۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۳۱
کد خبر: 85076864
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

کتاب صوتی «صدا» از برگردان فارسی اثر «سَس» تولید شد 

۱۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۳۱
کد خبر: 85076864
کتاب صوتی «صدا» از برگردان فارسی اثر «سَس» تولید شد 

مراغه- ایرنا- کتاب صوتی «صدا» از متن برگردان فارسی کتاب «سَس» اثر شاعر نامی استاد «حیدر عباسی» متخلص به «باریشماز» در مراغه تولید شد.  

به گزارش ایرنا، این کتاب ترکی طی سال ۱۳۹۵ با عنوان «صدا کهن نوای نور» به فارسی ترجمه، و این کتاب صوتی نیز از روی همین ترجمه فارسی که به اهتمام دکتر «محمد مشتری» و «فرشته اقبالی قهیازی» ترجمه گشته است، تولید شد.

دکتر«محمد مشتری» در مورد کتاب «سَس» می‌گوید: این کتاب به فلسفه، جایگاه و حکمتِ ساز اصیل آذربایجانی موسوم به «قوپوز» اشاره دارد که تحت داستانی به ظاهر از ادبیات فولکلوریک و بومی کودک و نوجوان با معناهای زیرینِ تفکرِ مکتبِ انتظار از زبان یک معلم و توسط یک معلم (استاد عباسی) خلق شده است.

به گفته وی این کتاب همچنین شامل توصیه‌های رفتاری، اخلاقی، فردی و اجتماعی در تفکر امامیه در جهت پاک کردن هرگونه سیاهی و پلیدی و زدودن دیوارهای منیت و منفعت‌طلبی فردی و اجتماعی است.

وی اضافه می‌کند: کتاب «سَس» استاد حیدر عباسی در امتداد و داخل بسته داستان «پوئیما»های ایشان یعنی «نغمه‌داغی» با ترجمه «نغمه نور»، «ادوملودیرک» و همچنین «چاغیریلمامیش قوناقلار» یا همان داستان استعمار و غیره قرار می‌گیرد.

«مشتری» ادامه می‌دهد: این کتاب با رویکردی دیگر و تفکر حل مسئله، سراغ موضوع رفته است و با رویکرد هنری و حکمت‌محور، معرفتی از مجموعه این موضوعات و محتواها را به صورت ایجاز و اعجاز ارایه می‌کند.

به گفته وی برگردان و ترجمه این اثر با ایهام از خود روش استاد حیدر عباسی به صورت معناگرایانه با اولویت مفهوم اخذ شده از اثر، توسط مترجمان به فارسی برگردانده شده بود.

پیشگفتار کتاب صوتی صدا نیز بیش از پیش کتاب «سَس» را معرفی کرده است و عمق اندیشه‌های استاد حیدر عباسی را یادآوری می‌کند.

فایلی صوتی این اثر را می‌توانید همینجا بشنوید و ذخیره کنید:

«مشتری» همچنین افزود: کتاب صوتی «صدا» به تهیه‌کنندگی موسسه فرهنگی هنری حکیم اوحدی مراغه‌ای و با همکاری انجمن تاریخ‌پژوهان مراغه و انجمن تعلیم و تربیت همیاران آگاه مراغه در راستای تولید محتوای فرهنگی برای نسل امروز و در چهارچوب مناسب‌سازی فضای مجازی به سرانجام رسید.

به گفته وی «مهدی اکبری» مقدمه این کتاب صوتی را به رشته تحریر درآورده و خوانش آن را گروهی شامل «فاطمه طباطبایی»، «نسرین وجدانی»، «الهام کشاورز»، «نگین بنیادباقری»، «مونا داداشوند» و «فرشته اقبالی» بر عهده داشتند؛ همچنین «سعید شاه‌محمدی» تدوین این اثر و «مصطفی عبدی» نیز عنوان‌بندی و تیتراژ آن را بر عهده داشته‌اند.

به گزارش ایرنا گروهی که در تولید کتاب صوتی صدا همکاری کرده‌اند، نقش پررنگی نیز در تولید محتوا و تدوین «رادیو فرهنگ» آموزش و پرورش مراغه دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha