۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۴۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85079720
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افشای اسناد محرمانه پنتاگون و سیا؛ روابط آمریکا و متحدانش در بحران

تهران- ایرنا- افشای اسناد محرمانه وزارت دفاع و سازمان سیا، روابط واشنگتن با متحدانش را در وضعیتی بحرانی قرار داده و این سؤال را ایجاد که آمریکا چگونه می تواند آنچه را که به گفته مقامات سراسر جهان یکی از بزرگترین موارد درز اطلاعات محرمانه از زمان افشاگری ویکی لیکس است، جبران کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پولیتیکو نوشت: مقام های ارشد آمریکایی تلاش می کنند متحدان ناامید و سردرگم خود از اروپا تا خاورمیانه و در کی یف را در پی انتشار اطلاعات بسیار محرمانه درباره جنگ اوکراین و دیگر مسائل جهانی آرام کنند.

در گزارش این رسانه به نقل از یک مقام آمریکایی، دو مقام اروپایی و یک مقام عضو ائتلاف اطلاعاتی موسوم به فایو آیز (شامل کشورهای نیوزیلند، آمریکا، استرالیا، بریتانیا و کانادا) آمده است: بعد از درز اخبار مربوط به انتشار این اسناد محرمانه در هفته گذشته، مقام های ارشد اطلاعاتی، وزارت خارجه و پنتاگون در تماس با همتایان خود تلاش کرده اند نگرانی آنها را برطرف کنند.

یکی از مقام های یاد شده به پولیتیکو گفت: ائتلاف فایو آیز خواستار ارائه توضیحاتی از سوی واشنگتن درباره این مساله است اما همچنان پاسخی دریافت نکرده است. به گفته او، درخواست هایی به طور جداگانه به دفتر اداره اطلاعات ملی، آژانس اطلاعات مرکزی و دفتر تحقیقات فدرال آمریکا ارسال شده است.

در همین حال، مقام های لندن، بروکسل، برلین، دبی و کی یف از واشنگتن درباره این که چگونه این اطلاعات به صورت آنلاین منتشر شده، چه کسی مسئول درز اطلاعات بوده و آمریکا برای اطمینان از حذف اطلاعات از رسانه های اجتماعی چه اقدامی انجام داده است، سوال کرده اند. آنها همچنین این سوال را مطرح کرده اند که دولت جو بایدن باید چه اقداماتی را برای محدود کردن درز اطلاعات در آینده انجام دهد. به گفته اروپایی ها از صبح روز دوشنبه، مقام های آمریکایی به متحدان خود گفته اند که دولت در حال بررسی است و آنها همچنان در تلاش برای درک دامنه کامل نشت اطلاعات هستند.

یک مقام اروپایی -که مانند دیگر مقامات به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود - گفت: اوکراین از مدتها پیش نگران اطلاعاتی بوده که با آمریکا به اشتراک گذاشته است. درز این اطلاعات نشان داد که اوکراین حق داشته نگران باشد. اکنون آمریکایی ها به اوکراینی ها مدیون هستند. آنها باید عذرخواهی و جبران کنند.

به نوشته پولیتیکو، نگرانی درباره افشای اسناد محرمانه به ویژه از آنجایی مشکل‌ساز است که اکثر آنها بر جنگ در اوکراین متمرکز هستند – به ویژه این که آمریکا بارها تاکید کرده این جنگ به همکاری بین متحدانش در ناتو، اروپا و سایر کشورها بستگی دارد.

بیش از ۱۰۰ سند درز یافته اطلاعاتی آمریکا حاوی اطلاعات حساس و طبقه بندی شده درباره جنگ اوکراین، فعالیت های نظامی روسیه، چین و خاورمیانه است.

سابرینا سینگ سخنگوی پنتاگون روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که دولت یک تیم بین سازمانی تشکیل داده است که «بر ارزیابی تأثیر اسناد عکس‌برداری شده بر امنیت ملی ایالات متحده و متحدان و شرکایش متمرکز است». او تایید کرد که مقام های ایالات متحده با «متحدان و شرکایش» در سراسر جهان تعامل داشته اند و وزارت دفاع همچنان در حال ارزیابی «اعتبار اسناد ارسال شده در رسانه های اجتماعی است.

هنوز معلوم نیست که چه کسی در دولت بایدن در تلاش میان سازمانی برای انتشار اسناد نقش داشته است و به گفته یک مقام ارشد آمریکایی تنها مقام های بلندپایه دولتی می توانند درباره چگونگی مدیریت درز اطلاعات صحبت کنند. حتی مقامات ارشدی که در زمینه سیاست روسیه و اوکراین کار می کنند تا روز یکشنبه درباره پاسخ دولت اطلاعی نداشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha