۱۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۵۶
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85074175
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرب الاجل استاندار خراسان‌شمالی برای سنددار کردن زمین های کشاورزی

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی بر صدور سند زمین‌های کشاورزی استان تاکید کرد و گفت که تا پایان شهریور سال جاری باید ۷۰ درصد اراضی استان سنددار شود.

به گزارش ایرنا محمد رضا حسین نژاد روز چهارشنبه در قرارگاه صدور اسناد اراضی کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: اجرای سند دارکردن زمین های کشاورزی نباید به کشاورزان هزینه تحمیل و روند اجرا باید آسان سازی شود.

وی فرهنگ سازی و تبلیغات را راهکار مناسبی بر تشویق کشاورزان برای سنددار کردن اراضی دانست و افزود: رسانه ها و همچنین بخش ترویج سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص باید ورود و کشاورزان را از اهمیت این طرح آگاه کنند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی تصریح کرد: بعضا برخی از کشاورزان به دلایل مختلف برای سند دار کردن زمین های کشاورزی خود اقدام نمی کنند که باید ابهامات در این حوزه برطرف شود.

وی یادآور شد: سند دار کردن زمین های کشاورزی به توسعه این بخش کمک می کند و از اختلافات و انحراف های این بخش می کاهد.

حسین نژاد ادامه داد: هویت دار کردن زمین های کشاورزی اقدامی مهم است که روند اجرای آن در سال های اخیر بسیار کند بوده و استان در این زمینه شرایط مناسبی ندارد.

سنددار بودن تنها ۲۳ درصد از اراضی کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این رابطه گفت: تنها چهار درصد از سطح زمین های کشاورزی استان دارای سند بود که با تلاش های مضاعف کارشناسان و دستگاه های مربوطه در سال های اخیر به ۲۳ درصد رسید.

محمد محمدزاده افزود: اینک بیشترین سطح زمین های دارای سند با ۲۹ هزار هکتار مربوط به شهرستان اسفراین و شهرستان راز و جرگلان نیز با مساحت ۲۴۶ هکتار معادل یک درصد کمترین است.

وی سطح اراضی کشاورزی که باید سنددار شوند را ۳۹۳ هزار هکتار دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون ۶ هزار و ۴۱۷ فقره سند با مساحت ۹۲ هزار و ۶۶۲ هکتار در استان سند صادر شده است.

محمد زاده گفت: هزار و ۴۰۸ پلاک در سطح استان دارای تداخل است که تاکنون ۸۵۹ پلاک آن رفع تداخل و مابقی نیز با تلاش مضاعف باید در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از زمین های کشاورزی استان مشایی است که در این خصوص نیز باید مشکلات برطرف شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: برخی از روستاییان بنا به دلایل مختلفی از جمله احتمال قطع یارانه ها و گرفتن مالیات را دلیلی بر خودداری می دانند.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند و حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha