سران ایل شاهسون اردبیل از برگزاری جشنواره کوچ عشایر استقبال کردند

اردبیل - ایرنا - سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از استقبال سران طوایف ایل شاهسون از برگزاری جشنواره کوچ عشایر در این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا ، یحیی نجارقابل روز یکشنبه در جلسه هماهنگی جشنواره کوچ عشایر گفت: اهداف جشنواره در این جلسه تبیین شد و برنامه‌هایی که برای این جشنواره در نظر گرفته شده است به اطلاع اعضای جلسه رسید.

وی ادامه داد: سران طوایف ایل شاهسون که در این جلسه حاضر بودند از برگزاری جشنواره استقبال کرده و اعلام کردند که آماده هرگونه همکاری در راستای برگزاری این جشنواره هستند.

نجارقابل افزود: سران عشایر خواستار تدارک جلسه‌ای در حضور استاندار اردبیل بودند که مقرر شد دبیرخانه جشنواره پیگیر برگزاری این جلسه باشد.

وی گفت: جشنواره کوچ عشایر مغان در شهرستان بیله سوار اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و تلاش می‌کنیم نشست سفرای کشورهای عضو اکو و جشنواره کوچ عشایر همزمان برگزار شود تا علاوه بر حضور سفرای این کشورها در جشنواره، میزبان عشایر آن کشورها نیز باشیم.

سران طوایف ایل شاهسون اردبیل از برگزاری جشنواره کوچ عشایر استقبال کردند

او تصریح کرد: در نمایشگاه گردشگری تهران در بهمن ماه امسال، با تعدادی از سران عشایر داخل کشور و مسئولان کشورهای خارجی مذاکراتی انجام دادیم تا مقدمات برگزاری جشنواره کوچ عشایر مغان، بهتر از قبل فراهم شود.

جشنواره کوچ عشایر مغان هر سال با میزبانی بیله‌سوار مغان برگزار می‌شود و به گفته صاحبعلی اصغری فرماندار این شهرستان، جشنواره پیش رو نخستین رویداد بین‌المللی خواهد بود که در بیله‌سوار برگزار می‌شود و فرمانداری، آماده هر نوع همکاری در راستای برگزاری آن است.

رویداد اردبیل ۲۰۲۳ که این شهر را به لحاظ قابلیت‌های گردشگرپذیر، به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو در سال میلادی جاری معرفی می‌کند، امسال در برنامه‌های حوزه گردشگری و فرهنگی استان اردبیل لحاظ می‌شود و سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل نیز از قرار گرفتن جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر و همایش آب‌های درمانی و گردشگری سلامت در تقویم سالانه سازمان اکو خبر داده است.

به گفته یحیی نجار قابل، جلسه هماهنگی و تشکیل کمیته‌های برگزاری این رویداد بین‌المللی به صورت منظم ادامه خواهد داشت تا این برنامه‌ها در سطح کشورهای عضو اکو و به بهترین شکل برگزار شود.

عشایر استان اردبیل با ۱۵ هزار و ۱۹۲ خانوار و ۸۰ هزار نفر جمعیت، اغلب در شمال این استان و در دشت مغان سکونت دارند.

زندگی کوچرو عشایر منطقه مغان که به 'شاهسون' معروف هستند، به رغم تحول سبک زندگی در دوران معاصر، کمابیش به شکل سابق و سنتی ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha