۴۶ هزار بازدید از سیاه چادرهای عشایری خراسان رضوی صورت گرفت

مشهد-ایرنا-مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: ۴۶ هزار بازدید در ایام تعطیلات نوروزی از سیاه چادرهای عشایری در شهرها و جاده‌های استان صورت گرفت که طی آن مردم با بخشهایی از زندگی عشایر این استان آشنا شدند.

محمدحسین جعفری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد ۳۲ سیاه چادر (نوروزگاه عشایری) در مسیرهای ورودی به شهرستانهای استان و مراکز گردشگری، تفریحی و بوستانهای پرتردد داخل شهرها برپا شد.

وی اضافه کرد: نوروزگاه‌های عشایری فرصت نمایش توانمندیهای جامعه عشایری است و بازدیدکنندگان با حضور در فضای سیاه چادرها و آشنایی با سبک زندگی عشایر فرصت خرید از محصولات تولیدی آنها از جمله غذاهای سنتی، مواد لبنی، صنایع دستی، گیاهان دارویی و عسل را نیز داشتند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: نوروزگاههای عشایری در ۹ شهرستان استان از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ برپا شده بود.

جعفری افزود: طبق بررسی های میدانی هر سیاه چادر روزانه مبلغ هشت میلیون ریال درآمد داشته که در طی مدت برپایی سیاه چادرها در مجموع حدود چهار هزار و ۴۰۰ میلیون ریال درآمد برای عشایر به همراه داشته است و این موضوع بیانگر این است که عشایر علاوه بر توانمندی در حوزه دام و تولیدات دامی ، ظرفیت های قابل توجهی در امور فرهنگی – گردشگری و صنایع دستی دارند که باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

وی ادامه داد: از ۳۲ سیاه چادر عشایری تعداد پنج سیاه چادر در شهرستان های خواف، کاشمر و بردسکن شکل نمایشگاهی داشته و در ۲۷ سیاه چادر دیگر در شهرستان های مشهد ، چناران ، قوچان ، کلات ، سبزوار و درگز با فروش محصولات تولیدی عشایر، غذاهای سنتی و شترسواری ارائه خدمت به مسافران و بازدیدکنندگان انجام شده است.

بیش از یک و نیم درصد جمعیت ایران را عشایر تشکیل می‌دهند و خراسان رضوی نیز دارای ۳۵ طایفه عشایری با هشت هزار و ۲۰۰ خانوار شامل ۳۳ هزار و ۴۵۶ نفر است که در ۱۳ شهرستان و ۳۶۴ محله عشایری (سامانه عرفی) پراکنده اند و در ۶۰ درصد مراتع استان تردد دارند.

مشهد، کلات، سرخس، چناران، قوچان درگز، نیشابور،سبزوار،خوشاب،خواف، کاشمر، خلیل آباد و بردسکن از شهرستانهای دارای عشایر خراسان رضوی هستند. همچنین ۹۳۵ هزار و ۶۱۴ واحد دامی در اختیار عشایر خراسان رضوی است و بر این اساس ۱۲ درصد جمعیت دام سبک استان خراسان به عشایر تعلق دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha