ورود مردم به میدان، مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

تهران - ایرنا - رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر توجه به جایگاه بالای مردم در اسلام و تجربه کارهای بزرگی مانند انقلاب و دفاع مقدس با تکیه بر قدرت مردم گفت: در بحث اقتصادی هم مردم می‌توانند کمک کنند و باید به مردم فضا و امکانات بدهیم و از ظرفیت‌های بالای مردمی برای حل مشکلات اقتصادی استفاده کنیم.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، حسن مسلمی‌نائینی رییس جهاد دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره شعار سال ۱۴۰۲ با عنوان مهار تورم، رشد تولید اظهار داشت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک مرکز و سازمان فرهنگی، علمی و تحقیقاتی می‌تواند کمک های زیادی را در جهت تحقق شعار سال انجام دهد همانطور که در ۴۳ سال گذشته کمک های زیادی انجام داده که موجب خشنودی رهبری هم شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی درباره توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری فرصت‌ها و منابع به مردم و خارج شدن از دست دولت تاکید کرد: این نکته بسیار مهمی است. ما در این سالها تجربه کره ایم که بدون مردم هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و بدون مردم انقلابی صورت نمی گیرد؛ بدون مردم نمی‌توانستیم در دفاع مقدس که تمام دنیا علیه ما بود پیروز شویم. بدون مردم نمی‌توانستیم این ۴۴ سال تحمل و مقاومت کنیم و همه این کارها با مردم بوده است.

وی یادآور شد: البته این تجربه ما نیست بلکه در صدر اسلام هم اسلام تاکید خاصی بر روی مردم داشته است. همیشه مردم را در جایگاه بالایی دیده است و خدا به پیامبرش هم فرموده که اگر کاری می‌خواهد انجام دهد با مردم مشورت کند. در بحث سلامت مردم و کرونا همین مردم بودند که به میدان آمدند و کارهای متفاوتی از جمله ساخت امکانات مورد نیاز تا تولید واکسن انجام دادند.

وی تصریح کرد: در بحث اقتصادی هم مردم می‌توانند کمک کنند. باید به مردم فضا و امکانات و تسهیلات بدهیم. شرکت های بزرگ را تشویق کنیم و افراد خرد را تشویق کنیم. می توانیم با دادن تسهیلات جلوی مهاجرت نخبگان را بگیریم و مردم بیایند در میدان تا بتوانیم داخل کشور از پتانسیل بالای آنها استفاده کنیم.

استفاده از متخصصین و استادان دانشگاه‌ها

مسلمی نائینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه مراکز پژوهشی جهاد دانشگاهی ظرفیت بحث درباره تولید و تورم به صورت علمی با کمک اساتید دانشگاهها را دارند، گفت: یکی از وظایف جهاد دانشگاهی استفاده از متخصصین و استادان برجسته دانشگاه‌ها برای حل مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف است؛ بر همین اساس در بحث تورم و راههای کاهش آن نشست‌هایی با اساتید دانشگاهها و متخصصین در حوزه تورم داریم.

وی یادآور شد: در انتهای سال با استفاده از حضور تعدادی از استادان متخصص در اقتصاد نشست‌هایی در خصوص بحث تورم و رشد تولید برگزار شد بنابراین یکی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم برگزاری همین نشست‌ها و پیدا کردن راهکارهای آن و انتقال آن به سازمان‌ها و نهادهای مربوطه کشور برای تصمیم‌گیری است.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان/ راهنمایی و پرورش نخبگان

رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهایی که می‌توانیم با توجه به تجربه ۴۳ ساله جهاد دانشگاهی انجام دهیم در بحث تاسیس و حمایت از شرکتهای دانش بنیان و ادامه کار آنها و راهنمایی برای انجام کارهای تحقیقاتی و کارهای تولیدی آنها است. بحث دیگر در زمینه استفاده درست از امکانات موجود در کشور است که جهاد می تواند در حوزه کشاورزی و دامداری اصلاح نژاد انجام دهد و می تواند تعمیم به قسمت های مختلف دیگر بدهد و با این کار صرفه جویی بزرگی در این زمینه انجام شود. همچنین در زمینه ذخیره انرژی و کارهای تحقیقاتی برای پایین آمدن مصرف در دستگاهها مختلف انجام دهد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در بحث های آموزشی هم می‌تواند کمک کند. راهنمایی و پرورش و تربیت نخبگان کشور و حمایت از آنها را می تواند حتی از دوره دبیرستان انجام دهد. مسلمی نائینی در ادامه شعارهای سال توسط رهبری را هوشمندانه دانست و گفت: چندین سال است ایشان بحث اقتصادی و معضل معیشتی مردم را مطرح می‌کنند و شعارهای سال را بر اساس آن انتخاب می‌کنند. با توجه به ظرفیت های کشور در این زمینه می شود دستورالعمل‌ها و مقررات را تخصصی‌تر تدوین کرد تا مجلس شورای اسلامی بتواند در تصمیم گیری و تعیین قوانین کشور استفاده کند و هم در دستگاه‌های اجرایی استفاده شود.

برون‌سپاری طرح‌های جهاد دانشگاهی و استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها

وی درباره حمایت جهاد دانشگاهی از شرکت های دانش بنیان نیز گفت: با توجه به تجربه جهاد طرح‌های بزرگی در اختیار آن گذاشته شده است که می تواند آنها را بعضا برون سپاری کند و از توانمندی که در شرکت های دانش بنیان وجود دارد استفاده کند که در طول ۴۰ سال گذشته هم در این زمینه کارهای متفاوتی انجام دادیم.

رئیس جهاد دانشگاهی درباره اینکه نهادهای مربوطه در حمایت از دانش بنیان‌ها چه مسئولیت و وظیفه‌ای دارند گفت: باید از افراد و شرکت ها حمایت های خاص انجام شود. معضلات و مشکلات شرکت ها را باید حل کنند و نگذارند که آنها درگیر مسائلی مانند بیمه و مالیات و وام و تسهیلات شوند. از طرف دیگر دولت از واردات محصولات مشابه و محصولاتی که قابل تولید در داخل کشور است جلوگیری کند چرا که این کار تولید کنندگان داخلی را تشویق می کند. باید سعی کنیم به شرکت های دانش بنیان در این زمینه کمک کنیم که محصولاتی که قابلیت تولید داخل را دارد تولید کنند.

وی یادآور شد: یکی از معضلات کشور این است که وقتی شرکت دانش بنیانی موفق به تولید محصولی می‌شود عده ای این محصولات را از خارج وارد می کنند و باعث ناامیدی این شرکت‌ها می شوند و کار این شرکت ها را ابتر و ناقص می کنند. مسئولین علاوه بر کمک ها و حمایت مالی باید تسهیل‌گری انجام دهند تا سریع‌تر کمک ها به دست افراد برسد و امکانات در اختیار آنها قرار گیرد و همچنین جلوی ورود کالاهای مشابه تولیدات داخلی را بگیرد.

وی گفت: یکی دیگر از کارها این است که به شرکت های بزرگ مجوزهای دانش بنیان داده شود چرا که شرکت های بزرگ می‌توانند شرکت‌های کوچک را هم از نظر اداری و مالی و هم از نظر فضا کمک و حمایت کنند، نخبه و محقق ما فقط باید دغدغه ساخت و تولید محصول داشته باشد نه بحث‌هایی که در شرکت ها جاری است که در این زمینه هم جهاد دانشگاهی می تواند کمک کند. جهاد دانشگاهی پارک‌های متفاوتی به ویژه در حوزه های نرم و صنایع دستی و هم حوزه های صنعتی دارد بنابراین آغوش جهاد بر روی نخبگان باز است تا آنها بتوانند از امکانات جهاد استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha