۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۸:۵۳
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85040404
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۴۰۰ بنای تاریخی خراسان جنوبی پذیرای گردشگران است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: امسال ۴۰۰ بنای تاریخی استان برای بازدید گردشگران پیش‌بینی شده و راه‌اندازی ۵۸ بازارچه صنایع دستی برای نوروز ۱۴۰۲ مدنظر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هادی شاهوردی روز شنبه در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: در هر یک از این اماکن تاریخی راهنمای گردشگر مستقر می‌شود و برای این کار از ظرفیت نیروهای بسیج نیز استفاده خواهد شد.

وی گفت: بیش از ۷۵ میلیون تومان برای به‌کارگیری راهنمای گردشگری در نوروز مورد نیاز بوده و هزینه برپایی بازارچه‌های صنایع دستی ۹۵ میلیون تومان برآورد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: برپایی نوروزگاه‌ها در ۱۱ شهرستان استان نیز به ۴۴ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که انتظار می‌رود از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تامین شود.

وی عنوان کرد: ۱۳ بنای تاریخی در شهرستان‌های بیرجند، فردوس و بشرویه باید در نوروز ۱۴۰۲ برای بازدید مسافران بازگشایی شود.

شاهوردی گفت: راه‌اندازی ۵۸ بازارچه صنایع دستی برای نوروز ۱۴۰۲ در استان پیش‌بینی شده که ۵۸۳ غرفه را شامل می‌شود.

وی افزود: امسال برنامه‌های سفر در نوروز متفاوت‌تر دیده شده از این رو تشکیل ۱۲ کمیته در ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان جنوبی برنامه‌ریزی و ابلاغ شده است که امیدواریم با برگزاری مستمر و منظم جلسات کمیته‌ها شاهد اقدامات خوبی در نوروز امسال باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی عنوان کرد: امسال تاکید شده که کمیته‌ها تمامی اقدامات را به صورت آمار روزانه در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری (جانا) ثبت کنند تا بازخورد بهتری نسبت به سنوات گذشته داشته باشیم.

وی گفت: کرونا در نوروز پیش رو مانعی برای سفر کردن نیست و از ۱۵ اسفند ماه جاری سفرها آغاز می‌شود که ۲ پیک سفر در استان را انتظار داریم.

شاهوردی با تاکید بر اینکه آمار همه سفرهای انجام شده باید در سامانه جانا به صورت روزانه ثبت شود افزود: ایمن‌سازی راه‌ها و اجرای کمپین ۶۰ در ۳۰ هم انتظاراتی است که باید کمیته حمل و نقل در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: توصیه‌های ایمنی و بهداشتی در تمامی کمپ‌های اسکان استان با توزیع بروشور در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به لزوم پیش‌بینی مکان مناسب برای اقامه نماز در کمپ‌های اسکان موقت گفت: انتظار می‌رود شهرداری‌ها حداقل ۲ چادر را در هر کمپ برای نماز جماعت و اول وقت پیش‌بینی کنند.

وی بر ضرورت آمادگی روستاهای هدف گردشگری در پذیرایی از مسافران نوروزی تاکید کرد و افزود: نصب بنر راهنما، برگزاری بازی‌های بومی و محله و مراسم‌ آیینی در حضور ثمربخش گردشگران مورد انتظار است.

شاهوردی عنوان کرد: براساس آسیب‌شناسی صورت گرفته برخی از نقاط گردشگرپذیر استان در پیک سفر دچار کمبود مواد غذایی می‌شوند لذا نمایشگاه‌های تخصصی ارزاق در شهرها و روستاها برای تنظیم بازار لازم است که انتظار می‌رود به خصوص در شهرهای طبس، فردوس، بیرجند و نهبندان راه‌اندازی شود.

وی با تاکید بر لزوم ارایه فهرست کشیک داروخانه‌ها و پزشکان گفت: موزه و گنجینه دانشگاه بیرجند هم انتظار می‌رود برای استفاده مسافران در نوروز بازگشایی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین درخواست است که ارتباط زنده رسانه‌ای از محل کمپ‌های ورودی هر شهرستان برقرار شود.

وی افزود: فعال شدن سامانه پیامکی اطلاع‌رسانی مورد انتظار است تا هر مسافر زمان ورود به استان از وضعیت جوی، ترافیک و دیگر موارد اطلاع پیدا کند.

شاهوردی با بیان اینکه کمیته نظارت بر نمازخانه‌ها، مساجد و سرویس‌های بهداشتی امسال اولین بار در ستاد اجرایی خدمات سفر فعال شده است گفت: با این روش می‌توان از ظرفیت روحانیون داوطلب برای برپایی نماز جماعت در فضاهای گردشگری استفاده کرد.

وی افزود: از ابتدای امسال ۳۶ هزار و ۶۳۵ نفر از مرز زمینی ماهیرود وارد استان خراسان جنوبی شدند که برکات آن به مجموعه گردشگری نیز رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به پیش‌بینی شروع سفرها از ۱۵ اسفند احتمالا با توجه به تقارن نوروز و رمضان سفرهای ابتدای سال افزایش بیشتری خواهد داشت.

اسدالله جلال‌زاده افزود: پویش ایمنی در ۲ نقطه استان از جمله مجتمع خدمات رفاهی دیهوک و نهبندان به مدت ۲۱ روز اجرا خواهد شد و در این پویش برنامه‌های شاد و مفرح برای فرهنگ‌سازی ایمنی ترافیک دنبال می‌شود.

وی گفت: راه‌اندازی سامانه فهرست انتظار مسافران و سامانه فروش بلیط اینترنتی و راه‌اندازی خدمات درب به درب ناوگان سواری کرایه عمومی برون شهری از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای نوروز پیش رو است.

لزوم افزایش نظارت بر کیفیت خدمات در نمازخانه و مجتمع‌های بین راهی به خصوص مسجد فاطمه زهرا (س) گردنه آرین شهر و مسجد چهارده معصوم در نوفرست، آمادگی هلال احمر و مراکز بهداشتی و درمانی برای خدمات‌دهی به مسافران نوروزی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha