سال گذشته نزدیک به ۱۰۰۰ نفر در افغانستان قربانی انفجار مین شدند

تهران- ایرنا- همزمان با روز جهانی مبارزه با خطرات مین، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید که در جریان سال ۲۰۲۲ میلادی، ۹۹۵ نفر در نتیجه‌ انفجار مین و مهمات منفجر نشده در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در روز جهانی مبارزه با خطرات مین بر پایان دادن به تهدیدهای ناشی از مین‌های کاشته شده روی زمین تأکید کرده است.

دبیرکل سازمان ملل، در پیامی در صفحه توییترش به ‌مناسبت روز جهانی مبارزه با خطرات مین نوشته است: حتی پس از پایان جنگ، درگیری‌ها اغلب میراث وحشتناکی را برجا می‌گذارد: مین‌ها و مهمات انفجاری. ما باید برای پایان دادن به تهدید این وسایل مرگبار اقدام کنیم.

آنتونیو گوترش تأکید کرده است که با پاک‌ کردن زمین از وجود مین‌ها و مواد انفجاری، امنیت و آرامش به زندگی برمی‌گردد.

همچنین کمیته بین‌المللی صلیب سرح نیز به مناسب روز جهانی مبارزه با خطرات مین، در توییتی نوشته است که در سال گذشته ۴۵۰ انفجار مین و مهمات منفجرنشده در افغانستان به ثبت رسیده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفته است که ۹۷ درصد از افرادی که در این رویدادها کشته یا زخمی شده‌اند، غیرنظامیان و ۵۶ درصد از مجموع کل آنان، کودکان‌ هستند.

این کمیته گفته است که در همکاری با افراد داوطلب، آگاهی مردان، زنان و کودکان را به‌منظور جلوگیری از وقوع رویدادهای مشابه و غم‌انگیز، افزایش می‌دهد.

این دفتر می‌گوید که در سال ۲۰۲۳، برای خنثی‌سازی مهمات منفجره، پاکسازی مین‌ها، آموزش خطر و پشتیبانی از بازماندگان، به ۱۸.۳ میلیون دلار نیاز است.

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) نیز در گزارشی اعلام کرده است که دست‌کم ۵۷ هزار غیرنظامی در ۳۴ سال گذشته در نتیجه انفجار مین‌ها در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

اوچا این آمار را روز سه‌شنبه، ۴ اپریل، به‌مناسبت روز جهانی آگاهی از مین نشر کرده است.

گفته می‌شود که نزدیک به ۶۰۶ کیلومتر مربع خاک افغانستان با مین و مهمات انفجاری آلوده شده است.

افغانستان بیشترین اراضی آلوده با مواد انفجاری را در جهان دارد و این در حالی است که طالبان در ۲۰ سال گذشته به دلیل جنگ با دولت پیشین افغانستان، بیشترین مین‌ها را کاشته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha