۳ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۳۳
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85064193
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بیشترین بازدید از موزه‌های باغ اکبریه بیرجند انجام شد

بیرجند - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: بیشترین بازدید از موزه‌های استان طی روزهای اخیر مربوط به موزه باستان‌شناسی و موزه مردم‌شناسی در باغ و عمارت اکبریه بیرجند بوده است.

وحید به‌فرنژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق آخرین آمار از ۲۵ اسفند سال گذشته تا پایان روز اول فروردین ماه بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از موزه‌های تحت مدیریت میراث فرهنگی استان بازدید کردند که از این تعداد هزار و ۹۲۸ نفر در موزه‌های باغ اکبریه که اثر ثبت جهانی است، حضور یافتند.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۱۰ موزه تحت مدیریت میراث فرهنگی قرار دارد گفت: از این تعداد سه موزه در بیرجند، سه موزه در قاین و در شهرهای فردوس، سرایان، بشرویه و سرایان نیز هر کدام یک موزه قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: قدیمی‌ترین اشیای تاریخی موجود در موزه‌های استان مربوط به پنج هزار سال پیش است که در موزه باستان‌شناسی بیرجند نگهداری می‌شود.

وی گفت: علاوه بر موزه‌های تحت مدیریت میراث فرهنگی، موزه وقف وابسته به اداره کل اوقاف و امور خیریه و موزه گنجینه تنوع زیستی وابسته به اداره کل حفاظت محیط زیست نیز در این استان فعال است.

به‌فرنژاد با اشاره به موزه‌های واقع شده در باغ اکبریه بیرجند افزود: در این باغ و عمارت موزه‌هایی مانند موزه مردم‌شناسی قرار دارد که مورد استقبال بسیاری از گردشگران و مسافران نوروزی قرار گرفته است.

وی گفت: موزه لباس و منسوجات طبیعی نیز در یکی از خانه‌های تاریخی شهر بیرجند به نام خانه پردلی واقع شده است که معماری منحصر به‌فرد دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: این موزه از ساعت ۹ تا ۱۹ باز است و از ۲۷ اسفند ماه تا اول فروردین بیش از ۲۳۰ نفر از موزه لباس و منسوجات سنتی خراسان جنوبی بازدید کردند.

وی اظهار داشت: علاوه بر موزه‌ها که محل خوبی برای حضور گردشگران و مسافران نوروزی است، خراسان جنوبی هزار و یک اثر تاریخی و گردشگری ثبت ملی دارد که از این تعداد پنج اثر ثبت جهانی شده است.

به‌فرنژاد گفت: باغ اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت، روستای (توبافی) خراشاد و ژئوپارک طبس در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده و قلاع و آسبادهای استان نیز در مسیر ثبت جهانی قرار دارد.

وی خانه‌های تاریخی را از دیگر آثار تاریخی جذاب خراسان جنوبی ذکر کرد و افزود: خانه مستوفی و عمارت کیان‌زاده در بشرویه، خانه سلطانی در قاین، خانه سالاری در نهبندان، خانه افراشته در منطقه تون فردوس و خانه پردلی و فروتنی در بیرجند از جمله خانه‌های زیبای تاریخی بوده که نوروز امکان بازدید آنها فراهم است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: قدمت بیشتر این خانه‌های تاریخی مربوط به اواخر دوران زندیه و قاجار است البته در برخی از مناطق چون خور خانه‌هایی وجود دارد که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha