۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۰۶
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85067489
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مرگ و میر  مسمومیت با مونوکسیدکربن در اصفهان افزایش یافت

اصفهان - ایرنا - رییس اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان از افزایش فوت ناشی از مسومیت با گاز مونوکسیدکربن در این استان در سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد موارد فوتی از ۲۷ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۳۸ نفر در سال ۱۴۰۱ رسید.

فرهاد حیدری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال ۶۱۳ مورد مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن به اورژانس استان اصفهان گزارش شد که از این تعداد ۵۷۵ نفر خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی را در محل حادثه دریافت کردند یا توسط آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند.

وی موارد مسمومیت با مونوکسید کربن در سال ۱۴۰۰ در استان اصفهان را حدود ۳۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: موارد مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز افزایش یافته است.

حیدری شایع ترین دلایل مسمومیت با مونوکسید کربن در استان اصفهان را اتصال نادرست بخاری و استفاده از زغال برای گرم کردن در باغ ها عنوان کرد و گفت: نصب غیر مُجاز و نادرست وسائل گرمایشی بویژه بخاری به راحتی می تواند به یک خانواده آسیب برساند و اتفاق ناگواری را رقم بزند.

وی با بیان اینکه در تعطیلات نوروزی امسال نیز مواردی از مسمومیت با مونوکسید کربن بین مسافران چادرخواب در باغ فدک اصفهان گزارش شد، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون مورد فوتی ناشی از مسمومیت مونوکسید کربن در استان گزارش نشده است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان، بیشترین دلیل مسمومیت با مونوکسید کربن در بین مسافران نوروزی را روشن کردن پیک نیک داخل چادر مسافرتی اعلام کرد.

حیدری با تاکید بر اهمیت آموزش و اطلاع رسانی درباره مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، اظهار داشت: نیروهای اورژانس اصفهان در محل اسکان مسافران نوروزی در باغ فدک حضور دارند و هشدارهای لازم را در این زمینه به مسافران ارائه می‌کنند.

وی همچنین از افزایش ۱۲ درصدی ماموریت های اورژانس پیش بیمارستانی استان در حوادث رانندگی سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: پارسال نیروهای اورژانس به ۲۸۹ هزار و ۷۱۲ ماموریت امدادرسانی اعزام شدند که ۲۶ درصد آن مربوط به حوادث رانندگی بود.

وی ادامه داد: از مجموع حوادث رانندگی منجر به جرح در سطح استان در سال گذشته ۷۰ درصد در مناطق شهری و ۳۰ درصد در نقاط جاده ای اتفاق افتاد.

مُونوکسیدکربن، گازی بی‌رنگ و بی‌بوست که "قاتل نامرئی" هم خوانده می شود، عمده‌ترین منبع تولید این گاز، سوختن ناقص نفت و گاز است ولی بر اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بویژه در محیط‌های دربسته و فاقد اکسیژن، تولید آن امکان‌پذیر است.

از علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن می‌توان به سفتی عضلات، سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکم، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد.

اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان از ۱۶۱ پایگاه امدادی شامل ۸۱ پایگاه شهری، ۷۹ پایگاه جاده ای و یک پایگاه امداد هوایی و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha