مرمت بنای تاریخی قلعه دختر فیروزآباد از محل اعتبارات ۲ درصد نفت و گاز

شیراز- ایرنا- معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس گفت: بنای تاریخی قلعه دختر شهرستان فیروزآباد از محل اعتبارات ۲ درصد نفت و گاز این شهرستان نگهداری، تعمیر و مرمت خواهد شد.

به گزارش پنجشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، محمد فرخ زاده در جریان بازدید از این بنای تاریخی افزود: از جمله بخش های این بنای تاریخی که از محل اعتبارات مذکور تعمیر خواهد شد پلکان آن از کنار معبر تا خود بنای تاریخی است.

مرمت بنای تاریخی قلعه دختر فیروزآباد از محل اعتبارات ۲ درصد نفت و گاز

قلعه دختر فیروزآباد که در ۶ کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز و در دامنه کوهی مشرف به جاده قرار دارد مربوط به دوره ساسانی است.

این قلعه مستحکم در سه سطح ساخته شده بود و ورود به آن از طریق پلکانی مارپیچ که به حیاط اصلی تراس میانی می‌رسید انجام می شود.

سه طرف حیاط را اتاق‌های چهارگوش دارای تاق ضربی دربرگرفته و طرف چهارم به تراس فوقانی که روی آن ساختمان کاخ اصلی واقع شده منتهی می‌گردید.

تمامی کاخ را یک ایوان بزرگ دارای طاق ضربی و ۲ ایوان کوچکتر در دو سو تشکیل می‌داد، ایوان بزرگ که ۱۴ متر پهنا و ۲۳ متر درازا داشته به یک اتاق مرکزی که سقف آن به شیوه‌ای تازه، یعنی گنبد پوشانده شده بود منتهی می‌شود. در جناحین این اتاق گنبددار، اتاق‌های اضافی قرار گرفته و کل آنها در داخل یک دیوار خارجی مدور جای داشت.

فیروزآباد در فاصله ۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha