۵ فروردین ۱۴۰۲، ۲۰:۱۱
کد خبرنگار: 1104
کد خبر: 85066068
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

کارشناس عراقی: توافق ایران و عربستان گفتمان مخرب قومی را ذوب می کند

بغداد-ایرنا- «قاسم حسین السلطانی» عضو مرکز بررسی های راهبردی «رافد» معتقد است توافق ایران و عربستان از عرصه دیپلماتیک به زمینه های دیگر مانند حوزه های اقتصادی، اجتماعی، تبادل دیدارها و سفرهای دینی می رسد و گفتمان تقابل عربی-عجمی را در منطقه خنثی می کند.

السلطانی به خبرنگار ایرنا در بغداد می گوید: این توافق تاثیر زیادی در منطقه و به شکل خاص بر عراق خواهد گذاشت و به شکل مثبت بر عرصه عراق در جهت آرامش و ثبات آن منعکس خواهد شد.

قاسم السلطانی، بر این باور است که توافق ایران و عربستان نشان دهنده «برچیده شدن بساط حمایت آمریکا از عربستان سعودی، توان بالای قدرت برتر منطقه ای یعنی جمهوری اسلامی ایران و نقش موثر آن در معادلات جدید و نیز نقش آفرینی تاثیرگذار چین در موازنه های قدرت تازه جهان است.»

السلطانی می افزاید: در ماه های آینده بعد از گشایش سفارت های ایران و عربستان، شاهد توسعه روابط از عرصه دیپلماتیک به زمینه های دیگر مانند حوزه های اقتصادی، اجتماعی، تبادل دیدارها و سفرهای دینی خواهیم بود.

کارشناس عراقی ادامه می دهد: برخی تلاش می کردند دشمنی قومی عربی – عجمی را بین عربستان و جهان عرب از یک سو و جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر، ایجاد کنند که با روابط ایران و عربستان این یخ ایران هراسی نیز ذوب خواهد شد؛ ترسی که آمریکا و رژیم صهیونیستی به آن دامن می زدند.

وی به خشم و ناخرسندی غرب از این توافق اشاره و تصریح می کند: ما می بینیم که ماشین های تبلیغاتی و رسانه های آمریکایی و اسرائیلی خود را در جایگاه بازنده روابط ایران و عربستان می بینند؛ ما به آنها می گوییم از این خشم بمیرید زیرا این آغازی بر سقوط اسطوره آمریکا و منافع آن در منطقه با تقویت جایگاه محکم ایران و موازنه های جدید مبتنی بر نقش آفرینی قطب های جدید قدرت در جهان از جمله ایران، چین و روسیه است.

السلطانی این اظهارات را در حاشیه نشست مشترک مرکز بررسی های راهبردی «القمه» با همکاری مرکز فرهنگی «القلم» عراق در بغداد بیان کرد.

کارشناس عراقی: توافق ایران و عربستان گفتمان مخرب قومی را ذوب می کند

این نشست با هدف بررسی تاثیرات توافق ایران و عربستان در سایه کشمکش های بین المللی مانند جنگ روسیه و اوکراین، اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی، چالش های انرژی و اقتصاد برگزار شد و کارشناسان و صاحبنظران عراقی در آن به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha