نگاهی به فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر در مهاباد

مهاباد - ایرنا - سال ۱۴۰۱ از جمله سال‌هایی بود که برغم تمام مشکلات، علاقمندان حوزه فرهنگ و هنر در شهر فرهنگ‌دوست مهاباد، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا فعالیت‌های این حوزه مسیر رشد و تعالی خود را طی کند و روند آن متوقف نشود.

به گزارش ایرنا، بسیاری مهاباد را به عنوان شهر دوستدار فرهنگ و هنر می‌شناسند و مردم این شهر از گذشته‌های دور از جمله شهرهای پیشرو در زمینه کتاب و نویسندگی بودند؛ گواه این امر وجود شاعران و نویسندگان برجسته‌ای چون میرزا عبدالرحیم سابلاغی مشهور به وفایی، عبدالرحمن شرفکندی متخلص به هه‌ژار، محمدامین شیخ‌الاسلامی متخلص به هیمن، محمد قاضی ملقب به پدر ترجمه ایران، احمد قاضی، ناصر آغابرا و شاعران و نویسندگان جوان و فعال در این شهرستان است.

وجود دفتر انجمن سینمای جوانان، صدا و سیمای مرکز مهاباد، دفتر خبرگزاری ایرنا ، انتشار ماهنامه مه‌هاباد و ۲ ماهنامه «به‌یان» و فعالیت هنرمندان و روزنامه نگارانی که در با آثار خود جشنواره‌های مختلف برای این شهر افتخار آفرینی می‌کنند از جمله دیگر توانمندی‌های حوزه فرهنگ و هنر این شهرستان است که در بسیاری از شهرهای همجوار چنین پتانسیلی دیده نمی‌شود.

در این گزارش بنا داریم مروری بر فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان مهاباد طی سال ۱۴۰۱ داشته باشیم به این امید که اقدامات این حوزه در سال جاری نیز شتاب بیشتری به خود گیرد و هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر بیشتر در عرصه‌های هنری و فرهنگی بدرخشند.

نگاهی بر فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر در مهاباد

فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: در سال ۱۴۰۱ فعالیت‌های خوبی در زمینه ادبیات و کتاب از جمله برگزاری مسابقات کتابخوانی، نقد و بررسی کتاب، رونمایی کتاب و داستان و قصه گویی در این شهرستان برگزار شد.

سیامند جوانبخت افزود: سال گذشته سه جلسه نقد و بررسی شعر، سه شب شعر، داستان و قصه گویی کودک پنج مورد، مسابقات قصه گویی سه مورد و یک دوره قصه نویسی هم در این شهرستان برگزار شد.

به گفته وی، برای علاقمندان به حوزه کتاب نیز چهار مورد معرفی کتاب، سه مورد نقد و بررسی کتاب، رونمایی یک کتاب و پنج مورد مسابقه کتابخوانی داشته و در مجموع ۴۲ باشگاه کتاب و کتابخوانی در این شهرستان برپا کردیم.

وی اضافه کرد: در حوزه هنر و نمایش هم ۲ اجرای صحنه‌ای تئاتر، ۲ نمایش خیابانی، سه مورد نمایشنامه خوانی، ۲ نمایش عروسکی و در مجموع هفت مجوز نمایش هم صادر شد که این رویدادهای با حضور چشمگیر هنرمندان همراه بود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: در بخش موسیقی نیز مجوز سه اجرای موسیقی صادر شد که یکی از آنها سنتی و ۲ مورد دیگر پاپ و ۲ مورد موسیقی محلی نیز اجرا و ۱۰ کارگاه آموزش موسیقی برگزار شد.

وی در خصوص فعالیت حوزه هنرهای تجسمی نیز یادآور شد: در این بخش ۶ نمایشگاه نقاشی، ۲ نمایشگاه خوشنویسی، یک نمایشگاه منبت کاری و چهار نمایشگاه عکس برگزار شد.

برای شکوفایی بیشتر هنرمندان این بخش در طول سال گذشته هشت کارگاه نقاشی، چهار کارگاه خوشنویسی و سه کارگاه عکاسی در مهاباد برگزار شدجوانبخت گفت: برای شکوفایی بیشتر هنرمندان این بخش در طول سال گذشته هشت کارگاه نقاشی، چهار کارگاه خوشنویسی و سه کارگاه عکاسی نیز برگزار شد که در آنها تعدادی از هنراموزان جوان شرکت کردند.

وی اظهار کرد: در بخش فیلم نیز تولید پنج فیلم، نمایش ۱۰ فیلم و چهار مورد نقد و بررسی فیلم با حضور فعالان و علاقمندان حوزه فیلم و سینما در این شهرستان برگزار شد.

جوانبخت گفت: سال گذشته ۲۸ نفر از هنرمندان مهاباد بیمه شده و سه هنرمند هم جهت دریافت تسهیلات بانکی به بانک‌های عامل معرفی شدند و در بخش عمرانی نیز آمفی تئاتر این اداره از نظر نور و صوت مجهز شد که برای آن ۱۰ میلیارد ریال هزینه شد.

به گفته وی، برگزاری بزرگداشت مفاخر و مشاهیر و شخصیت‌های فرهنگ و هنری از جمله یادبود محمدامین شیخ‌الاسلامی متخلص به هیمن، جشنواره نقد ادبی در ادبیات کُردی و ۳۴ فعالیت در زمینه‌های قرآنی، رسانه و حوزه اجتماعی و فرهنگی از جمله گارگاه مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق از دیگر فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر در مهاباد بود.

نگاهی بر فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر در مهاباد

برگزاری شانزدهمین هفته فیلم و عکس مهاباد

شانزدهمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان مهاباد ۲۲ خرداد پارسال با حضور جمعی از عکاسان، فیلمسازان و هنرمندان این شهرستان با افتتاح نمایشگاه عکس در مجتمع فرهنگی و هنری این شهر آغاز به کار کرد.

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد در این ارتباط گفت: در شانزدهمین هفته فیلم و عکس این شهرستان آثار ۱۷ عکاس و ۲۲ فیلمساز در مدت سه روز برگزاری آن به نمایش گذاشته شد.

رحیم بایزیدی با بیان اینکه هفته فیلم و عکس مهاباد، در شکل غیررقابتی برگزار می‌شود، اضافه کرد: از مجموع ۲۴۵ قطعه عکس از ۳۵ عکاس، ۱۹ قطعه عکس از ۱۷ عکاس با موضوعات، کودک، طبیعت، مردم نگاری، طبیعت و پرتره در نمایشگاه گروهی به نمایش گذاشته شد.

وی ادامه داد: در بخش فیلم نیز ۲۴ فیلم تولیدی نمایش داده شد که این فیلم‌ها حاصل تلاش ۲۲ فیلم‌ساز انجمن سینمای جوانان مهاباد در طی ۲ سال گذشته بود.

بایزیدی، برگزاری نشست کارگاه تخصصی در حوزه هنر بصری، جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها با حضور کارشناسان و اکران فیلم‌های منتخب جشنواره های ملی را از جمله برنامه‌های جانبی شانزدهمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان مهاباد عنوان کرد.

نگاهی بر فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر در مهاباد

برگزاری دوره تخصصی آموزش فیلمسازی در مهاباد

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد گفت: سی و دومین دوره تخصصی آموزش فیلم‌سازی کوتاه‌ مدت جنوب آذربایجان‌غربی نیز پارسال در این شهرستان برگزار شد.

بایزیدی افزود: دفتر انجمن سینمای جوانان مهاباد در جهت آموزش و کشف استعدادهای خلاق در حوزه فیلمسازی فیلم کوتاه، ثبت نام دوره فیلمسازی تعاملی را برگزار کرد که این دوره فیلمسازی به صورت مجازی و حضوری توسط اساتید برجسته به مدت ۱۲۰ ساعت برگزار شد.

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد با اشاره به اینکه در پایان دوره به فارغ التحصیلان گواهینامه دوره فیلمسازی تعاملی از انجمن سینمای جوانان ایران اعطا شد، گفت: هنرجویان می‌توانند در پایان دوره هم به صورت گروهی و یا به صورت تک نفره اقدام به تولید فیلم کنند.

انجمن سینمای جوانان مهاباد یکی از انجمن‌های ۶۰ گانه سینمای جوانان در ایران است که از سال ۱۳۶۶ در این شهرستان راه‌اندازی شد و تاکنون به بیش از سه هزار هنرجو در رشته‌های مختلف فیلم‌سازی، تدوین، عکاسی و غیره آموزش دیده‌اند و هم‌اکنون دارای ۱۰۰ نفر عضو فعال است.

رشد و شکوفایی حوزه فرهنگ و هنر مهاباد که به همت تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر هنرمندان و مسوولان حوزه هنر در این شهرستان است، باعث شد در سال‌های قبل این شهر در۲ دوره پیاپی به عنوان شهر خلاق کتاب کشور معرفی شود و در چند قدمی پایتخت کتاب شدن هم قرار گیرد.

هنرمندان مهابادی هر سال در جشنواره‌های مختلف کشوری و استانی به خوبی می درخشند و عناوین مختلفی را برای این شهر کسب می کنند و این در حالی است که تعطیلی سینمای این شهر وارد بیستمین سال خود می شود و مجتمع فرهنگی و هنری مهاباد یکی از قدیمی ترین و فرسوده ترین مجتمع‌های آذربایجان غربی است.

امید است در سال ۱۴۰۲، با تلاش مسوولان دولت و پشتکار و همت هنرمندان مهاباد، حوزه فرهنگ و هنر این شهرستان شکوفایی و تعالی بیشتری به خود ببیند و شاهد درخشش بیشتر هنرمندان مهابادی در عرصه‌های استانی، کشوری و جهانی باشیم.

مهاباد با ۲۶۰هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha