میزبانی در نوروز؛ میهمان‌نوازی ایرانی‌ها بی‌نظیر است

بندرعباس - ایرنا - هرمزگان در نوروز هر سال میزبان خیل عظیمی از هموطنانی است که برای گذران تعطیلی‌های پایان سال و نوروز، خود را به این استان می‌رسانند تا از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، اقتصادی و تاریخی آن بهره‌مند شوند و امسال در (۱۴۰۲) هرمزگانی‌ها باز هم میهمان‌نوازی خود را ثابت کردند.

این استان با دارا بودن انواع جاذبه‌های از مردم شناسی تا طبیعت گردی و گردشگری کشاورزی در وسعتی به طول یکهزار کیلومتر مربع در نوار ساحل جنوبی کشور که طولانی‌ترین ساحل را به خود اختصاص داده است توانسته در بین استان‌های پر جذبه برای گردش جایگاهی برای خود باز کند، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را دیدیم که از میهمان‌نوازی مردم ایران می‌گفتند اما اهالی جنوب کشور را بسیار خون‌گرم و مهربان توصیف می‌کردند.

هرمزگان علاوه مردم میهمان‌نوازش چه مزیت‌هایی دارد؟

تصور کنید؛ استانی مانند فارس توانسته با تاریخ و تخت جمشید یا خراسان رضوی با حرم مطهر امام رضا (ع) جایگاه خود را در بین گردشگران تاریخی و مذهبی تثبیت کنند اما استان هرمزگان به واسطه داشتن امکان متعدد مذهبی مانند سید سلطان محمد رودان، امامزادگان سید مظفر در قشم و بندرعباس، داشتن بناهای تاریخی همچون قلعه‌های پرتغالی‌های که یادآور مبارزه بی‌امان ساکنان این دیار با استعمار هستند، سواحل بکر و تماشایی از ساحل مُکسر در پارسیان (گاوبندی) تا ساحل دست نخورده در جاسک، خور آذینی در سیریک، طبیعت کوهستانی رودان و حاجی آباد و زیبایی‌های شهرستان بستک خود را در بین هموطنان به عنوان استانی زیبا معرفی کند.

گذشته از این‌ها مناطق آزاد تجاری قشم و کیش به همراه جزایر هرمز و هنگام و لارک هم هستند که هر کدام جذبه‌ای خاص دارند.

دسترسی به تخت جمشید و حرم امام رضا (ع) با خودرو بسیار راحت‌تر است تا دسترسی به زیبایی‌های دست نخورده هرمزگان که بسیاری از آن‌ها نیازمند استفاده از راهنمایان گردشگری است یا بهره‌گیری از شناورهای ویژه‌ای که برای سفر و گردش طراحی شده‌اند.

شاید هر انسانی بتواند به راحتی خود را به خور جاسک برساند اما بدون راهنمای گردشگر و بلد محلی نخواهد توانست آن بهره لازم را از زیبایی‌های جنگ‌های حرای آن ببرد، یا شاید بتوان به راحتی به بشاگرد سفر کرد تا برای مدتی از هیاهو و شلوغی زندگی شهری دور بود اما استفاده از آن و قرار گرفتن در دل طبیعت دست نخورده آن نیازمند افراد ماهری است که به محیط طبیعی و جغرافیایی آن آشنا هستند.

این استان با وجود آنکه چندان که شایسته است معرفی نشده توانسته خیل عظیمی از گردشگران و هموطنان را به خود جذب کند و تا کنون هم به خوبی از عهده پذیرایی برآمده است.

میزبانی در نوروز؛ میهمان‌نوازی ایرانی‌ها بی‌نظیر است

انبوه جمعیت حاضر در این استان به گونه‌ای است که هتل‌ها توان پاسخگویی به تقاضاهای ایجاد شده را در برخی از این روزها را نداشته باشند که مدیرعامل جامعه واحدهای اقامتی هرمزگان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: میزان تقاضا در برخی از روزها به بیش از ظرفیت‌های اقامتی و تخت‌های هتلی می‌رسید به نحوی که برای روزهای دوم تا چهارم این موضوع به طور آشکاری مشهود بود.

کیوان احمدی خاطر نشان کرد: حتی در برخی روزها هتل‌ها برای رفاه حال مسافران تعداد بیشتری از ظرفیت خود را در اتاق‌ها پذیرش کردند و ظریب اِشغال به ۱۱۰ درصد رسید و در شب گذشته هم این ظریب بالای ۹۵ درصد بود.

وی ادامه داد: یکی از نیازهای هرمزگان توسعه واحدهای اقامتی در شهرستان‌هاست که اکنون ظرفیت آن‌ها بین ۷۰ تا ۱۰۰ نفر است و با توجه به نیازهای در حال ایجاد و برای آینده بایستی توسعه یابد.

رویکرد مسافران و گردشگران نوروز در این سال‌ها به سمت گردش خانوادگی تغییر کرده و از مبدأ مسیر سفر خود را بر روی نرم‌افزارهای تلفن‌همراه تعیین کرده و سپس حرکت خود را آغاز می‌کنند و همین امر هم موجب شده کمتر از راهنمایان گردشگری استفاده کرده و اغلب به مکان‌های بیشتر معرفی شده بروند.

همچنین حضور گردشگران و مسافران در مناطق غربی هرمزگان به واسطه فراهم‌تر بودن زیرساخت‌ها و مسیر دسترسی مناسب‌تر که حاصل رسیدگی بیشتر مسوولان به این مناطق است نسبت به مناطق شرقی بیشتر است.

رییس انجمن راهنمایان گردشگری هرمزگان و بازرس کانون راهنمایان گردشگر کشور در خصوص سفرهای نوروزی و حضور مسافران و گردشگران در این استانی که دارای ۷۰۰ کیلومتر ساحل قابل دسترسی است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تأکید کرد: رویکرد سفرهای مردم در این سال‌ها تغییر کرده است و راهنمایان گردشگری نقش چندانی در آن‌ها ندارند و مسافران و گردشگران هم اغلب ترجیح می‌دهند به مکان‌های بیشتر معرفی شده بروند.

مجید هاشمی افزود: گردشگران نوروزی برای سفر به قشم و هرمز خود را از راهنمایان گردشگر بی‌نیاز دانسته و در این روزها هم اغلب ترجیح‌شان سفرهای دسته‌جمعی با خودرو شخصی است و از مسیرهای شناخته شده‌تر هم استفاده می‌کنند.

همین مساله موجب شده گردشگران بیشتری به مناطق غربی استان که از نظر زیرساخت‌هایی از قبیل راه‌دسترسی شرایط بهتری دارند سفر کنند و مناطق شرقی این استان از قبیل سیریک و جاسک و بشاگرد به واسطه جاده‌ نامناسبی که دارد کمترین اقبال را دارد

اشاره رئیس انجمن راهنمایان گردشگری هرمزگان به مسیر میناب به سیریک و جاسک و بشاگرد است که پس از خروج از شهر میناب در بیشتر مسیر یک بانده بوده و خودروها از روبروی همدیگر حرکت می‌کنند و از سویی هم خودروهای حامل سوخت قاچاق با سرعت‌های سرسام آوری جان خود و استفاده کنندگان از جاده را به خطر می‌اندازند.

میزبانی در نوروز؛ میهمان‌نوازی ایرانی‌ها بی‌نظیر است

بازرس کانون راهنمایان گردشگر کشور گفت: فاصله دسترسی به مکان دیدنی مانند خور آذینی سیریک هم مساله دیگری است که در کنار جاده نامناسب از رغبت گردشگران و مسافران برای حضور در آن مناطق و استفاده از جاذبه‌های آن نواحی می‌کاهد.

هر چند این مباحث در زمینه کاهش استقبال گردشگران از برخی مناطق اثر گذاری خود را دارد اما در عین حال انبوه بسیاری برای دیدن سایر جاذبه‌های هرمزگان به این استان سفر می‌کنند که در طول مسیر نیازمند انواع خدمات هستند و جمعیت هلال احمر برای پاسخگویی به برخی از این نیازها اقدام کرده است و ۶۰۰ داوطلب و امدادگر این استان در طرح امداد و نجات و سایر طرح‌های نوروزی آن مشارکت دارند.

مختار سلحشور مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان به خبرنگار ایرنا در خصوص آمادگی برای نوروز ۱۴۰۲ افزود: طرح امداد و نجات نوروزی هلال احمر هرمزگان از ۲۵ اسفندماه جاری آغاز شده که تا ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ ادامه می‌یابد و در قالب آن ۲۸ پایگاه ثابت امداد و نجات بین شهری ، پایگاه‌های موقت و پایگاه دریایی، به همراه ۳۱ کشیک ۲۴ ساعته امداد و نجات درحال خدمت دهی به مسافران هستند.

وی اضافه کرد: امدادگران با خودروهای عملیاتی شامل آمبولانس، وانت و خودرو نجات به صورت ۲۴ ساعته به مسافران خدمت می‌دهند و تا کنون هم نجاتگران این جمعیت در ۷۲ عملیات امدادرسانی به متاثران امدادرسانی کرده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان گفت: تعداد متوفیان حوادث هشت نفر بودند و ۵۰ حادثه دیده توسط نیروهای این جمعیت به مراکز درمانی منتقل شدند.

بدون شک انبوه جمعیتی که از راه‌های دور و نزدیک به هرمزگان سفر کرده‌اند را نمی‌توان تنها در پنج هزار و ۹۰۰ تخت هتلی هرمزگان جای داد و لازم است تمهیدهای دیگر اندیشیده شود که بکارگیری مدرسه‌ها و پارک‌ها یکی از این تمهیدهاست، بنابراین ۱۴۷ واحد آموزشی با بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کلاس درس برای اسکان نوروزی فرهنگیان سراسر کشور در این استان آماده شد.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در این خصوص افزود: ناحیه یک و ۲ شهرستان بندرعباس، شهرستان‌های قشم، بندرخمیر، حاجی آباد و بخش‌های شیبکوه و کیش بیشترین متقاضیان اسکان مسافران را هر ساله دارند که ظرفیت بیشتری برای این مناطق انجام شده است.

محمد قویدل بیان کرد: ۱۷ ستاد اسکان فرهنگیان در سراسر هرمزگان آغاز به کار کرده است که در این ستادها فرهنگیان متقاضی استفاده از اقامتگاه‌های زیر مجموعه آموزش و پرورش ساماندهی و به مدارس مشخص شده فرستاده می‌شوند و مجموعه این اقامتگاه‌ها در شبانه روز ظرفیت پذیرش بیش از ۱۵ هزار نفر را دارند.

وی اضافه کرد: امسال غرفه‌های فرهنگی برای آشنایی با فرهنگ استان و عرضه محصولات صنایع دستی در نظر گرفته شده است و در ناحیه یک بندرعباس ۷۱ آموزشگاه با بیش از ۶۵۰ کلاس درس برای اسکان فرهنگیان درنظر گرفته شده است.

ساحل مُکًسر

ظرفیت دیگری که برای اِسکان مسافران نوروزی بکار گرفته شده بوستان‌های شهری در سراسر هرمزگان هستند به نحوی که در بندرعباس ۱۱ بوستان به این منظور اختصاص یافت.

پارک و بوستان هایی شامل جنگلی، دولت، ولایت، غدیر، کپشکن، گلها، سورو، دباغیان، کمپ اسکان، پارک شهر مرحله یک و ۲ جهت اسکان و استقرار مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است و این پارک ها دارای امکاناتی از جمله سرویس بهداشتی، غرفه عرضه مایحتاج، آلاچیق هستند.

شهردار بندرعباس با اشاره به اینکه ظرفیت این بوستان ها جهت اسکان مسافران ۲۵ هزار چادر است، اظهار کرد: افزایش کیفیت خدمات مهم ترین هدف ستاد نوروزی شهرداری است و تلاش شهرداری بندرعباس خدمت رسانی با کیفیت به مسافران نوروزی است.

مهدی نوبانی خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه ریزی منسجم و بسیج تمامی امکانات میزبان شایسته‌ای برای شهروندان و گردشگران در شهر بندرعباس باشیم.

هدف بسیاری از گردشگران و مسافرانی که در نوروز به هرمزگان سفر می‌کنند حضور در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و جزایر است و از آنجا که این استان لقب پایتخت سفرهای دریایی را هم یدک می‌کشد این مطلب تازه‌ای نیست.

مسوولان و متولیان بخش دریایی هرمزگان هم با آگاهی از این نکته است که ۸۶ شناور مسافری و لندینگ کرافت را برای تردد در مسیرهای دریایی مهیا کرده‌اند تا همه افراد علاقه‌مند بتوانند از این ظرفیت و زیبایی سفر دریایی استفاده کنند.

البته نگرانی‌های مهمی در خصوص استفاده مسافران و گردشگران از شناورهای غیر استاندارد و نامناسب برای گردش و سفر در دریا وجود دارد که در این خصوص هشدار داده شده تا کسی گرفتار عواقب بعدی آن نشود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و رییس کمیته خدمات حمل و نقل سفرهای دریایی هم در این خصوص گفت: ۳۷ شناور مسافری نیز از مرکز این استان (بندرعباس به قشم، هرمز، ابوموسی و برعکس) در قالب سه هزار و ۹۹۳ صندلی آماده جابه جایی مسافران نوروزی در ۱۲ مسیر دریایی هستند.

حسین عباس نژاد با اشاره به خدمات رسانی یکهزارو ۸۰۰ نفر در اجرای مطلوب خدمات و تامین ایمنی سفرهای دریایی، بیان کرد: در اجرای این طرح، ۳۶ شناور مسافری استاندارد با سه هزار و ۷۰۸ صندلی از مقصد بندر حقانی بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور در مسیر قشم، هرمز، لارک و برعکس مهیا و خدمات‌رسانی می‌شود.

هر ساله معمولاً هرمزگان پذیرای انبوه جمعیتی است که به این استان سفر می‌کنند و مهیا کردن فضاها و امکانات مورد نیاز برای پذیرایی از آن‌ها به امری معمول تبدیل شده است، مسوولان هرمزگان هم در این سال‌ها به خوبی با این شرایط آشنا هستند.

میزبانی در نوروز؛ میهمان‌نوازی ایرانی‌ها بی‌نظیر است

اکنون هرمزگان با وجود آنکه در زمینه معرفی ظرفیت‌های گرشگری و فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای گردشگران آن‌گونه که مطلوب و انتظار است در این سال‌ها موفق نبوده تا بتواند توزیع مناسبی از گردشگر را در شرق و غرب خود داشته باشد، توانسته به اندازه جمعیت خود جذب مسافر و گردشگر داشته باشد و به اذعان اداره گردشگری هرمزگان شرایط اندکی بهتر شده است.

براساس آخرین اطلاعات دبیرخانه ستاد خدمات سفر هرمزگان جمعیت ورودی به این استان از ۲۴ اسنفد تا پنجم فروردین حتی از جمعیت هرمزگان هم پیشی گرفته و به ۲ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۳۳۵ نفر رسیده است که آمار قابل توجهی است چونکه جمعیت هرمزگان یک میلیون و ۷۷۶ هزار نفر است و این استان توانسته بیش از برابر جمعیت خود پذیرای گردشگران و مسافران باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: التبه سه میلیون و ۴۳۳ هزار و ۹۶۰ اقامت از ۱۶ اسفند تا روز گذشته در این استان به ثبت رسیده است و جمع ورودی مسافر از راه ریلی، هوایی و زمینی یک میلیون ۸۲۷ هزار و ۲۷۷ نفر است.

محمد محسنی ادامه داد: جمع کل مسافر خروجی از راه ریلی، هوایی و زمینی هم یک میلیون و ۶۶۴ هزار و ۲۴۲ نفر بوده است و ۶۸۱ هزار اقامت در هتل‌ها، مهمانسراها و خانه‌های مسافر، ۲ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۲۴۷ اقامت در کمپ اِسکان بوستان‌ها و سالن‌های ورزشی و ۸۳ هزار و ۸۳۳ اقامت هم در مدرسه‌ها و مراکز رفاهی به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: ۲۲ هزار و ۸۸ نفر از مسیر ریلی و ۱۶ هزار و ۸۳۹ نفر از مسیر هوایی وارد این استان شده‌اند و ورود ۴۰۰ هزار و ۱۳۰ خودرو سبک، ۹۴ هزار و ۳۶۵ خودرو سنگین به این استان ثبت شده است که خودروهای سبک را در چهار و خودروهای سنگین را در ۲ ضرب می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان افزود: ۳۶۳ هزار و ۴۵۸ خودرو به جزایر جابه‌جا شده و یکی میلیون و ۸۲۰ هزار و ۷۸۴ مسافر به جزایر خلیج فارس جابه‌جا شده‌اند و ۳۰۳ هزار و ۴۱۰ گردشگر دریایی هم جابه‌جا شده‌اند.

امید می‌رود با تمهیدهای اندیشیده شده توسط فعالان بخش سفر و گردشگری این استان روزهای به خاطر ماندنی در اذهان مسافران و گردشگرانی که در هرمزگان حاضر شده‌اند به ثبت برسد و در سال‌های آینده به خوبی این این سفر خود یاد کنند و شاید کمتر کسی توقع نداشت پس از ۲ سال شرایط کرونایی این استان بتواند این چنین پذیرای گردشگران نوروزی باشد.