قلعه های تاریخی نمادی از جذابیت گردشگری استان فارس+فیلم
قلعه دختر فیروزآباد فارس

شیراز-ایرنا- استان فارس قلعه های تاریخی زیادی دارد که قدمت آن‌ها مربوط به دوره ساسانیان، پیش از اسلام، قبل از میلاد مسیح،  قاجاریه و هخامنشیان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قلعه دختر فیروزآباد، قلعه چاه بندر، قلعه گبری، تبر و مهرک جهرم، قلعه اژدها پیکر لار ستان، قلعه کریم خان زند شیراز، قلعه ضحاک فسا و قلعه ابونصر شیراز از جمله قلعه هایی است که استان فارس را تبدیل به یک منطقه گردشگری و تاریخی کرده است.

قلعه دختر فیروزآباد چگونه بنا شد

این قلعه در دوران ساسانیان بر بلندای کوه شمالی فیروزآباد، قلعه‌ای عظیم‌الجثه توسط اردشیر بابکان در بین سال‌های ۲۲۴ تا ۲۴۱ میلادی توسط معماران خبره برای محافظت از شهر و دفاع در برابر دشمن ساخته شد.

فیلم قلعه دختر

چرا نام قلعه دختر گذاشته شد ؟

این قلعه به دلیل تسخیرناپذیری ،صعب‌العبوربودن قلعه دختر نام گرفت، از آنجا که الهه آب‌ها، یعنی آناهیتا در ساخت قلعه‌های ایران باستان نقش اسطوره‌ای بزرگ را داشته برای همین بیشتر قلعه‌ها به اسم دختر نام‌گذاری شده‌ است.

جذابیت معماری قلعه دختر

قلعه دختر دارای سه طبقه با مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع ساخته شده که با برج پلکانی به یکدیگر وصل می شود که دارای برج نگهبانی، حیاط، تالارها با طاق ضربی، حمام، آب‌انبار و ۲ حلقه چاه مخفی از ته دل کوه تا عمق رودخانه، است.

قلعه چاه بندر شیراز

قلعه بندر یکی از چند پارک زیبا و تفریحی شهر شیراز است که در محله سعدی و مجاورت باغ های طاووسیه و دلگشا قرار دارد با چشم اندازی دلنواز که مربوط به دوره هخامنشیان و ساسانیان است که ۱۰ هکتار وسعت دارد.

چرا قلعه بندر ؟

در انتهای مسیر پله ها به قلعه بندر، چاهی سنگی حفر شده که ۱۶۰ مترعمق دارد و بزرگترین چاه دست ساز ایران است که قطر دهانه آن به حدود چهارمتر می رسد.

براساس روایات این چاه به بندرعباس ختم می شود برای همین هم نام قلعه بندر گذاشتند که برای آبیاری باغ دلگشا حفر شده است.

در این منطقه زیبا یک سرسره سنگی وجود دارد که بنابر برخی نظریه ها برای بازی کودکان کریم خان زند ساخته شده است.

قلعه های تاریخی نمادی از جذابیت گردشگری استان فارس+فیلم
قلعه چاه بندر شیراز

قلعه های جهرم، گبری، تبر و مهرک

قلعه گبری جهرم بر روی کوهی سرسبز و در فاصله کمی از غار سنگ شکنان قرار دارد و تنها بازمانده از محل سکونت زرتشتی‌های ساکن جهرم پس از حمله اعراب به این منطقه است.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این قلعه وجود چاهی در دل سنگ‌های کوه در میان قلعه است که ۲ متر قطر دارد و عمق آن هم نامعلوم است.

همچنین در این منطقه ۲ حوضچه تصفیه آب، سه برکه ، دیوار سنگ‌چین سراسری در قسمت جنوبی، سنگ آسیاب، تعدادی علایم کنده‌کاری برروی سنگ و آبراهه‌های کوچک وجود دارد و با توجه به ارزش تاریخی و معماری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

معماری قلعه گبری جهرم به حدی خاص و منحصر به فرد بوده که هیچکس نمی توانسته به داخل آن نفوذ کند.

قلعه های تاریخی نمادی از جذابیت گردشگری استان فارس+فیلم
قلعه تبر جهرم

قلعه تبر

قلعه تاریخی تبر در بخش کردیان شهرستان جهرم، یکی از قلعه‌های معروف ایران است که هنوز هم دست‌ نخورده و دور از چشم گردشگران باقی مانده است.

به استناد نوشته‌های محققان و مورخان معتبری چون استخری، ابن‌بلخی، حمدالهل مستوفی، دهخدا و لسترنج، نام این قلعه‌، تبر، خورشه و خورشاه بوده است.

به دلیل سخت گذر بودن و فاصله‌ این قلعه با جاده‌ اصلی، مسیر دسترسی به آن دشوار است و اندکی از گردشگران از وجود آن باخبر می‌شوند، با این ‌حال، حتی متروک‌ ماندن نیز چیزی از اهمیت قلعه تبر کم نکرده است.

قلعه تبر در زمان ناصرالدین شاه قاجار از سال ۱۲۷۵ تا ۱۲۹۴هجری قمری به محل استقرار راهزن قهاری و جسوری به نام فضل‌علی بهارلو از عشایر ایل خمسه فارس، تبدیل شده بود که به کاروان‌های تجاری و مسافران بین جهرم و داراب حمله و آنها را غارت می‌کردند.

قلعه مهرک

همچنین قلعه مهرک جهرم متشکل از یک استخر قدیمی و خرابه‌های حصار قلعه است و آثار تاریخی یاد شده چنین بر می‌ آید که این قلعه دیوارهای پهن و چهار برج داشته که قدمت تاریخی این اثر به دوران مهرک نوشزاد در زمان ساسانیان است.

قلعه های تاریخی نمادی از جذابیت گردشگری استان فارس+فیلم
قلعه مهرک جهرم

قلعه اژدها پیکر لارستان

قلعه اژدها پیکردر شمال غربی شهر قدیم لارستان و بر روی محوطه وسیع و مرتفعی که از سه طرف شیب تندی دارد، واقع شده که طول آن حدود ۷۰۰ و عرض آن هم ۱۷۰ متر است.

بر اساس اشیاء به دست آمده از این قلعه، قدمت آن را به دوره پیش از اسلام مربوط می شود و برای پوشش دفاعی برای این شهر طراحی شده و در زمان تسلط صفویان بر لارستان، این قلعه تسخیر و منهدم شد اما بقایای آن هنوز برجای مانده است.

قلعه اژدها پیکر، مربوط به دوره ساسانیان است و بخش های داخلی آن به قدری مقاوم ساخته شده که به آن طلسم کیانی گفته اند و تا سال های آخر حکومت قاجاریان این قلعه کاربرد مسکونی داشته است.

چاه دولاب

دراوج این قلعه یک چاه از دل سنگ کنده شده که به نام چاه دولاب شهرت دارد.

قلعه های تاریخی نمادی از جذابیت گردشگری استان فارس+فیلم
قلعه اژدها پیکر لارستان

چرا قلعه اژدها پیکر؟

همگونی شکل سازه با اژدها نام قلعه اژدها پیکر بر آن گذاشته شد که قسمت فوقانی آن جای سرداب، مسجد، حمام، مقبره، چاه و آب انبار بوده است.

قلعه ضحاک فسا

قلعه ضحاک فسا در نزدیکی شهر فسا قرار دارد که مربوط به دوران ساسانیان و اوایل اسلام و براثر حفاری‌ هایی که در اطراف این قلعه صورت گرفته، اشیاء و ظروف سفالین و لعابدار کشف شده است.

خندقی با وسعت ۷۵۰ متر و با عمق حدود ۶ متر تپه مرکزی قلعه ضحاک و تپه های کوچک و بزرگ این منطقه را محصور کرده است.

مدارک و شواهد مهم باستانی به دست آمده از این محوطه، که مربوط به دوران ایلامی، هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی است، نشان می دهد که در تمام دوران تاریخی این مکان محل استقرار و سکونت بوده است.

پژوهش های باستان شناسی که تاکنون در این محل انجام شده، نشان دهنده این است که این محوطه از هزاره چهارم پیش از میلاد دارای سکنه بوده است.

این قلعه در سال ۱۳۱۰ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.

قلعه های تاریخی نمادی از جذابیت گردشگری استان فارس+فیلم
قلعه ضحاک فسا

قصر یا قلعه ابونصر شیراز

این قصر به‌ گفته پژوهشگران متعلق به دوران اشکانیان و ساسانیان است که در زمان دیلمیان و توسط عضدالدوله دیلمی بازسازی شده و در پنج کیلومتری شرق شیراز و در امتدا کوه الله اکبر این شهر قرار دارد.

در اطراف این قلعه دیواری بلند و عظیم به قطر حدود ۲ متر و ارتفاع حدود هشت متر کشیده شده و دارای برج نگهبانی است،در کنار دیوار جنوبی بنای مربع شکلی شبیه بنای چهارطاقی زیرخاک باقی مانده که شبیه قصرهای ساسانی است.

قلعه های تاریخی نمادی از جذابیت گردشگری استان فارس+فیلم
قلعه یا قصر ابونصر شیراز

قلعه کریم خان زند شیراز

قلعه یا ارگ کریم خان شیراز یکی از مهمترین بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شیراز است.

پس از به قدرت رسیدن کریم خان زند و انتخاب شیراز به عنوان پایتخت، بناهای متعدد زیبایی در این شهر ساخته شدند که یکی از آنها ارگ کریمخانی است.

کریم خان با الگو گرفتن از پادشاهان صفوی و معماری آن دوران، تصمیم گرفت میدان وسیعی در شمال شیراز قدیم بسازد. این میدان که توپخانه نام داشت دارای بخش‌های مختلفی همچون بازار وکیل، مسجد وکیل، حمام وکیل، کاروانسرا، دیوانخانه و ارگ و اندرونی بود.

قدمت این قلعه به سال ۱۱۸۰ هجری قمری بازمی‌گردد. این بنای تاریخی به دستور وکیل الرعایا به عنوان مکانی برای زندگی خود و خانواده‌اش و همچنین محل سلطنت و حکمرانی ساخته شد که در آن اتاق های شاه نشین و حمام وجود دارد.

ارتفاع دیوار این قلعه ۱۲ متر و ضخامت آن سه متر است و چهار برج با ارتفاع ۱۴ متر در چهارگوشه آن ساخته شده است، این برج‌ها مدور و سه طبقه است که شامل اسلحه خانه، دیدبانی و محل استراحت سربازان بوده است.

قلعه های تاریخی نمادی از جذابیت گردشگری استان فارس+فیلم
قلعه یا ارگ کریم خان زند

به گزارش ایرنا، قلعه های استان فارس به عنوان دژ دفاعی بیشتر برای محافظت از شهرها در برابر هجوم دشمنان ساخته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha