۲۵۰ هزار تن کود در اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی نیاز است

ارومیه - ایرنا - سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سالانه ۲۵۰ هزار تن نیاز کودی اراضی کشاورزی استان است که البته از این میزان در سال گذشته ۱۱۵‌ هزار تن اختصاص داده شد.

محمود مظلومی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مصرف سرانه کود در استان کاهش یافته است، اظهارکرد: مصرف بهینه کودهای شیمیایی در سلامت محصولات، محیط زیست و جامعه نقش بسزایی دارد، در این راستا مصرف کود در اراضی کشاورزی بر اساس نیاز واقعی خاک و گیاهان باید انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه افزایش سهمیه کودی استان نقش موثری در کمک به تحقق شعار سال و رشد تولید خواهد داشت، بیان کرد: سال گذشته ۱۱۵ هزار تن سهمیه به استان ابلاغ شد که معادل ۴۳ درصد نیاز کودی استان بود.

وی ادامه داد: در اواخر سال ۱۴۰۰، اوج حمل و نقل کود به انبار کود کارگزاران در سطح شهرستان ها در حدود روزانه ۸۰ تن بود ولی در حال حاضر این روند به ۳۸۰ تا بیش از ۴۰۰ تن در روز افزایش یافته است و حتی در تعطیلات نوروزی نیزفرآیند حمل و نقل تعطیل نشد .

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استفاده از ظرفیت اتحادیه های تعاون روستایی در دهستان ها برای سهولت توزیع بهینه کود و نهاده ها در بین کشاورزان ضروری است.

وی اضافه کرد: باید دوره های آموزشی برای مسوولان پهنه در مراکز خدمات جهاد کشاورزی دهستان ها جهت صدور حواله با توجه به توصیه ها و تنوع کودی متناسب با مزارع و باغات برگزار شود تا کود با روش صحیح در اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

مظلومی اظهار کرد: مصرف صحیح و کیفی کودشیمیایی در اراضی کشاورزی می تواند علاوه بر افزایش عملکرد تولید در واحد سطح، گیاهان را نسبت به سرمازدگی و دیگر حوادث غیرمترقبه مقاوم کند.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی با ۲۳۵ هزار بهره بردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha