گرهی که دانش‌بنیان‌ها می‌توانند از گردشگری چهارمحال و بختیاری باز کنند

شهرکرد-ایرنا- وجود بیش از ۸۰۰ جاذبه گردشگری در ۱۱ شهرستان چهارمحال و بختیاری نعمتی است که استفاده بهینه از آن در گرو توسعه تجهیزات و زیرساخت‌های تفرجگاههاست و تامین آن در توان شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، یک درصد از هفت هزار و ۴۵۹ شرکت دانش‌بنیان ثبت شده کشور در زمینه صنعت گردشگری فعالیت دارند، از سویی دیگر گردشگری طبیعی در کشورمان نیازمند توسعه تجهیزات و زیرساخت‌های جانبی است که تامین آن‌ها از عهده برخی شرکت‌های دانش‌بنیان بر می‌آید.

بی‌شک ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه گردشگری، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه بیش از پیش این صنعت اشتغال‌زا و ارزآور به کمک تولید، طراحی، توسعه و نصب تجهیزات و زیرساخت‌های جوار تفرجگاهی باشد که موجب توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور و استان می‌شود.

برخی از کارشناسان صنعت گردشگری بر این باورند، این صنعت در کشورمان دانش‌محور نیست و نتوانسته از توسعه فناوری در سال‌های اخیر بهره کافی و کامل را ببرد و به همین خاطر بستر ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این عرصه هنوز فراهم نشده است.

با این وجود این شرایط یک واحد فناور در پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری توانسته در این عرصه گام‌های بزرگی بردارد و اُستان را به قطب تولید زیپ‌لاین، سورتمه ریلی و پل‌های معلق شیشه‌ای و چوبی در کشور تبدیل کند.

زیب‌لاین نام فعالیت ورزشی و تفریحی است که شامل جابه‌جای با استفاده از سیم بکسل و تسمه‌های مخصوص بین ۲ نقطه را میسر می‌کند و آن‌را در گروه تفریحات ورزشی هیجانی طبقه بندی می‌کنند.

امروزه یکی از جاذبه‌های ورزشی شهرکرد زیب‌لاین تولید این واحد فناور است که سرعتی در حدود ۹۵ کیلومتر بر ساعت دارد و تنها زیپ‌لاین موجود در کشور است که ترمز و کنترل سرعت آن در اختیار فرد استفاده‌کننده قرار دارد.

صنعت گردشگری می‌تواند محرک اقتصاد سبز اُستان باشد

مدیر یک واحد فناور پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا شهرکرد گفت:گردشگری صنعت بزرگی است که می‌توان از آن برای توسعه اقتصادی کشور و اُستان بهره برد و با استفاده از ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی کشور و استانمان می‌توانیم سهم بیشتری از بازار هزار میلیارد دلاری صنعت گردشگری در جهان داشته باشیم.

ابراهیم پاسیار شمس آبادی افزود:جاذبه‌های طبیعی بکر اُستان از شاخصه‌های مهم در رونق صنعت گردشگری چهارمحال و بختیاری است که در صورت سرمایه‌گذاری، می‌توان آن‌را به منبع درآمد پایدار برای اُستان تبدیل کرد و گردشگری را محرک اقتصاد سبز اُستان قرار داد.

وی تاکید کرد: گردشگری طبیعی نقطه قوت اُستان در زمینه پذیرش مسافر از داخل و خارج کشور است و تمامی ۱۱ شهرستان استان هر کدام دارای جاذبه‌های طبیعی گردشگری بسیاری هستند که هرکدام می تواند به منبع درآمد پایداری برای اُستان تبدیل شود.

پاسیار اظهار داشت: کوه‌های زاگرس، ارتفاعات بی‌نظیر، آب‌های خروشان و زیبای‌های خیره‌کننده اُستان نعمتی است که می‌تواند منافعی بیش از آنچه تاکنون از آن برداشت شده است برای هم اُستانی‌ها به ارمغان بیاورد.

وی یادآور شد:ضرورت دارد در زمان حاضر با ایجاد زیرساخت‌ها زمینه رشد صنعت گردشگری را فراهم کنیم و از این صنعت برای توسعه اقتصادی کشور و استان بهره ببریم، زیرا طبق آمار موجود هنوز سهم ما از گردشگری بویژه در بعد بین المللی آن بسیار ناچیز است.

گرهی که دانش‌بنیان‌ها می‌توانند از گردشگری چهارمحال و بختیاری باز کنند

نگاه نوآورانه در گردشگری زمینه‌ساز خلق فرصت‌ها

مدیر واحد فناور پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری گفت: در صورتی‌که امکانات و تجهیزاتی مانند زیرساخت‌های ورزش‌های هیجانی در کنار جاذبه‌های طبیعی اُستان ایجاد شود با استقبال گسترده‌تر گردشگران، ورزش دوستان و علاقه‌مندان به ورزش‌های هیجانی در کنار جاذبه‌های طبیعی استان مواجه می‌شویم.

پاسیار ادامه داد:با وجود برخورداری بی‌نظیر کشور و استان از ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی، متاسفانه در بخش صنعت گردشگری نتوانستیم آن طور که بایسته نقش واقعی خود را ایفا کنیم یکی از مهمترین راهکارها برای حل این مشکل و برای ارایه خدمات همه جانبه و جذب گردشگر ، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این صنعت اشتغالزاست.

این فناور یادآور شد: نگاه نوآورانه اساس فعالیت هر شرکت دانش‌بنیان است و این نگاه در گردشگری می‌تواند فرصت‌های بسیاری را در اختیار کشورمان قرار دهد و نقش کارآفرینان در این عرصه چشمگیر است و این افراد می‌توانند با خلاقیت و نوآوری روی خدمات و ظرفیت‌های موجود به ایجاد ارزش افزوده بپردازند و زمینه ساز رشد صنعت گردشگری کشور باشند.

پاسیار خاطرنشان کرد:شرکت‌های دانش‌بنیان در کشورهای مطرح گردشگرپذیر با طراحی زیرساخت‌ها، جذابیت‌هایی را برای میهمانان و مسافران ایجاد می‌کنند تا از این طریق بتوانند زمینه رشد صنعت گردشگری را در کشور خود فراهم کنند.

وی یادآور شد:در سال‌های اخیر، شرکت‌های دانش بنیان گردشگری در کشورمان به لحاظ کمی و کیفیت رشد داشته‌اند ولی تا رسیدن به مرحله مطلوب نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت وجود دارد و هنوز شاهدیم که برای دریافت مجوز جهت ارایه خدمات کاغذبازی زیادی صورت می‌گیرد.

این فعال حوزه دانش‌بنیان افزود: واحد فناور مجموعه‌ما تنها تولیدکننده سورتمه ریلی است که در قزوین و ماسال اجرا شده و از بزرگترین تولیدکنندگان زیپ‌لاین، پل‌های معلق شیشه‌ای و دستگاه‌هایی موسوم به دستگاه‌های هیجانی در کشور هستیم که ۲۳ نیروی فعال در حال حاضر برای شرکت مشغول هستند و احداث پروژه‌های بزرگی مانند پل معلق شیشه‌ای "نگل کردستان" به طول ۴۰۰ متر و زیپ‌لاین شهرکرد به عنوان بزرگترین زیپ لاین ایران به طول ۸۰۰ متر که مرتفع ترین، پرسرعت‌ترین و پرشیب‌ترین زیپ‌لاین ایران با اختلاف ۹۴ متر را در کارنامه خود دارد.

وی تصریح کرد: صدور خدمات دانش‌بنیان در زمینه گردشگری نه تنها به رشد فرصت‌های گردشگری در کشور و استانمان کمک می‌کند بلکه می‌تواند درآمدی برای شرکت‌ها دانش بنیان در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشد.

پاسیار یادآور شد:در زمینه صدور خدمات به خارج کشور، واحد فناور مجموعه‌ ما تاکنون ۲ زیپ‌لاین در سلیمانیه عراق و مسقط عمان نیز احداث کرده است.

گرهی که دانش‌بنیان‌ها می‌توانند از گردشگری چهارمحال و بختیاری باز کنند

ضرورت حمایت دستگاه‌های چهارمحال و بختیاری از واحدهای فناور حوزه گردشگری

مدیر واحد فناور فعال در زمینه گردشگری گفت: خوشبختانه حمایت پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری از شرکت‌هایی مانند مجموعه ما خوب است و هرجا نیاز به اقدامی بوده کوتاهی صورت نگرفته است.

پاسیار ادامه داد: سال گذشته قطعه زمینی از طریق پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در منطقه قطب صنعتی شهرکرد در اختیار مجموعه ما قرار گرفت، که از آن به عنوان کارگاه استفاده می‌شود البته به دلیل ماهیت فعالیت‌های ما بیشتر روند احداث در محل انجام پروژه صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان نیز همکاری خوبی با مجموعه فناور ما دارد و در پروژه ایجاد مرکز تفریحی، گردشگری سامان، همه نامه‌های استعلام را به سازمان‌های مربوطه ارسال کرده است ولی برخی از این سازمان‌ها، مانند اداره کل راه و شهرسازی ، جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای هنوز با گذشت مدت زمان زیاد جواب استعلامها را نداده‌اند.

این فعال شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: با وجود آنکه حمایت از توسعه گردشگری و ورود دانش‌بنیان‌ها به این عرصه در سطح مدیران ارشد کشور و استان وجود دارد ولی کارشناسان برخی دستگاه‌ها سخت‌گیری‌های بی‌موردی انجام می‌دهند که نتیجه‌ای جز عقب‌ماندگی بیشتر در این زمینه ندارد و به همین علت است که کشورمان با وجود چهارفصل بودن و با هشت هزار سال تاریخ تمدنی نتوانسته سهم مناسبی از گردشگری جهانی داشته باشد.

وی گفت:مجموعه گردشگری ما دارای زمین ملکی در شهرستان سامان و در جوار مجموعه شهرداری این شهر است و توانایی ایجاد یک مجموعه تفریحی، ورزشی بزرگ را دارد که دست کم برای 25 نفر از اهالی سامان اشتغالزایی ایجاد می‌کند ولی از تیرماه سال گذشته که به دنبال احداث این مجموعه بودیم، با مخالفت‌های متعددی مواجه شدیم و به عنوان نمونه اداره آب با عنوان اینکه زمین در حریم رودخانه است از اعطای مجوز خودداری می‌کند و این در حالی است که مجموعه شهرداری فاصله کمتری با رودخانه دارد و مجوز را دریافت کرده است.

پاسیار اظهار داشت:بسیاری از ادارات حتی جواب استعلامات مرتبط با مجموعه ما را نمی‌دهند و این برای اُستانی که می‌خواهد جذب سرمایه کند، صحیح نیست و بی‌شک احداث این مجموعه‌های می‌تواند به توسعه استان سرعت ببخشد.

گرهی که دانش‌بنیان‌ها می‌توانند از گردشگری چهارمحال و بختیاری باز کنند

تاخیر دستگاه‌های متولی در پاسخ به استعلام‌های متقاضیان تاسیس مراکز گردشگری پیگیری می‌شود

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اُستان در این پیوند به خبرنگار ایرنا شهرکرد گفت: استعلام‌های واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری اُستان و فعال در زمینه گردشگری برای دستگاه‌های متولی ارسال شده ولی متاسفانه برخی از این دستگاه‌ها هنوز به این نامه‌ها و استعلام‌ها پاسخی نداده‌اند.

مرتضی محمدیان دهکُردی ادامه داد:تاخیر دستگاه‌های متولی در پاسخ به استعلام‌های متقاضیان تاسیس مراکز گردشگری با جدیت پیگیری می‌شود و اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی اُستان از ورود بخش خصوص به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه گردشگری استقبال می‌کند.

وی افزود:چهارمحال و بختیاری با افزون بر ۸۰۰ جاذبه گردشگری یکی از بهترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری است و می‌تواند به بهترین مقصد برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

محمدیان یادآور شد:ظرفیت‌ها و قابلیت‌های چهارمحال و بختیاری در بخش‌های مختلف گردشگری از جمله طبیعی، تاریخی، ورزشی، مذهبی و سلامت جایگاه سرمایه‌گذاری در این استان را متنوع و دارای اهمیت خاص کرده است که می‌توان از این ظرفیت برای توسعه استان بهره برد.

وی اظهار داشت: تاسیس سفره‌خانه سنتی، اقامتگاه بوم‌گردی، مجتمع گردشگری و هتل‌ها ظرفیت استان‌ در پذیرش مسافر را افزایش می‌دهند و می‌توانند زمینه ساز ایجاد اشتغال برای هم‌استانی‌ها باشد.

واحدهای فناور چهارمحال و بختیاری توانایی‌های زیادی دارند

مسوول مرکز رشد واحدهای فناور چهارمحال و بختیاریدر این پیوند گفت:پارک علم و فناوری استان در حوزه فناوری و نوآوری ترجیح می‌دهد هیچ‌گاه از کلماتی مانند نخستین و بزرگترین استفاده نکند زیرا احتمال انجام کاری حتی در مقیاس کوچک در گذشته وجود دارد ولی این واحد فناور دارای رزومه قوی در انجام پروژه‌های متعدد در داخل و خارج کشور است.

محمد جواد اعرابی افزود: کارهای انجام شده توسط این واحد فناور، دارای نوآوری‌های بالایی است و روش ارایه شده توسط این شرکت دانش‌بنیان می‌تواند زمینه تولید زیرساخت‌های جذاب برای توسعه گردشگری طبیعی را در استان و کشور فراهم کند.

اعرابی یادآور شد: واحدهای فناور چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه ایده‌پردازی و شناسایی معضلات و مشکلات هستند و می‌توانند با تولید محصولات دانش‌بنیان و یا ارائه راهکارهای مبتنی بر دانش گام‌های بزرگی برای رفع آن‌ها بردارند.

اعرابی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری می‌توانند از منابع و حمایت‌های مالی صندوق شکوفایی و نوآوری ریاست جمهوری استفاده کنند که ابزار مالی مهمی برای تامین هزینه‌های تولید در شرکت‌های دانش بنیان است و مقدمات تبدیل شدن این واحد فناور به شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.

به گزارش ایرنا،هم‌اینک بیش از ۱۷۰ شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری برای ۹۰۰-نفر اشتغالزایی کرده اند.

وجود بیش از ۸۰۰ جاذبه گردشگری در ۱۱ شهرستان چهارمحال و بختیاری در فصول مختلف سال پذیرای مسافران و طبیعت گردان فراوانی است که توسعه زیرساخت‌های گردشگری به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند زمینه‌ساز گسترش این صنعت در استان و کشور باشد.

گرهی که دانش‌بنیان‌ها می‌توانند از گردشگری چهارمحال و بختیاری باز کنند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha