آرامگاه فردوسی ترکمن‌ها، میزبان بیش از هفت هزار گردشگر نوروزی است
آرامگاه مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در مراوه‌تپه

گنبدکاووس - ایرنا - رییس ستاد اجرایی خدمات سفر مراوه‌تپه اعلام کرد: در نیمه نخست تعطیلات نوروزی امسال افزون بر هفت هزار مسافر از آرامگاه "مختومقلی فراغی" مشهور به فردوسی ترکمن‌ها در روستای "آق‌توقای" این شهرستان مرزی دیدن کردند.

لقمان قربانی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا بیان داشت: از ۲۵ اسفند پارسال تا پایان دیروز شنبه پنج فروردین امسال در مجموع حدود ۱۷ هزار نفر مسافر و گردشگر نوروزی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی مراوه‌تپه واقع در منتهی الیه شمال شرق استان گلستان دیدن کردند.

وی اضافه کرد: حضور در عرصه‌های طبیعی مراوه‌تپه با ۹ هزار گردشگر و پس از آن حضور ۷ هزار نفری در آرامگاه و مجموعه گردشگری مختومقلی فراغی به ترتیب بیشترین فراوانی مسافران و گردشگران نوروزی در این شهرستان بوده است.

قربانی ادامه داد: از مجموع مسافران و گردشگرانی که در نیمه نخست تعطیلات نوروزی امسال به مراوه‌تپه سفر کردند، ۸۶۷ نفر در مراکز و اماکن پیش بینی شده برای اسکان آنها شامل واحدهای بوم گردی روستایی، مدارس، مهمانسرای ادارات و نهادها و اقامتگاه‌های موقت (چادر مسافرتی و کانکس) اقامت کردند.

به گفته وی، هم اکنون چهار واحد بوم گردی هر کدام با ظرفیت چهار اتاق، یک خانه مسافر با ظرفیت ۲ اتاق و چهار آموزشگاه و خوابگاه شبانه روزی هر کدام با چند اتاق مجهز به لوازم زندگی و امکانات مورد نیاز در ۲ شهر مراوه‌تپه و گلیداغ پیش بینی شده است.

به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدر بزرگوار وی "دولت محمد آزادی" در ۳۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه و در مسیر جاده این شهر به داشلی برون گنبدکاووس و در روستای "آق توقای" واقع است و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر که یک مجموعه گردشگری با امکانات زیربنایی مانند جاده آسفالت، آب و برق، سکوهای اتراق و استراحت، نمازخانه و سرویس بهداشتی است، حضور می‌یابند.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

آرامگاه فردوسی ترکمن‌ها، میزبان ۷ هزار گردشگر نوروزی
یکی از مناظر طبیعی مراوه‌تپه

شهرستان مراوه‌تپه ۳ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع وسعت و حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت ساکن در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستا دارد و زیبایی‌های فصل بهار به همراه اماکن تاریخی و فرهنگی متعدد، این دیار را به مقصدی جذاب برای طبیعت‌گردان و تاریخ دوستان تبدیل کرده است.

تماشای مراتعی با چشم‌انداز بی‌پایان، آلاچیق‌های ترکمنی، سیاه چادرهای عشایر کُرد و گله‌های شتر و گوسفند، گوشه‌ای از تصاویر رویاگونه مراوه‌تپه است.

همچنین وجود برخی اماکن تاریخی در مراوه‌تپه از جمله "آرامگاه مدرسه تاریخی علوم دینی کریم ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا، تپه‌های باستانی و مهمتر از همه آرامگاه شاعر و عارف شهیر ترکمن "مختومقلی فراغی" و طبیعت زیبای اطراف این بناهای تاریخی می‌تواند ساعاتی مفرح و خاطراتی شیرین را برای مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرستان رقم بزند.

رودخانه اترک، آبشارهای بالی قایه، شارلوق، گوندر و دامدامی، چشمه ساوه، قیزلر قلعه، دشت‌های شقایق، منطقه بالقی بابا، امام چشمه، حاجی داغ و سونگی داغ، جنگل‌های پسته، انار، انجیر و زرشک وحشی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان مراوه‌تپه به شمار می‌روند که تماشای این مناظر طبیعی می‌تواند ساعاتی مفرح را برای مسافران و خانواده آنان فراهم کند.

همچنین در کنار جاذبه‌های طبیعی و ابنیه تاریخی مراوه‌تپه، رویش انواع گیاهان دارویی خودرو در مراتع و دشت‌های این شهرستان در فصل بهار، مزارع سرسبز گندم و جو و نیز گل‌های زرد رنگ مزارع دانه روغنی کلزا، طراوات و زیبایی خاصی به این شهرستان مرزی داده است.

دیدن برخی صنایع دستی و هنر انگشتان مردمان این دیار به‌خصوص بانوان هنرمند مراوه‌تپه و جامعه عشایری آن مانند قالی ترکمن، نمد، گلیم‌بافی و پوستین دوزی که در قالب نمایشگاه صنایع دستی برپا شده و همراه با طبخ انواع غذاها، نان و شیرینی سنتی قوم ترکمن می‌تواند برای مسافران مفرح باشد.

عشایر مرزنشین و طبیعت مراوه‌تپه میزبان مسافران نوروزی

۲۱ هزار مسافر نوروزی از بلندترین برج آجری جهان دیدن کردند

اتراق ۱۷۰ هزار مسافر نوروزی در پارک ملی گلستان

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha