انتشار مونواکسیدکربن در اصفهان یک فوتی و ۲ مصدوم داشت

اصفهان- ایرنا - سخنگوی مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان گفت: انتشار گاز مونواکسیدکربن در اصفهان سبب مرگ یک تن و مصدوم شدن ۲ نفر دیگر شد.

عباس عابدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در نخستین حادثه صبح امروز که در گلپایگان به‌دنبال استفاده از زغال چوب برای گرمایش محیط اتفاق افتاد ، ۲ نفر مصدوم و با اعزام یک واحد امدادی اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان امام حسین (ع) این شهرستان منتقل شدند.

وی افزود: در حادثه دیگر، نگهبان ی دستگاه خودرو بیل مکانیکی در محدوده جاده لایبید- همام که برای گرمایش داخل چادر از زغال چوب استفاده کرده بود، جان خود را از دست داد.

عابدی شایع ترین دلایل مسمومیت با مونواکسید کربن در استان اصفهان را اتصال نادرست بخاری و استفاده از زغال برای گرم کردن عنوان کرد.

مُونوکسیدکربن، گازی بی‌رنگ و بی‌بوست که "قاتل نامرئی" هم خوانده می شود، عمده‌ترین منبع تولید این گاز، سوختن ناقص نفت و گاز است ولی بر اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بویژه در محیط‌های دربسته و فاقد اکسیژن، تولید آن امکان‌پذیر است.

از علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن می‌توان به سفتی عضلات، سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکم، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد.

تعداد موارد فوت ناشی از مسمومیت با مونواکسیدکربن در اصفهان از ۲۷ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۳۸ نفر در سال ۱۴۰۱ رسید.

اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان از ۱۶۱ پایگاه امدادی شامل ۸۱ پایگاه شهری، ۷۹ پایگاه جاده ای و یک پایگاه امداد هوایی و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha