد

کرمان - ایرنا - رییس مرکز پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی کرمان با اشاره به بروز ناپایداری‌های جوی از بعدازظهر روز دوشنبه در استان گفت: این اداره کل به دلیل تغییرات جوی از جمله افزایش ابر، رگبار پراکنده باران و آبگرفتگی معابر، احتمال بارش تگرگ، وزش باد نسبتا شدید و خیزش گرد و خاک در این استان هشدار زرد صادر کرد.

حمیده حبیبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از بعد از ظهر روز دوشنبه تا روز پنجشنبه با ورود سامانه بارشی به کرمان شاهد ناپایداری های جوی به صورت افزایش ابر، رگبار پراکنده باران، احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد و وزش باد به نسبت شدید تا شدید و خیزش گرد و خاک در بیشتر مناطق این استان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بیشینه سرعت وزش باد در روزهای سه شنبه و چهارشنبه رخ خواهد داد اظهار داشت: کاهش کیفیت هوا و کاهش میزان دید افقی طی این مدت محتمل است.

رییس مرکز پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان کرمان، زمان آغاز فعالیت سامانه را از بعدازظهر دوشنبه ۲۹ اسفند تا روز پنجشنبه سوم فروردین اعلام و تصریح کرد: بارش باران، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در این مدت دور از انتظار نیست.

وی منطقه اثر سامانه را در روزهای سه شنبه و چهارشنبه اول و دوم فروردین سال جاری، شهرستان های کرمان، ارزوئیه، انار، بافت، بردسیر، بم، جیرفت، رابر، راور، راین، رفسنجان، رودبارجنوب، ریگان، زرند، سیرجان، شهربابک، شهداد، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کهنوج، کوهبنان، گلباف، لاله زار، ماهان، منوجان، نرماشیر اعلام کرد و گفت: همچنین روز پنجشنبه سوم فروردین نیز احتمال آبگرفتگی معابر در برخی مناطق ارتفاعات مرکزی، کاهش کیفیت هوا و کاهش میزان دید افقی، احتمال اختلال تردد در محورهای مواصلاتی، احتمال خسارت به بنرها و سازه های ساختمانی وجود دارد.

حبیبی به فعالیت سامانه دوم با کاهش محسوس دمای کمینه استان کرمان اشاره کرد و گفت: زمان آغاز فعالیت این سامانه از اواخر وقت دوشنبه ۲۹ اسفند سال جاری تا صبح جمعه چهارم فروردین خواهد بود.

وی نوع مخاطره سامانه دوم را کاهش محسوس دما و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و باغی عنوان و منطقه اثر آن را نیمه غربی و شمال استان، شهرستان های کرمان، انار، بافت، بردسیر، رابر، راور، راین، رفسنجان، زرند، سیرجان، شهربابک، صفاییه، کوهبنان، گلباف، لاله زار و ماهان اعلام کرد.

وی از کاهش دما و احتمال خسارت به محصولات زراعی و باغی به عنوان اثرات سامانه نام برد و توصیه کرد: پیشگیری از تردد، توقف و چرای دام در حاشیه مسیل ها و رودخانه های فصلی، اجتناب از فعالیت های کوهنوردی، پرهیز از تردد غیرضروری در جاده های درون استانی و استان های همجوار، خودداری از فعالیت در فضای باز بویژه گروه های حساس، سالمندان و کودکان انجام تمهیدات برای به کارگیری یکی از روش های کنترل سرمازدگی (تولید دود، بخاری برقی، آبیاری سطحی، روش های مولد باد و مه و...)، تهیه سوخت کافی و کنترل سامانه های گرمایشی، آبیاری باغات و مزارع هر ساعت یک بار تا طلوع آفتاب و پوشاندن نهال های جوان و آسیب پذیر مد نظر قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha