علی خدمتگزار روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در ساعت ۲۰:۵۵ دقیقه روز چهارشنبه یک شناور تفریحی متعلق به بخش خصوصی به سبب نقص فنی موتور از سرویس و کنترل خارج شد که با تماس با مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی (MRCC) بندرانزلی اعلام اضطرار و درخواست کمک کردند.
وی اضافه کرد: با دریافت گزارش کمک از این قایق تفریحی شناورهای ناجی ۱۴ و یدک کش ماسوله برای امداد رسانی به موقعیت اعزام شدند و با عکس العمل سریع تیم امداد و نجات دریایی و همراهی شناورهای یاد شده، تمامی ۵۲ گردشگر و ۳ خدمه شناور به سلامت به اسکله تفریحی شهرستان بندرانزلی بازگشتند.
وی تصریح کرد: گردشگران دریایی و هموطنان در صورت بروز حادثه دریایی می توانند از طریق شماره تلفن ۱۵۵۰ که قابلیت برقراری تماس از طریق تلفن ثابت و کلیه اپراتورهای تلفن همراه را دارد با مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی (MRCC) تماس حاصل کنند.
طرح ایمنی گردشگری دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای رونق گردشگری در این استان با نگاه پیشگیرانه از بروز سوانح دریایی ایجاد شد و در این راستا ۴۱ مرکز ارائه دهنده خدمات دریایی در گیلان شناسایی شده است که ۳۱ مرکز آن در بندرانزلی، هشت مرکز در غرب و ۲ مرکز در شرق استان مستقر هستند.
این طرح در سال ۱۳۹۷ تدوین و جهت اجرا در کلیه سواحل استان در استانداری گیلان مصوب شد و با ایجاد یک هسته بازرسی و یک کارگروه گردشگری دریایی در درون اداره کل بنادر و دریانوردی استان و با همکاری دستگاهها و ارگانهای مرتبط با موضوعات گردشگری و دریانوردی گیلان به دنبال تحقق اهدافی همچون شناسایی مراکز و شناورهای ارائه خدمات گردشگری دریایی، بازرسی ایمنی و اسنادی مرکز شناورهای مشمول طرح و ارائه خدمات مطلوب به درخواستهای جستجو و نجات دریایی در حداقل زمان ممکن بوده است.
حدود سه هزار و ۶۷۰ فروند قایقهای تفریحی ثبت شده در استان گیلان وجود دارد که از این تعداد فقط ۵۰۰ فروند قایق و ۲۰۵ فروند جت اسکی ثبت شده مجاز به ارائه خدمات گردشگری دریایی میباشند.
مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.
نظر شما