۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۵۱
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85061944
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نشست شرم الشیخ با صدور بیانیه‌ای پایان یافت

۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۵۱
کد خبر: 85061944
نشست شرم الشیخ با صدور بیانیه‌ای پایان یافت

تهران- ایرنا- نشست امنیتی شرم الشیخ دقایقی پیش با مشارکت مسئولانی از مصر، تشکیلات خودگردان فلسطین، اردن، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بررسی اوضاع سرزمین های اشغالی با صدور بیانیه‌ای پایانی یافت.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری "الجزیره" قطر، در این بیانیه تأکید شده است: اسرائیل متعهد است که هرگونه بحث و بررسی درخصوص واحدهای شهرکسازی صهیونیستی جدید را به مدت چهار ماه متوقف کند.

براساس این بیانیه اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین متعهد شدند که به تمام توافقات پیشینی که میان خود امضا کرده بودند، پایبند بوده و به آن عمل کنند.

براساس این بیانیه "مقرر شد که تشکیلات نیز به مسئولیت‌های خود در زمینه تأمین امنیت در منطقه کرانه باختری (منطقه آ) عمل کند."

در پایان بیانیه، نیز ادعا شد: در وضعیت تاریخی اماکن مقدس در قدس اشغالی هیچ تغییر و خدشه‌ای وارد نخواهد شد. 

نشست شرم الشیخ درحالی برگزار شد که حماس ضمن محکوم کردن این نشست و تاکید بر توقف همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی اعلام کرد که پافشاری تشکیلات خود گردان برای خروج از اتحاد و یکپارچگی ملی و نادیده گرفتن خون شهدا و شکنجه های اسرای فلسطینی محکوم است.

پیش از این نیز ابومرزوق رئیس دفتر روابط بین المللی حماس اعلام کرد که «این جنبش با نشست شرم الشیخ مخالف است. گزینه این جنبش تشدید مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است» و «خالد البطش» از رهبران جهاد اسلامی هم هشدار داد که نشست شرم الشیخ تلاشی از سوی آمریکا برای رفع انزوا از کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.

یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با انتقاد از حضور تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست امنیتی شرم الشیخ روز گذشته تاکید کرد که این اقدام به معنای قبول جنایت ها و کشتارهای رژیم صهیونیستی است.

«داود شهاب» افزود که شرکت در این نشست به مثابه پاداش دادن به رژیم اشغالگر در مقابل جنایت هایش است.

وی اضافه کرد که از تشکیلات خودگردان فلسطین و طرف های عربی می خواهیم که در این نشست شرکت نکنند و این حداقل موضعی است که می توان در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین اتخاذ کرد.

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، حزب مردم (خلق) و اتحادیه دموکراتیک فلسطین (فدا) نیز روز گذشته در بیانیه‌ای مشترک از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواستند تا از مشارکت فلسطینی‌ها در نشست امنیتی شرم الشیخ جلوگیری کند.

این گروه‌ها همچنین در بیانیه خود از مصر و اردن خواستند که این نشست را لغو کنند و در مسیری که برای مردم فلسطین و حقوق عادلانه آن‌ها به شدت خطرناک است، قدم نگذارند.

این گروه‌ها در بیانیه خود اضافه کردند که نتایجی که در این نشست اتخاد خواهد شد، برای ما الزام‌آور نیست ، به ویژه اینکه پیشتر خواهان تشکیل جلسه فوری کمیته اجرایی برای بررسی تصمیمات نشست «العقبه» شده بودیم ولی هیچ پاسخی دریافت نکردیم.

پیش از این، نشست امنیتی پیشین میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی توسط آمریکا برنامه ریزی و به میزبانی اردن در بندر «العقبه» و با حضور نمایندگان قاهره و واشنگتن در سایه اعتراضات و محکومیت آن از جانب مردم و گروه‌های مقاومت فلسطین برگزار شد.

بر اساس بیانیه پایانی نشست عقبه، رژیم صهیونیستی متعهد شد بررسی ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین را به مدت ۴ ماه و تصویب ساخت شهرک‌های جدید را به مدت ۶ ماه متوقف کند، اما در آن نشست هم صهیونیستها وعده‌هایی درباره توقف شهرکسازی داده بودند، اما طبق روال گذشته وعده‌های خود را زیر پا گذاشته و تعدی خود را گسترش دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha