آیین سیزده بدر بدون تخریب  عرصه‌های طبیعی مازندران انجام شد

ساری - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ضمن قدردانی از مردم و مسافران نسبت به احساس مسوولیت و رعایت توصیه های زیست محیطی سیزده بدر ، گفت: مشاهدات ماموران یگان حفاظت نشان می دهد که امسال بر خلاف سال های گذشته گزارشی از آتش سوزی نشده است.

سرهنگ مجید ذکریایی یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ذکر این نکته که بر خلاف سال های گذشته که آتش سوزی های تک درخت در روز طبیعت داشته ایم اما تا کنون گزارشی از آتش سوزی عرصه های جنگلی نشده است، افزود: طبق گزارش ماموران امسال آیین سیزده بدر با رعایت توصیه ها همراه بوده و حتی گردشگران زباله های باقی مانده از گذشته را از عرصه ها خارج کردند.

وی با بیان این که بارندگی های روز گذشته و وجود رطوبت در عرصه های جنگلی و مرتع سبب جلوگیری از آتش سوزی احتمالی شده است، ادامه داد: امسال یکهزارو ۲۰۰ نیرو در قالب ۱۰۲ گشت خودرویی و ۱۵۷ واحد موتوری در ایام تعطیلات نوروزی عرصه های طبیعی و کشاورزی مازندران را شبانه روزی رصد کردند .

این مسوول منابع طبیعی مازندران در مجموعه از شهروندان و مسافران نسبت به حفاظت عرصه های طبیعی به خصوص خاموش کردن آتش پس از استفاده و جمع آوی زباله ها قدر دانی کرد.

ذکریایی گفت: امیدواریم با توجه به شرایط آب و هوایی و خشکسالی ، احساس مسوولیت شهروندان نسبت به رعایت مسایل زیست محیطی به ویژه آتش روشن نکردن در جنگل طی سال مورد توجه قرار بگیرد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ، علت ۸۰ درصد آتش‌سوزی جنگل‌های استان خطای انسانی بویژه بی‌توجهی گردشگران است.

وی با اشاره به این که طی سال گذشته در مجموع حدود ۶۰ فقره آتش سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری بوقوع پیوست ، بیان داشت: در جریان آن حدود ۲۰۰ هکتار از این عرصه‌ها در آتش سوخت و دچار خسارت شدند.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha