۷ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۱۰
کد خبرنگار: 1104
کد خبر: 85066824
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رئیس مرکز مطالعات راهبردی عراق: توافق ایران و عربستان نقشه راه کشورهای منطقه است

بغداد- ایرنا- «حیدر عرب الموسوی» رئیس مرکز مطالعات راهبردی «القمة» عراق در گفت وگو با ایرنا ضمن تشریح پیامدهای مثبت توافق ایران و عربستان برای کل منطقه و به ویژه عراق، تاکید کرد: این توافق نقشه و چراغ راه همه کشورهای منطقه برای ثبات است.

به گزارش ایرنا، الموسوی تصریح می‌کند: اگر تفاهم‌ها بین عربستان و ایران به مرحله اجرا برسد، منطقه از جمله عراق را با ثبات می‌کند زیرا پیش از این، ائتلافی که عربستان به آن وابسته بود تلاش می‌کرد آتش فتنه و جنگ را در منطقه برافروزد و چه کسی قربانی آن بود؟ ملت‌های عربی به ویژه عراقی‌ها.

استراتژیست عراقی می‌افزاید: ثبات امنیتی به ثبات در حوزه‌های دیگر منجر خواهد شد به ویژه اینکه ایران، عربستان و منطقه خلیج فارس، بیش از ۵۰ درصد انرژی جهان را در اختیار دارند. اهمیت دو تنگه مهم انتقال انرژی در حوزه ایران و عربستان یعنی تنگه هرمز و باب المندب را نیز نباید فراموش کرد. توافقی که منجر به ثبات امنیتی شود، تاثیر مثبت خود را در منطقه خواهد گذاشت و عراق نیازمندترین کشور به این ثبات است زیرا به این آرامش برای توسعه و سازندگی نیاز دارد.

به گفته حیدر الموسوی، عراق در سایه امنیت ناشی از توافق ایران و عربستان می‌تواند سرمایه گذاران را برای رشد و توسعه خود جذب کند.

تحلیلگر عراقی اشاره می‌کند: نکته دیگر، ثبات سیاسی است. عراق ۲۰ سال است که از ۲۰۰۳ و بعد از اشغال تاکنون از عدم ثبات به خاطر کشمکش‌های خارجی در آن رنج می‌برد. توافق ایران و عربستان می‌تواند این کشمکش‌ها را مهار کند و به ثبات سیاسی داخلی عراق منجر شود و در نتیجه آن ثبات اقتصادی هم حاصل می‌شود.

الموسوی باور دارد که این توافق همچنین منظومه کشورهای عربی را به سوی نزدیک شدن به ایران می‌راند و این نزدیک شدن دیگاه‌های عربی با ایران نیز تاثیر مثبت خود را بر عراق خواهد گذاشت.

وی اضافه می‌کند: اگر تحرکات خرابکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی، توافق ایران و عربستان را تخریب نکند این توافق می‌تواند نقشه و چراغ راه همه کشورهای منطقه برای ثبات باشد و منافع همه طرف‌های ملحق شده به این تفاهم را تامین کند.

الموسوی این اظهارات را در حاشیه نشست مشترک مرکز بررسی‌های راهبردی القمه با همکاری مرکز فرهنگی «القلم» عراق در بغداد بیان کرد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی عراق: توافق ایران و عربستان نقشه راه کشورهای منطقه است

این نشست با هدف بررسی تاثیرات توافق ایران و عربستان در سایه کشمکش‌های بین المللی مانند جنگ روسیه و اوکراین، اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی، چالش‌های انرژی و اقتصاد برگزار شد و کارشناسان و صاحبنظران عراقی در آن به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha