مراکز تفریحی، دریایی گیلان میزبان بیش از ۵۰ هزار گردشگر نوروزی بودند

رشت- ایرنا- معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: از ابتدای طرح نوروزی به تاریخ ۲۰ اسفندماه تا پایان پنجم فروردین ماه مراکز تفریحی و دریایی استان میزبان ۵۰ هزار و ۷۰۷ گردشگر دریایی در استان بوده اند.

علی خدمتگزار روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: ۴۱ مرکز ارائه دهنده خدمات دریایی در گیلان شناسایی شده است که ۳۱ مرکز آن در بندرانزلی، هشت مرکز در غرب و ۲ مرکز در شرق استان مستقر هستند.

استان گیلان افزون بر ۲۷۰ کیلومتر ساحل، مسیرهای تالابی و رودخانه‌های قابل قایقرانی دارد و همه ساله عده زیادی گردشگر به منظور بهره مندی از تفریحات دریایی به مناطق آبی این استان سفر می‌کنند.

وی تعداد کل قایق‌های تفریحی ثبت شده در استان را سه هزار و ۶۷۰ فروند اعلام کرد و گفت: از این تعداد فقط ۵۰۰ فروند قایق و ۲۰۵ فروند جت اسکی ثبت شده مجاز به ارائه خدمات گردشگری دریایی می‌باشند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: طرح ایمنی گردشگری دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای رونق گردشگری در این استان با نگاه پیشگیرانه از بروز سوانح دریایی ایجاد شده است.

خدمتگزار با بیان اینکه این طرح در سال ۱۳۹۷ تدوین و جهت اجرا در کلیه سواحل استان در استانداری گیلان مصوب شد، تصریح کرد: این طرح با ایجاد یک هسته بازرسی و یک کارگروه گردشگری دریایی در درون اداره کل بنادر و دریانوردی استان و با همکاری دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط با موضوعات گردشگری و دریانوردی گیلان به دنبال تحقق اهدافی همچون شناسایی مراکز و شناورهای ارائه خدمات گردشگری دریایی، بازرسی ایمنی و اسنادی مرکز شناورهای مشمول طرح و ارائه خدمات مطلوب به درخواست‌های جستجو و نجات دریایی در حداقل زمان ممکن بوده است.

وی تاکید کرد: از زمان آغاز طرح گردشگری دریایی اقدامات متعددی انجام داده ایم که اهم آنها شامل؛ برگزاری جلسات هماهنگی برون سازمانی با دستگاه‌ها و ارگان های همکار در طرح با هدف افزایش سطح هماهنگی و اخذ بالاترین راندمان لازم از همکاری های مشترک، لایروبی حاشیه بلوار انزلی برای فعال کردن اتحادیه تعاونی قایقرانان و ایمن سازی تردد شناورهای تفریحی آن با حجم ناخالص ۳۷ هزار متر مکعب می باشد.

وی ادامه داد: انجام بازدید میدانی مستمر از ۴۱ مرکز ارائه دهنده خدمات گردشگری دریایی و بازرسی تجهیزات و شناورهای بکارگرفته شده در آنهاتوسط کارشناسان ایمنی دریایی، بازدید میدانی از تمامی آبراهه‌های قابل قایقرانی در تالاب انزلی و سایر رودخانه های استان با هدف تعیین آبراه های ایمن برای تردد قایق‌های تفریحی و ارائه خدمات مطلوب جستجو و نجات دریایی در مواقع اضطرار و نصب ۴۱ علائم هشدار دهنده در موقعیت های مستعد سانحه بخشی از اقدامات است. خدمتگذار در این راستا به برگزاری نشست هماهنگی با مالکان شناورهای تفریحی جهت تعیین و تصویب مسیرهای ایمن تردد، خرید و ارتقاء سطح تجهیزات مورد نیاز همیاران ناجی در سواحل استان برای دستیابی به بهترین راندمان ممکن در زمانهای همکاری نیز اشاره کرد.

وی تصریح کرد: تدوین، چاپ و توزیع بیش از پنج هزار نسخه بروشورهای راهنمای گردشگری دریایی ایمن در میان گردشگران و مسافران دریایی با هدف افزایش سطح اطلاعات و موضوعات ایمنی دریانوردی و ترغیب مسافران بر نظارت بر عملکرد قایقرانان و مراکز ارائه دهنده خدمات گردشگری دریایی و اطلاع رسانی محیطی پیام های ایمنی دریانوردی، نصب ۲۰ بنر و تابلوهای اطلاع رسان محیطی در مبادی اصلی تردد گردشگران در استان و شهرهای ساحلی و استقرار یک دستگاه کانکس در مجاورت اداره کل به عنوان ایستگاه گردشگری از دیگر اقدامات انجام شده است.

خدمتگزار گفت: در ایام نوروز تیم مدیریت بحران اداره کل در آماده باش کامل بوده و برنامه ریزی های لازم توسط تیم روابط عمومی اداره کل جهت ثبت کلیه اقدامات، وقایع مرتبط و فعالیتهای گردشگری دریایی استان و تسهیل بازدید گردشگران از مجتمع بندری به عمل آمده است.

مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha