فروش رمان در نمایشگاه قرآن؛ آسیب یا عامل جذب؟

تهران- ایرنا- چند سالی است که امکان فروش کتاب‌های مرتبط با مسائل دینی، در نمایشگاه قرآن ممکن شده است، این روند موجب جذب تعداد مخاطب بیشتری به بخش نشر مکتوب می‌شود، اما هنوز برخی از ناشران مخالف فروش کتاب داستان و رمان در نمایشگاه قرآن هستند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، آوای دعا در خیابان شهید بهشتی پیچیده، شبیه دعوتنامه‌ای برای سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که از ۱۲ فروردین در محل مصلای تهران دایر است. اینجا ناخودآگاه به سمت مصلا هدایت می شوی نمایشگاهی که از ساعت ۱۷ تا ۲۴ پذیرای مخاطبانش است، لزومی ندارد که فرد برای خرید کتاب‌هایی که در این نمایشگاه به فروش می‌رسد، یا خرید صنایع دستی و هنر خطاطی یا دیگر مواردی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود، در نمایشگاه حضور داشته باشد. شاید تعداد قابل توجهی از مردم برای کنار هم بودن و افطار در فضایی عمومی، همراه خانواده به این نمایشگاه می‌روند.

سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم چینشی مناسب‌تر نسبت به دوره‌های پیشین دارد. بخش نشر و دیجیتال در رواق شرقی جانمایی شده‌است، رواق غربی ارائه دهنده محصولات عفاف و حجاب است و در سالن شبستان بخش اصلی نمایشگاه و نمازخانه جانمایی شده‌است.

در هفتمین روز از ساعات ابتدایی شروع نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تعداد قابل توجهی از مردم در نمایشگاه حضور دارند. مادران و کودکان از فضای بزرگ استفاده می‌کنند و با اینکه سرگرم دنیای خودشان هستند، برای کسی مزاحمت ایجاد نمی‌کنند.

فروش رمان در نمایشگاه قرآن؛ آسیب یا عامل جذب؟

علاقه مردم به خرید کردن از نمایشگاه قرآن

در بخش نشر مکتوب و دیجیتالی دینی سی‌امین دوره این نمایشگاه ۱۰۷ ناشر در بیش از ۷۰ غرفه جانمایی شدند. گفتگوی ایرنا با محمدحسین ظریفیان رئیس بخش نشر مکتوب و دیجیتال سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن را اینجا بخوانید.

در نخستین روز، فروش و بازدیدکننده در نمایشگاه قرآن، نسبت به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیشتر بود

مدیر غرفه نشر معارف و نشر مشعر به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مسائلی که در کلیه نمایشگاه‌های ایران با آن مواجهیم، انتظار مردم برای فروش کالا در نمایشگاه است، مردم دوست ندارند با دست خالی از نمایشگاه خارج شوند، شاید برای همین تعداد قابل توجهی از مخاطبان نمایشگاه به رواق شرقی سر می‌زنند و خرید می‌کنند. همچنین افراد دوست دارند از محصولات فرهنگی و بخش حجاب و عفاف خرید کنند.

به گفته حجت‌الاسلام محمدحسین اسلامی‌فر به دلیل علاقه مردم به خرید کردن در نمایشگاه، ضروری است که ابعاد معنوی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و محصولات فرهنگی در یک مکان ارائه شوند. در چنین شرایطی فردی که کتاب می‌خرد، می‌تواند از معنویات غرفه‌های مسجد هم استفاده کند.

اسلامی‌فر با تاکید براینکه استقبال از نمایشگاه قرآن نسبت به دوره‌های پیشین بسیار بالاتر است، ادامه داد: در نخستین روز، فروش و بازدیدکننده در نمایشگاه قرآن، نسبت به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیشتر بود، فروش و بازدید از دوره پیشین نمایشگاه قرآن بسیار بالاتر است.

فروش رمان در نمایشگاه قرآن؛ آسیب یا عامل جذب؟

لزوم فعالیت بخش معنوی و فرهنگی نمایشگاه قرآن در یک مکان

مدیر غرفه نشر معارف و نشر مشعر یکی از مسائل مهم در رونق حوزه نشر در این دوره از نمایشگاه قرآن را جانمایی ناشران در رواق شرقی که در طبقه هم‌کف است، اعلام کرد و افزود: دوره قبل برای اینکه بتوانیم کتاب‌ها را به غرفه‌ها برسانیم باید جعبه‌های سنگین کتاب را از پله‌های نیم‌طبقه بالا می‌بردیم که بسیار دشوار بود. همچنین مردم بعد از بازدید بخش حجاب و عفاف وارد بخش کتاب می‌شدند و این تغییر موجب تعجب آن‌ها می‌شد.

اسلامی‌فر با بیان این نکته که نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیاز به فضایی بزرگ برای در کنار هم بودن بخش‌های مختلف نمایشگاه دارد، ادامه داد: منظورم این نیست که این نمایشگاه در جای دیگری مانند شهر آفتاب برگزار شود. شاید در نهایت با برپایی چند چادر امکان جانمایی بهتر، ممکن بود، یا درهای ورود و خروج رواق‌ها را طوری باز می‌کردند که مردم می‌توانستند به راحتی از شبستان به رواق‌ها بروند و این جدایی فضا کمتر مشهود بود.

او که در غرفه‌ نشر معارف و نشر مشعر کتاب‌های رمان و داستان‌های کوتاه آیینی را با تخفیف ۱۰ درصد می‌فروشد، توضیح داد: پیش از این امکان فروش کتاب، غیر از کتاب‌های مرجع دینی در نمایشگاه قرآن میسر نبود. اما ناشران در سال‌های اخیر می‌توانند کتاب‌های مرتبط را در این نمایشگاه بفروشند. این روشی مناسب‌تر است، زیرا شاید جوان‌ها راحت‌تر به سمت رمان بروند تا قرآن.

فروش رمان در نمایشگاه قرآن؛ آسیب یا عامل جذب؟

شرایط اقتصادی خرید مردم را محدود کرده‌است

محصولات دیجیتالی مرتبط با قرآن هم در این بخش از نمایشگاه ارائه می‌شود. سی‌دی‌های آموزشی و قلم‌هایی که قرآن را می‌خوانند نمونه‌ای از خدمات دیجیتالی این دوره هستند.

هادی جباری قلم قرآنی را با هدف آموزش و حفظ قرآن تولید کرده است. او به خبرنگار ایرنا گفت: با این قلم‌ها می‌توان قرآن را خواند. نابینایان هم می‌توانند از این قلم‌ها استفاده کنند، البته ممکن است استفاده از آن برای آن‌ها سخت باشد، زیرا کتاب‌ها به خط بریل نوشته نشده است.

مدیرگروه رایانه پژوهان شرق قیمت مجموعه یک قلم‌، قرآن کریم و مفاتیح‌الجنان را که برای این قلم‌ها نشانه‌گذاری شدند، بین یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

به گفته جباری اگر قلم‌ها درست استفاده شوند، بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند، فقط ممکن است باتری آن‌ها خراب شود.

به گفته او استقبال از نمایشگاه در این دوره بهتر از گذشته بود اما شرایط اقتصادی خرید مردم را محدود کرده‌است.

فروش رمان در نمایشگاه قرآن؛ آسیب یا عامل جذب؟

رمان و داستان در این نمایشگاه هیچ جایگاهی ندارد

مدیر نشر نسیم حیات در غرفه‌اش فقط قرآن و سایر کتاب‌های مرجع را می‌فروشد، او تاکید دارد که نباید سایر کتاب‌ها در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به فروش برسند.

با اینکه در این دوره جمعیت کم‌تری به غرفه مراجعه می‌کنند، اما فروش بهتری داریم

رضا کریمی با تاکید بر اینکه فروش کتاب‌های علوم قرآنی در این نمایشگاه ایرادی ندارد، افزود: مردم نیازهای مختلف دارند و اینکه مردم بتوانند نیازها را تامین کنند، اتفاق خوبی است؛ اما در نمایشگاه بین‌المللی قرآن فقط باید کتاب‌های مرجع و علوم قرآنی مرتبط به فروش برسد، رمان و داستان در این نمایشگاه هیچ جایگاهی ندارد و به نوعی به قداست نمایشگاه لطمه می‌زند.

به گفته او فروش و استقبال مردم در این دوره بهتر از دوره‌های پیشین است و اکثر ناشران از شرایط راضی هستند.

کریمی که موافق جدا شدن بخش ناشران از دیگر بخش‌های نمایشگاه است، توضیح داد: مردم در رواق شرقی، دور از ازدحام افرادی که به بخش حجاب و عفاف می‌روند، با آرامش کتاب‌هایشان را انتخاب می‌کنند. با اینکه در این دوره جمعیت کم‌تری به غرفه مراجعه می‌کنند، اما فروش بهتری داریم.

این ناشر که در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کتاب‌هایش را با ۵۰ درصد تخفیف ویژه می‌فروشد، ادامه داد: در این دوره برخورد مسئولین و مدیریت و تعامل با ناشران خیلی خوب بود، فضای خوبی به ناشران اختصاص داده شده‌است و در کل شرایط بهتر از قبل است.

فروش رمان در نمایشگاه قرآن؛ آسیب یا عامل جذب؟

کم‌کم به ساعات افطار نزدیک می‌شویم. از بلندگوهای مصلی دعا پخش می‌شود. مردم زیراندازهای خود را روی زمین پهن می‌کنند و برای افطار آماده می‌شوند. دقایقی سکوت برقرار است و رواق‌ها و شبستان تقریبا خالی هستند؛ اما بعد از چند دقیقه کودکان شروع به دویدن در حیاط مصلی و شبستان می‌کنند، گروهی وسایلشان را جمع کرده و از مصلی می‌روند اما گروه‌گروه افرادی که نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را دوست دارند، وارد می‌شوند و بعد از افطار این نمایشگاه شلوغ‌تر از قبل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha