عملیات خدایی والفجر هشت و درخشش یک فرمانده

ساری- ایرنا- سردار محمدحسن قاسمی طوسی فرمانده شهید عملیات والفجر هشت را «خدایی» توصیف می کند، سرداری که بیشتر از همه با عنوان مالک اشتر جهبه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس و قهرمان نبرد ۷۸ روزه لشکر ۲۵ کربلا در عملیات والفجر هشت شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هجدهم فروردین ماه سال ‌۱۳۶۶ روز شهادت سردار محمدحسن قاسمی طوسی است و به همین مناسبت هفدهمین یادوراره ۴۳۷ شهید نکا با محوریت سی و ششمین سالگرد شهادت شهید طوسی عصر امروز شنبه در محل مصلی امام خمینی (ره) این شهرستان با سخنرانی عضو مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود.

عملیات والفجر ۸ با محوریت لشکر ویژه ۲۵ کربلا که سردار طوسی به عنوان مسوول اطلاعات عملیات آن را مدیریت می کرد، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین عملیات ها در تاریخ جنگ ایران و عراق محسوب می شود؛ عملیاتی که با حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام، ضربه‌ای سهمگین به توان رزمی و نظامی دشمن وارد شد.

سردار طوسی در خاطرات خودش عملیات غرورآفرین والفجر۸ را با محوریت لشکر ویژه‌ ۲۵کربلا «شگفت‌انگیز» و «غرورآفرین» توصیف و روایت می کند که در آن عملیات «بسیاری از صحنه‌ها و لحظات سخت و نبردهای هفتاد و هشت روزه‌ی آن با رشادت و دلیری غواصان و نیروهای دریادل این لشکر پر توان با موفقیت پشت سر گذاشته شد».

شهید طوسی در این نبرد حماسی که ارکان حزب بعث و حامیان او را متزلزل ساخت، بار سنگینی به دوش گرفت و گوهرهای گرانبهایی را نیز برای این فتح عظیم قربانی کرد و به خاطر ارزش گذاری بر این نقش عظیم، افتخار نصب پرچم سبز متبرک به حرم مطهر علی ابن موسی الرضا علیه السلام بر گلدسته های مسجد «فاو» از سوی فرماندهی سپاه پاسداران به فرمانده لشکر ویژه ۲۵ کربلا، سردار مرتضی قربانی واگذار شد.

عملیات والفجر ۸ در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ شروع شد و با خلق حماسه‌ای تاریخی که به لحاظ دانش نظامی مدرن غیر ممکن به نظر می رسید با عبور رزمندگان اسلام از رودخانه خروشان اروند و فتح فاو پایان یافت. فتح فاو از نظر سیاسی، بسیار مهم و استراتژیک بود و توازن نظامی جنگ ایران و عراق را به سود ایران رقم زد.

این فرمانده شهید عملیات والفجر هشت را «خدایی» توصیف می کند و در روایتش آمده است : ما در طول ۶ ماهی که در منطقه بودیم و کار می‌کردیم، شاهد امدادهای غیبی زیادی بودیم. بچه‌ها شناسایی می رفتند و دشمن هم منور می‌زد و آنها را می‌دید و تیراندازی می‌کرد، ولی هیچ مسئله ای اتفاق نمی‌افتاد. از هیچ تیپ و لشکری هم اسیر ندادیم. شناسایی به لطف خدا و به راحتی انجام شد و دشمن تا زمان عملیات غافل ماند و این منطقه را به عنوان منطقه دست چهارم می‌دانست. حتی یک سری امکانات توپ و تانک را به خاطر این که احساس می‌کرد در این منطقه عملیات نمی‌شود، خارج کرد.

در خاطره جانشین لشکر ۲۵کربلا مازندران آمده است که امداد غیبی دیگری که ما شاهد آن بودیم آمدن ابر و بارانی شدن هوا در شب عملیات بود. باید کل امکانات را می آوردیم به منطقه. ترس داشتیم دشمن بفهمد که ما این همه امکانات را وارد منطقه کرده ایم. شب هوا کاملاً صاف بود. صبح دیدیم هوا کاملاً یک مرتبه ابری شد و پشت سرش هم باران بارید. آن چیزی که در این عملیات مهم و حائز اهمیت بود، معنویت و روحیه‌ بالای معنوی نیروها بود که ما را هم در این عملیات موفق کرد. خداوند از ما جنگ خوب، جنگیدند خوب، کشتن زیاد دشمن و اسیر زیاد گرفتن نمی‌خواهد. در وهله‌ی اول، خداوند از ما می‌خواهد که تکلیف‌مان را انجام و آن مقدار توان را که در وجودمان هست و در وسع مان هست، آن ها را به کار ببندیم».

سردار محمدحسن قاسمی طوسی‌ که دو برادر دیگرش هم در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند، در سال ۱۳۳۷ در روستای «طوس‌کلا» از توابع شهرستان نکا دیده به جهان گشود و در ۱۸ فروردین ماه سال ۱۳۶۶ در سن ۲۹ سالگی در شلمچه با اصابت ترکش‌های خمپاره عراقی‌ها به شهادت رسید و مفقود شد و بدن پاکش در سال ۱۳۷۴ بعد از هشت سال گمنامی در نکا تشییع و در گلزار شهدای روستای طوس کلا به خاک سپرده شد.

عملیات خدایی والفجر هشت و درخشش یک فرمانده

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha