عشایر شاهرود ۶۸۲ ساعت آموزش‌های توانمندسازی فراگرفتند

شاهرود - ایرنا - رییس اداره امور عشایری شاهرود گفت: ۶۸۲ ساعت آموزش و ترویج در راستای توانمندسازی و توسعه معیشت پایدار جامعه عشایری طی سال گذشته در این شهرستان ارایه شد.

رضا نقی‌زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۴۵ نفر از سه بخش عشایری بیارجمند، بسطام و مرکزی شاهرود طی سال گذشته ۶۸۲ ساعت آموزش‌های قنادی، خیاطی و پرورش دام سبک فراگرفتند.

وی با بیان اینکه ۱۹۰ ساعت آموزش قنادی برای ۱۳ نفر از زنان عشایر میقان ارایه شد، ابراز کرد: کارگاه آموزش قنادی برای ۴۰ نفر از زنان عشایر اَبرسج به میزان ۲ ساعت در راستای توانمندسازی و افزایش در آمد خانوار برگزار شد.

نقی‌زاده از برگزاری ۴۶۰ ساعت دوره آموزش خیاطی برای ۳۸ نفر از زنان عشایر میقان در بخش بسطام و رضا آباد خارتوران در بخش بیارجمند خبر داد و گفت: این آموزش‌ها در راستای توانمندسازی صندوق‌های خُرد زنان عشایر و افزایش درآمد خانوار انجام شد.

عشایر شاهرود ۶۸۲ ساعت آموزش‌های توانمندسازی فراگرفتند

دوره پرورش دام برای ۵۴ نفر از عشایر شاهرود برگزار شد

رییس اداره امور عشایری شاهرود ادامه داد: ۲ دوره آموزشی پرورش دام سبک برای ۵۴ نفر از عشایر اَبرسج و کلاته‌های غربی در بخش بسطام به میزان چهار ساعت در راستای توسعه معیشت پایدار جامعه عشایر برگزار شد.

وی اظهار کرد: ۱۳ نشست آموزشی و ترویجی به میزان ۲۶ ساعت به منظور توانمندسازی صندوق‌های خُرد زنان عشایر در حوزه‌های مختلف برگزار شد.

نقی زاده با بیان اینکه ۱۰ برنامه مهم اداره عشایر شهرستان شاهرود در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه معیشت پایدار در دستور کار است، افزود: توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز، زنجیره تولید شیر، زنجیره تولید صنایع دستی و خانگی، طرح توسعه باغ‌ها و محصولات باغی و زراعی، طرح توسعه گیاهان دارویی، طرح توسعه گردشگری عشایری و طرح توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، از اهداف این اداره است.

رییس اداره امور عشایری شاهرود ادامه داد: تغییر الگوی مصرف علوفه دام از مصرف جو خام به مصرف کنسانتره، آموزش و ترویج، طرح اصلاح نژاد دام سبک عشایر در مناطق مستعد در راستای افزایش شیر تولیدی، افزایش تولید گوشت قرمز و چندقلوزایی، از دیگر راهبردها است.

وی با بیان اینکه عشایر به عنوان تولیدکننده بخش مهمی از نیازهای غذایی و صنایع دستی کشور در خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش به سزایی ایفا می‌کنند، ابراز کرد: جامعه عشایری به عنوان یک جامعه فرابخشی و نقش‌آفرین محسوب می‌شوند که در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، دفاعی، فرهنگی و امنیتی تاثیرگذار هستند.

عشایر در دوران دفاع مقدس افزون بر ۱۰ هزار شهید را تقدیم انقلاب کردند که سهم استان سمنان، ۲۵۱ شهید والامقام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha