۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۸:۳۳
کد خبر: 85063199
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موزه تنبور شهرستان دالاهو افتتاح شد

۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۸:۳۳
کد خبر: 85063199
موزه تنبور شهرستان دالاهو افتتاح شد

کرمانشاه- ایرنا- موزه تنبور شهرستان دالاهو در اولین روز از سال جدید با حضور مسوولین استانی افتتاح و آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی شد.

به‌ گزارش خبرنگار ایرنا، رییس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در این مراسم با اشاره به قدمت و پیشینه شهر کرند در ساخت تنبور و تنبور نوازی، اظهار داشت: باتوجه به اینکه ساخت تنبور و نواختن این ساز اصیل پیشینه ای بسیار کهن در بین مردم دالاهو دارد، بنابراین در سال‌های گذشته به عنوان شهر ملی تنبور به ثبت رسیده است.

علیرضا برشاهی به علاقه بسیار بالای مردم دالاهو به این ساز سنتی اشاره کرد و گفت: ساخت تنبور و نواختن این ساز کهن نسل به نسل و سینه به سینه در بین مردم این منطقه منتقل شده است.

وی به چگونگی راه اندازی موزه تنبور این شهرستان هم اشاره کرد و افزود: یکی از علاقه‌مندان به این ساز کهن در ماه‌های گذشته برای راه انداری یک موزه تنبور اقدام کرد و پس از اخذ مجوزهای لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان توانست این موزه را راه‌اندازی کند.

برشاهی تصریح کرد: این موزه در یکی از خانه‌های قدیمی شهر کرندغرب به عنوان مرکز شهرستان دالاهو، توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.
وی تاکید کرد: این موزه شامل بخش‌هایی همچون کارگاه ساخت تنبور، آموزش ساخت تنبور و تنبورنوازی و نیز نمایش ساز تنبور است.

رییس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی کرمانشاه ادامه داد: همچنین در این موزه پیشینه تاریخی تنبور، شخصیت‌های بزرگ تنبور نواز شهرستان و تنبورهای قدیمی برای علاقه‌مندان به تنبور به نمایش درآمده‌ است.

موزه تنبور شهرستان دالاهو افتتاح شد

به گزارش ایرنا، شهرستان دالاهو که با حدود ۳۶ هزار نفر جمعیت در ۱۰۰ کیلومتری غرب کرمانشاه قرار دارد، در اسناد تاریخی به عنوان یکی از خاستگاه های اصلی ساز تنبور در جهان مطرح است.

در این شهرستان افراد بسیاری به ساخت و نواختن ساز تنبور مشغول هستند و مردم محلی که غالبا از پیروان آیین اهل حق (یارسان) محسوب می شود، از این ساز در مراسم آیینی و مذهبی خود استفاده می کنند.

شهر دالاهو ۲۲ دی ماه ۱۳۹۹ به عنوان شهر ملی ساخت تنبور به ثبت ملی رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha