عبدالسلام: متجاوزان وضعیت جنگی و محاصره یمن را ادامه می دهند

تهران - ایرنا - رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن گفت که با وجود یک سال آتش بس و دوره آرامش بعد از آن اما ائتلاف کشورهای متجاوز به جای صلح، وضعیت جنگی و محاصره علیه یمن را ادامه داده اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی و سخنگوی جنبش انصارالله یمن در توئیتی نوشت که با گذشت یک سال از آتش‌بس و به دنبال آن برقراری دوره آرامش، فرصت کافی را برای مشاهده جدیت کشورهای متجاوز درباره صلح را داشتیم.

عبدالسلام افزود: متاسفانه کشورهای متجاوز به جای صلح، با تعلل وضعیت جنگی را نگه داشته و به محاصره ادامه داده اند و از پرداخت حقوق کارمندان و سایر اقدامات لازم برای برقراری هر گونه صلحی خودداری کرده اند.

دولت نجات ملی یمن تاکید می کند که لغو ممنوعیت پروازها از فرودگاه بین المللی صنعا پایتخت یمن و اجازه دادن برای واردات بدون مانع مواد غذایی و کالاهای تجاری به بندر الحدیده در غرب یمن همراه با پرداخت حقوق کارمندان از محل درآمدهای کشور و ثروت آن و همچنین خروج نیروهای متجاوز از یمن مقدمه هرگونه توافق و حل و فصل سیاسی اوضاع است.

به دنبال رایزنی های سازمان ملل متحد و حسن نیت دولت نجات ملی یمن در صنعا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ آتش بسی دو ماهه در یمن برقرار شد که پس از دو دوره تمدید دو ماهه در ۱۰ مهرماه بدون دستیابی به توافقی جدید به پایان رسید.

از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود، اما این آتش بس بارها توسط ائتلاف متجاوزان نقض شد.

پیشتر نیز دولت نجات ملی یمن، لغو محاصره، بازگشایی کامل فرودگاه صنعا و پرداخت حقوق کارمندان از درآمدهای نفتی استان های تحت اشغال مزدوران تحت حمایت نیروهای ائتلاف متجاوز را شرط تمدید جدید آتش بس اعلام کرده بود. از زمان پایان آتش بس در یمن آرامشی شکننده برقرار است؛ هرچند که ائتلاف متجاوز به حملات پراکنده خود علیه یمنی ها و تاسیسات این کشور ادامه می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha