۲ هزار و ۲۴۵ نظارت بهداشتی در قم انجام شد

قم- ایرنا- رییس مرکز بهداشت قم گفت: از ابتدای آغاز طرح نوروزی مرکز بهداشت تاکنون، ‌۲ هزار و ۲۴۵ نظارت بهداشتی توسط کارشناسان در این استان انجام شده‌است.

سیامک محبی روز سه‌شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این نظارت‌ها منجر به صدور ۵۷ اخطار و همچنین تعطیلی هفت اماکن و واحد توزیع مواد غذایی شده‌است.

طرح سلامت نوروزی مرکز بهداشت از ۲۵ اسفندماه پارسال آغاز شده و تا ۱۵ فروردین‌ماه جاری در این استان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در این نظارت‌ها، ۵۴۶ مورد کنترل کیفی آب و ۴۰ مورد نمونه‌برداری از مواد غذایی صورت گرفته‌است.

وی ادامه داد: ۲۷۷ مورد از نظارت‌ها در قالب تیم مشترک با سازمان‌های مرتبط انجام شده‌است.

به گفته محبی، در نظارت‌های بهداشتی صورت گرفته تاکنون، پنج هزار و ۹۸۸ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف شناسایی و معدوم شده‌است.

وی گفت: در بازدیدهای صورت گرفته، ۲ هزار و ۴۶۱ آموزش به متولیان امر صورت گرفته و سه هزار و ۱۹۱ اقلام آموزشی چاپی نیز بین آن‌ها توزیع شده‌است.

وی با بیان این‌که در این مدت به ۷۴ شکایت اعلام شده به سامانه ۱۹۰ رسیدگی شده است، خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر نوع تخلف بهداشتی می‌توانند مراتب را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، کارشناسان سلامت و بهداشت محیط مرکز بهداشت در قالب این طرح نسبت به بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و نظارت بر اماکن عمومی حتی روزهای تعطیل اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این طرح کنترل و نظارت به‌ویژه بر اصناف مستقر در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) و جمکران بیشتر خواهد بود و کارشناسان آماده مقابله با هر نوع طغیان مواد غذایی هستند.

به گفته وی، این کارشناسان در قالب هفت اکیپ با سازمان‌هایی از جمله صمت، اتاق اصناف و دامپزشکی گشت مشترک نیز خواهند داشت.

محبی تاکید کرد: بازرسان بهداشتی ضمن بازدید از اماکن و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن و مراکز بین‌راهی، محل اسکان نوروزی فرهنگیان و مکان‌های اقامتی و زائرپذیر و ارایه آموزش‌ها و تذکرات لازم به متصدیان و مسوولان اماکن مذکور، در خصوص نواقص بحرانی و غیربحرانی، رعایت بهداشت محیط، بهداشت فردی و ابزار کار اقدام می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha