۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85068717
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیپلمات روس: مسکو آماده تبادل نظر در مورد کاهش خطرات هسته‌ای است

تهران- ایرنا- نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو با اعلام آمادگی مسکو برای تبادل نظر درباره کاهش خطرات هسته‌ای، تلاش‌های چند جانبه در راستای کاهش احتمال تقابل نظامی میان کشورهای هسته‌ای را خواستار شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، دنیس ژویکوف رییس هیات روسیه در نشست عمومی کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو، افزود: مسکو بر این باور است همه قدرت‌های هسته‌ای باید از اقدامات مغایر با بیانیه مشترک سران پنج کشور هسته‌ای که در ۳ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۳ دی ۱۴۰۰) درباره جلوگیری از وقوع جنگ هسته‌ای و مسابقه تسلیحاتی منتشر شد، خودداری کنند.

وی ادامه داد: پنج قدرت هسته‌ای [آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین] باید از هرگونه اقدام مخرب و تحریک‌آمیز جدید که اعتماد میان اعضا را تضعیف می‌کند نیز خودداری کنند.

این دیپلمات روس با اشاره به برنامه احتمالی انگلیس برای تامین مهمات با اورانیوم ضعیف شده به اوکراین گفت: این طرح‌ها در صورت اجرا شدن بر تنش‌ها در شرایط دشوار فعلی خواهد افزود.

او همچنین بر خودداری کشورها از تغییر یا تضعیف امنیت خارجی دیگر کشورهای هسته‌ای از طریق گسترش بلوک‌های نظامی و تشدید تنش‌ها از جمله از طریق تحریک اختلافات داخلی و تشویق انقلاب‌های رنگی در نزدکی مزرهای دیگر قدرت‌های هسته‌ای تاکید کرد.

به گفته ژویکوف، تمامی گام‌ها در جهت کاهش مخاطرات هسته‌ای باید بخشی از فرایند اصلاح چارچوب متزلزل امنیت بین‌المللی باشد.

وی تصریح کرد: وضعیت فعلی می‌تواند از طریق کنترل تسلیحات و به رسمیت شناختن متقابل منافع و نگرانی‌های طرفین بهبود یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha