زیرساخت‌های اینترنت آستارا مبتنی بر فیبرنوری توسعه می‌یابد

آستارا- ایرنا- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان گفت: پروژه‌هایی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله در شهرستان آستارا دنبال می‌کند، مبتنی بر فیبرنوری است و در آینده پروژه‌های اینترنت ثابت بر اساس شبکه‌های سیمی نخواهد بود.

فرزاد توکلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: ۵۰ هزار منصوبه (زیرساخت) تلفن ثابت و ۳۸ هزار مشترک در حال حاضر در شهرستان آستارا داریم و ظرفیت برای جذب مشترکان جدید نیز در این حوزه وجود دارد که البته به معنی توسعه متوازن در تمام نقاط نیست.

وی با اشاره به اینکه در برخی نقاط اضافه ظرفیت وجود دارد و در برخی نقاط کمبود احساس می‌شود، افزود: ظرفیت نفوذ تلفن ثابت با در نظر گرفتن جمعیت شهرستان حدود ۴۲ درصد است که این شاخص دسترسی مردم آستارا به تلفن ثابت به طور تقریبی نزدیک به متوسط استان گیلان است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان بیان کرد: از این رو مشترکان اینترنت ثابت (ای‌دی‌اس‌ال) که در خانه‌ها و اداره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در آستارا به ۱۳ هزار و ۸۶۲ مشترک خانگی و تجاری می‌رسد و ظرفیت زیادی هم همچنان آزاد است.

وی اضافه کرد: با این وجود افقی که از سوی وزارت ارتباطات تعریف شده این است که زیرساخت‌ها از جمله در شهرستان آستارا بر اساس فیبرنوری پیش برود و هر خانوار ساکن در محدوده شهری در فاصله حدود ۳۰۰ متری فیبرنوری باشد تا در صورت تمایل بتواند از این امکان استفاده کند.

توکلی اظهار کرد: شرکت مخابرات آستارا البته فعالیت‌هایی را در زمینه فیبرنوری انجام داده و ساختارهایی را ایجاد کرده است ولی متاسفانه مشترک زیادی ندارد؛ کاری که مخابرات در این شهرستان انجام داده، قابل تقدیر بوده اما مشترک زیادی جذب نشده است.

وی عنوان کرد: علت امر باید بررسی شود که به دلیل تبلیغات بوده یا نیازی احساس نشده است اما به هر روی سوای بحث‌هایی مانند سرقت کابل، فناوری به سمت فیبرنوری در حال حرکت است و کاری نمی‌توان کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان گفت: هزینه‌های پروژه‌های فیبرنوری شاید برای مردم مقداری زیاد است و از سویی هنوز آن احساس نیاز برای تغییر از شبکه سیمی به فیبر هنوز وجود نداشته باشد اما باید این امر صورت بگیرد.

وی افزود: با توجه به اعلام آمادگی و ابراز تمایل ایرانسل برای سرمایه‌گذاری در حوزه فیبرنوری آستارا در حال مذاکره هستیم و به محض اینکه مذاکره‌های فنی و اجرایی عملیاتی شود، در خدمت شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر آستارا هم خواهیم بود تا این مدل جدید سرمایه‌گذاری را پیگیری کنیم.

توکلی بیان کرد: با توجه به اینکه دغدغه‌هایی در مورد دوربین‌های ثبت تخلف و مسائل ترافیکی و شهری در آستارا وجود دارد، امید می‌رود به یک مدل سرمایه‌گذاری برسیم که ایرانسل تمام نقاط مورد نظر از جمله اداره‌ها را در کنار واحدهای مسکونی و واحدهای تجاری در بحث فیبرنوری جلو ببرد.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای اجرایی شدن این اقدام در سال ۱۴۰۲ اضافه کرد: چنان‌که پیش‌تر در این زمینه با مسئولان شهرستان نامه‌نگاری شده، در کنار اپراتورهای موجود یک اپراتور دیگر هم برای ورود به استان و حضور در آستارا برای سرمایه‌گذاری در حوزه فیبرنوری شهری اعلام آمادگی کرده است.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha