بانوان قشمی هدایتگران اهداف توسعه پایدار در گزارش ۲۰۲۳ یونسکو

قشم - ایرنا -  مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از معرفی بانوان این جزیره به‌ عنوان هدایتگران فعالیت‌ های زمین‌ گردشگری و تحقق اهداف توسعه پایدار در گزارش سال ۲۰۲۳ سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خبر داد.  

به گزارش عصر جمعه ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌ الملل سازمان منطقه آزاد قشم، افشار فتح الهی ضمن تقدیر از جایگاه ویژه بانوان در پاسداشت آداب و سنت‌ های بومی و کمک به توسعه گردشگری در این منطقه اظهار داشت: اشاره به نقش هدایتگری بانوان جزیره از سوی رییس کل سازمان جهانی یونسکو در گزارش سالانه این سازمان، افتخاری دیگر برای جامعه محلی قشم و منطقه است.

وی ادامه داد: در این گزارش با عنوان «علوم زمین در اقدام: پیشبرد توسعه پایدار» که توسط زمین شناسان برجسته جهانی و با همکاری انجمن علمی پیشبرد علوم زمین و فضا در زمینه نقش علوم زمین در تحقق توسعه پایدار نوشته شده، از بانوان جزیره قشم، به‌ عنوان افرادی که رهبری فعالیت‌ های ژئوتوریسمی را در ژئوپارک جهانی قشم بر عهده دارند و الگویی برای ۱۷۷ ژئوپارک جهانی هستند، یاد شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، توانمندسازی بانوان یکی از مهم‌ ترین برنامه‌های ژئوپارک جهانی قشم است که با حضور و فعالیت گسترده آنان در زمینه های مختلف ژئوتوریسم همانند صنایع‌ دستی، راهنمایان گردشگری، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های محلی و نظایر آن این برنامه‌ ها به تحقق رسیده است.

فتح الهی بازتاب جهانی موفقیت بانوان ژئوپارک جهانی قشم را تبریک و شاد باش گفت و افزود: نقش‌ آفرینی بانوان قشم در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان جهانی یونسکو، افتخاری ملی و بین المللی است.

کتاب «علوم زمین در اقدام: پیشبرد توسعه پایدار» یک نقشه راه عملی برای دانستن چگونگی استفاده از علم زمین‌ شناسی برای حل مشکلات جهانی محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی و رسیدن به توسعه پایدار است.

ناشرین این اثر معتقدند زمین‌شناسی، همان‌گونه که داستانی را از گذشته بیان می‌کند، مسیری را نیز برای آینده ما ترسیم می‌کند.

در مقدمه این گزارش به نقش و اهمیت این رشته در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اشاره ‌شده و به راههای مختلفی که این رشته را در آن سازمان پیش می‌ برند، پرداخته است.

حفاظت از میراث با ارزش زمین‌ شناختی از طریق شبکه جهانی ژئوپارک ها، یکی از مهم‌ ترین برنامه‌ های یونسکو در این زمینه است که لازمه آن تعامل با جامعه محلی و توانمندسازی جامعه محلی به‌ ویژه بانوان و ترکیب کردن حفاظت، آموزش و توسعه پایدار است.

در این کتاب و در بخش پیشبرد علوم زمین توسط یونسکو از طریق برنامه ژئوپارک، بانوان در ژئوپارک جهانی قشم، به‌ عنوان الگو در بین ۱۷۷ ژئوپارک جهانی معرفی شده‌ اند و از آنها به‌ عنوان افرادی که رهبری فعالیت‌های ژئوتوریسمی را در دست دارند و آن را هدایت می‌ کنند، نام‌ برده شده است.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران و منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha