احداث۲۷۳۵ واحد خانه دولتی در گچساران به کجا رسید؟

یاسوج - ایرنا- احداث ۲ هزار و۷۳۵ واحد خانه دولتی در قالب طرح های نهضت ملی مسکن و خودمالکی از رویکردهای دولت برای ایجاد سرپناه مناسب برای اقشار کم درآمد در گچساران است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه جمعی از مسئولان برای بررسی روند به این شهرستان سفر کرد.

در این سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد،هیات همراه و مسئولان گچساران از هر پنج سایت مسکن نهضت ملی مسکن در این شهرستان بازدید و از نزدیک در جریان موانع ساخت واحدهای مسکونی مذکور قرار گرفتند.

متقاضیان واحدهای مسکونی سایت های مذکور که بخش عمده ای از آنان در خانه های بافت فرسوده پایین شهر دوگنبدان یا دیگر نقاط این شهر اجاره نشین هستند امید دارند تا با تکمیل خانه هایشان رویای خانه دار شدن را رنگ واقعیت بخشیده شود.

خانه دار شدن اقشار کم درآمد اولویت دولت سیزدهم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه بازدید از سایت نهضت ملی مسکن خنگ بنار به خبرنگار ایرنا گفت: حمایت دولت برای خانه دارد شدن اقشار کم درآمد گچساران در قالب طرح های خودمالکی و نهضت ملی اگرچه موانعی هم دارد اما با سرعت خوبی در حال اجراست.

احداث ۲۷۳۰ خانه دولتی در گچساران به کجا رسید؟

سید علی احمدزاده افزود: گچساران با توجه به وجود تاسیسات نفتی و کارخانه پتروشیمی گچساران یکی از شهرستان های مهاجرپذیر کهگیلویه و بویراحمد است و این امر شرایط ساخت مسکن در این شهرستان را با دشواری هایی روبه رو کرده است که امید می رود با ساخت خانه با استفاده از حمایت های دولت وضعیت ساخت واحدهای مسکونی در گچساران بهبود یابد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:با توجه به اینکه طرح های نهضت ملی مسکن جزو اولویت های مهم دولت در استان است انتظار می رود دستگاه های اجرایی نسبت به این موضوع توجه و حساسیت ویژه ای داشته باشند.

احمدزاده تصریح کرد: هم اکنون پنج سایت نهضت ملی مسکن در گچساران در حال ساخت است که سه سایت آن از سوی راه شهرسازی و مابقی از سوی بنیاد مسکن در حال احداث است.

وی میانگین پیشرفت فیزیکی طرح ها را ۳۵ درصد اعلام کرد و گفت: در این واحدهایی اقشار مختلف جامعه از جمله افراد زیر پوشش نهاد های حمایتی وجوان سکونت خواهند داشت.

آخرین وضعیت طرح نهضت ملی در گچساران

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این سفر به خبرنگار ایرنا گفت: روند ساخت طرح های نهضت ملی مسکن گچساران مطلوب است به طوری که مجتمع ۲۸۸ واحدی باغ انار در هفته دولت امسال بهره برداری می شود.

محمدراستا بیان کرد: هم اکنون ساخت یک هزار و ۷۳۵ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مناطقی مانند خنگ بنار، کارکنان و جاده پازنان و همچنین یکهزار واحد خانه خودمالکی در مناطق مختلف گچساران با حمایت دولت در دست ساخت است.

وی بیان کرد: واحد های مسکونی سایت خامی شامل ۲۴۰ خانه در واحدهای ۲ طبقه هر طبقه چهار واحد و در مجتمع های ۱۲ واحدی ساخته می شود.

مدیرکل مسکن و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:سایت ۲۵۰ واحدی خونگ بنار به شکل سه طبقه هر طبقه سه واحد و به شکل مجتمع های ۱۰ واحدی در دست ساخت است.

احداث ۲۷۳۰ خانه دولتی در گچساران به کجا رسید؟

وی تاکید کرد: همچنین سایت ۷۰۴ واحدی پازنان به صورت چهار طبقه و هر طبقه چهار واحد در حال احداث است.

راستا اضافه کرد: این خانه ها با مساحت یکصد مترمربع با هر کدام ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار اولیه ساخته می شود.

وی تصریح کرد: صاحبان هر خانه ۳۰۰ میلیون تومان سهم آورده و ۳۰۰ میلیون تومان نیز وام های بانک تامین می کنند.

وی عنوان کرد: این میزان تسهیلات بانکی با ۲ سال دوره تنفس پرداخت خواهد شد.

راستا با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی در گچساران چند ماه پیش آغاز شده ابراز کرد: براساس برنامه زمانبندی قرار است این خانه ها طی ۴۸ ماه احداث در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی افزود: ۱۲ هزار و ۳۲گچسارانی برای استفاده از طرح نهضت ملی مسکن نام نویسی کرده اند که از این تعداد هشت هزار متقاضی دارای شرایط دریافت مسکن بودند.

وی تاکید کرد: سبز بودن فرم «ج» متقاضی به این معنا که از ابتدای انقلاب تاکنون از امکانات دولتی یا یارانه‌ای بخش مسکن و زمین و وام مسکن استفاده نکرده باشد ، متأهل یا سرپرست خانوار بودن و داشتن سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا و نداشتن مالکیت خصوصی املاک یا مسکن از جمله شروط اولیه ثبت نام در این طرح بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد افزود: از منابع دولتی نمی توان برای اجرای انشعابات آب و برق طرح نهضت ملی مسکن هزینه کرد به همین دلیل انتظار می رود که دستگاه های خدمات رسان همکاری لازم را داشته باشند.

راستا در مورد حمایت دولت از ساخت مسکن خودمالکی نیز گفت: در این طرح متقاضیان دارای زمین و پروانه ساخت با وام های ۳۰۰ میلیون تومانی که به شکل ۲۰ ساله پرداخت می شوند حمایت می شوند.

موانع ساخت طرح های نهضت ملی

فرماندار گچساران گفت:پیمانکاران در زمینه افزایش قیمت مصالح گلایه‌هایی دارند که باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

احداث ۲۷۳۰ خانه دولتی در گچساران به کجا رسید؟

روانبخش دیهیم خوب با اشاره به مشکل آب و برقی که برخی از سایت‌ها با آن مواجه هستند، افزود: مشکل آب و برق دو سایت‌ها حل شده و یک مورد باقی‌مانده تا فردا ظهر حل می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولان اجرایی رضایت مردم را در اولویت کاری خود قرار دهند گفت: در زمینه زیر ساخت های طرح نهضت ملی مسکن گچساران از جمله آب محدودیت هایی وجود دارد که می طلبد دستگاه های خدمات رسان خدمات را به شهروندان ارایه دهند.

برنامه های شتاب بخشی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پایان این سفر گفت: با توجه به اینکه در این شهرستان مشکل تامین زمین وجود ندارد تکلیف شد تمام ساخت و سازها به صورت طبقاتی انجام نشود و منازل ویلایی که سیاست دولت است احداث و در اختیار مردم خصوصا زوج‌های جوان قرار گیرد.

احمدزاده بر نظارت بیشتر راه و شهرسازی و بنیاد مسکن و فرمانداری گچساران بر روند ساخت طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان تاکید کرد و افزود: متاسفانه مشکل معارض مانع از آغاز عملیات احداث در زمان تعیین شده بود اما با همکاری دادگستری مشکل رفع شد و در حال حاضر مانعی برای ادامه کار نیست.

وی در خصوص تامین سیمان این واحدها، عنوان کرد: پیمانکارانی را که مستقیما سیمان خود را از کارخانجات استان تامین کنند حمایت می‌کنیم.

وی عنوان کرد: برای شن و ماسه‌ها هم تدبیری اندیشیده شده که یک واحد توانا که بتواند تعدادی سنگ‌شکن ایجاد و مشکل دولت در زمینه مصالح را حل کند مستقر شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بقیه واحدهای تولیدی شن و ماسه پای کار هستند اما چون امکان نظارت مستقیم تعزیراتی بر آنها وجود ندارد قیمت تمام شده افزایش دارد.

احمد زاده ابراز کرد: طبق رای دیوان عدالت اداری، اتحادیه‌ها مرجع قیمت‌گذاری شن و ماسه در سراسر کشور هستند و با نظر اتحادیه‌ها هم قیمت‌ها غیرمتعارف افزایش پیدا کرد که به این موضوع اعتراض کردیم.

وی ادامه داد: از وزارت صمت خواسته شده در زمینه تعیین قیمت شن و ماسه توسط اتحادیه‌ها تجدید نظر شود و به سازمان‌های صمت استان‌ها واگذار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha