۵ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۵۹
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85065672
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۵۴ هزار کودک زنجانی در سال ۱۴۰۱ غربالگری چشم شدند

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: سال گذشته بینایی ۸۴ درصد کودکان سه تا ۶ ساله زنجانی شامل ۵۴ هزار و ۶۳۵ کودک در سطح استان غربالگری شد.

سلمان حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه گروه سنی هدف جهت اجرای برنامه در سال جاری متولدان نیمه دوم ۹۵ و سال های ۹۶، ۹۷، ۹۸ است، افزود: جمعیت کل کودکان سه تا ۶ سال استان طبق آمار ثبت احوال ۶۴ هزار و ۸۹۲ نفر است که ۴۳ هزار و ۴۲۸ کودک در شهر و ۲۱ هزار و ۴۶۴ کودک ساکن روستا هستند.

وی به فعال بودن ۳۶ پایگاه غربالگری تنبلی چشم در سطح استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۱۱ پایگاه با دستگاه و چارت و ۲۵ پایگاه با چارت (ای) غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال را انجام می دهند و ضروری است خانواده ها برای اطمینان از سلامت بینایی فرزندان خود نسبت به مراجعه به پایگاه های غربالگری مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی با بیان اینکه غربالگری ها مهمترین ابزار برای پیشگیری از معلولیت ها است، گفت: بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم، زیر پنج سالگی است، در صورتی که مشکل دید کودک قبل از این سن، تشخیص داده شود، حتی اگر چشم کودک دچار تنبلی شده باشد، با درمان به موقع بینایی کامل به دست خواهد آمد.

وی تاکید کرد: هرچقدر درمان چشم تنبل با تاخیر انجام شود، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر خواهد شد، به طوریکه بعد از هفت تا ۱۰ سالگی درمان چشم تنبل، تاثیری در بهبود بینایی نخواهد داشت، از این رو به خانواده ها توصیه می شود چشم کودکان سه تا ۶ سال همه ساله غربال شود.

حسینی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ در راستای اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در استان زنجان تعداد ۴۱ هزار و ۴۴۳ نفر از کودکان سه تا ۶ سال مورد سنجش بینایی قرار گرفتند که تعداد ۲۱ هزار و ۹۱۲ کودک در شهر و ۱۹ هزار و ۵۳۱ کودک در روستا غربال شدند.

به گفته وی، غربالگری بینایی، شنوایی، مشاوره ژنتیک و رصد علل معلولیت ها از جمله این فعالیت هاست که به خانواده ها برای داشتن کودک سالم کمک می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha