جزئیات دریافت هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی/۳۳۳ پژوهشگر ایرانی پُراستناد شدند

تهران- ایرنا- آموزش عالی در دومین هفته سال جدید با اخبار متفاوت و گاه جنجالی در رسانه‌ها مطرح شد که پاسخ سازمان امور دانشجویان به نامه «احمد توکلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص افزایش هزینه‌های مربوط به آموزش رایگان بیش از بقیه اخبار دیده و شنیده شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، احمد توکلی رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام این هفته با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور، خواستار ابطال بخشنامه اخیر سازمان امور دانشجویان درباره افزایش هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی شد.

سازمان امور دانشجویان نیز به عنوان متولی مدارک تحصیلی پاسخی در این خصوص نوشت و در ۷ ماده توضیح داد.

جزئیات دریافت هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی/۳۳۳ پژوهشگر ایرانی پُراستناد شدند

در ماده ۱ این نامه آمده است: ۱. صلاحیت سازمان امور دانشجویان در صدور بخشنامه معترضٌ‌عنه به استناد تبصره ۱ ماده ۴ ‌آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده ۷ موضوع لایحه قانونی اصلاح مواد ۷ و ۸ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب ۱۳۵۹/۰۳/۱۲ شورای انقلاب «هزینه‌های تحصیلی هر دانشجو یا دانش‌آموخته اعم از شهریه یا مابه‌التفاوت شهریه و کمک‌های دریافتی که دانشجو یا دانش‌آموخته درصورت استنکاف از انجام تمام یا قسمتی از خدمت مذکور در ماده یک این آیین‌نامه مکلف به پرداخت آن خواهد بود به وسیله وزارت فرهنگ وآموزش عالی تعیین و دریافت خواهد شد.» همچنین به موجب ماده ۶۸ دستورالعمل جامع ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان مصوب ۱۳۹۶/۱۱/۰۲ وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولیت اعلام سالانه هزینه‌های آموزش رایگان بر عهده این سازمان است. لذا این سازمان بر اساس صلاحیت و اختیارات قانونی خود و در راستای اجرای نص صریح مقررات، اقدام به صدور بخشنامه معترضٌ‌عنه نموده و بر خلاف ادعای شاکی محترم اقدام به قانونگذاری ننموده است.

پاسخ کامل سازمان امور دانشجویان را اینجا بخوانید.

دیدار وزیر علوم با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در روزهای پایانی هفته گذشته (۱۷ فروردین) به همراه معاون فرهنگی و اجتماعی، رئیس سازمان امور دانشجویان و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی با نمایندگان شماری از تشکل‌های سیاسی و بسیج دانشجویی شامل نمایندگان بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت، جنبش عدالتخواه دانشجویی دیدار کرد.

جزئیات دریافت هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی/۳۳۳ پژوهشگر ایرانی پُراستناد شدند

دانشجویان در این نشست چهارساعته به بیان دیدگاه‌ها، نظرها و پیشنهادهای خود در زمینه‌ مسایل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی دانشگاه‌ها پرداختند و انتظارات خود را از وزیر علوم و مدیران ارشد حوزه آموزش عالی اعلام کردند.

زلفی گل نیز پس از شنیدن نظرات دانشجویان به پرسش های آنان پاسخ داد و به تشریح عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی پرداخت.

نام‌نویسی نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ و تاکید بر تشکیل سوابق تحصیلی

نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از ۱۵ فروردین آغاز شد و بنابر اطلاعات سازمان سنجش آموزش کشور (تا لحظه تنظیم گزارش) تا ۲۴ فروردین ادامه خواهد داشت.

از آنجا که امسال آزمون سراسری بعد از ۵۳ دوره و برای اولین بار با تغییرات جدی برگزار می‌شود، ثبت نام در آزمون متفاوت است و داوطلبان باید به نکات مختلف در دفترچه راهنمای ثبت‌نام توجه کنند.

آزمون سراسری بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت برگزار می‌شود، ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری مجازی پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از طریق درگاه سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود.

همچنین بر اساس این مصوبه دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار می شود و نتایج آن به مدت ۲ سال اعتبار خواهد داشت. ولی فقط یکبار باید برای پذیرش و انتخاب رشته اقدام کند. پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، مرداد ماه امسال انجام می‌شود و اگر داوطلبی مایل به پذیرش نبود، می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کرده یا از نتایج آزمون امسال برای پذیرش در سال بعد استفاده کند.

افزون بر این، در آزمون سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۵ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود.

نام‌نویسی در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم آبان آغاز شد و تا چهاردهم آبان ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین بعد از این زمان ۲۲ آبان به داوطلبانی که نتوانسته بودند نام‌نویسی کنند مهلت داد تا نام نویسی کنند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ با حضور ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار شد. بر اساس آمار ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دادند. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی سازماندهی شد که از این تعداد ۲۵ حوزه فرعی در تهران قرار داشت.

جزئیات دریافت هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی/۳۳۳ پژوهشگر ایرانی پُراستناد شدند

نتیجه علمی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شامگاه نهم اسفند به صورت کارنامه حاوی نمرات خام روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفت و داوطلبان می‌توانستند با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، کارنامه خود را مشاهده کنند.

نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، روزهای ۱۴ و ۱۵ تیر برگزار می‌شود و بر اساس برنامه قبلی سازمان سنجش آموزش کشور، نتیجه اولیه علمی آزمون اواسط مرداد اعلام می شود.

رئیس سازمان سنجش نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی در ایام نام‌نویسی شرکت و به داوطلبان توصیه‌هایی کرد. شرحی از این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

تایید انتخاب ۱۱ نفر از روسای دانشگاه‌های کشور

پنجاه و سومین جلسه کمیته منتخب تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌های کشور نیز به ریاست عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و در آن ۱۱ نفر از روسای دانشگاه‌های کشور انتخاب شدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح این جلسه گفت: براساس رأی اعضای کمیته دکتر امیر مومنی برای ریاست دانشگاه صنعتی همدان، دکتر حامد قادرزاده برای ریاست دانشگاه کردستان، دکتر احمدحسین شریفی برای ریاست دانشگاه قم، دکتر محمدباقر محمد صادقی آزاد برای ریاست دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دکتر زهرا ناظم بکائی برای ریاست دانشگاه الزهراء، دکتر غلامعلی جاودان برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان، دکتر سیدعلی حسینی برای ریاست دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر علیرضا امانی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک انتخاب شدند.

وی افزود: همچنین دکتر احمد نقی‌لو برای ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان و واحد زنجان، دکتر آرش رنجبران برای ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز و دکتر مهدی منصوری برای ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان و واحد سمنان تایید شدند.

درگذشت استاد برجسته رشته شیمی و بنیانگذار پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی

پروفسور مهدی باریکانی استاد برجسته رشته شیمی و بنیانگذار پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی نیز شامگاه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ درگذشت و مراسم تشییع پیکر وی از محل پژوهشگاه انجام شد. وزیر علوم و شماری از دانشمندان رشته شمیی درگذشت وی را تسلیت گفتند.

پروفسور مهدی باریکانی (متولد ۱۳۳۳) دانش‌آموخته رشته شیمی از دانشگاه تربیت معلم مقطع کارشناسی، دانشگاه شیراز کارشناسی ارشد و دانشگاه صنعتی لافبورا انگلیس در مقطع دکتری و رشته پلیمر، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از پایه گذاران پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بود که به عنوان عضو هیات علمی، معاونت پژوهشی، قائم مقام و رئیس این مرکز فعالیت کرد و بعدها به عنوان استاد، مشاور و رئیس قطب علمی پلیمرهای زیست‌سازگار در این پژوهشگاه، به فعالیت علمی و تحقیقاتی و تربیت دانشجویان فوق‌لیسانس و دکتری ادامه داد.

پروفسور باریکانی سه‌بار به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد و به این منظور و به دلیل تلاش گسترده در ایجاد، توسعه و گسترش پژوهشگاه پلیمرو پتروشیمی ایران از وزیر علوم و رییس جمهور وقت لوح تقدیر دریافت کرد. جایزه جشنواره خوارزمی، عضویت در بیناد نخبگان البرز به عنوان چهره علمی و ماندگار این استان از دیگر افتخارات وی در طول حیات پربارشان بود. همچنین به عنوان مرد علمی سال ۹۲ و ۹۳ توسط موسسات ای بی آی ABI آمریکا و آی بی سی IBC کمبریج انگلیس انتخاب و معرفی شد.

از پروفسور مهدی باریکانی تاکنون بیش از۲۰۰ مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر علمی داخلی و جهانی و کنفرانس‌های علمی بین‌المللی منتشر شده است. ثبت بیست و دو اختراع داخلی و چاپ وتدوین ۹ جلد کتاب علمی و تربیت بیش از ۵۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری از خدمات اوست.

جزئیات دریافت هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی/۳۳۳ پژوهشگر ایرانی پُراستناد شدند

سامانه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان «دانا» در جلسه هیات‌ دولت معرفی شد

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام هم روز یکشنبه با حضور در جلسه هیات‌دولت، ضمن معرفی فعالیت‌های موسسه در سطح ملی و بین‌المللی، اهداف و قابلیت‌های شبکه علمی‌اجتماعی سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا) را معرفی کرد.

احمد فاضل‌زاده در معرفی سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) دو موضوع را تشرح کرد؛ اول ضرورت ایجاد و دوم قابلیت ها و ظرفیت های ملی و بین المللی که ایجاد خواهد شد.

وی گفت:‌ سامانه دانا با اهداف ذیل تشکیل می‌شود؛ ایجاد شبکه علمی – اجتماعی کشور های اسلامی، ارتقای دیپلماسی علمی-فناوری میان دانشمندان جهان اسلام، مرجعیت علمی و فناوری در سطح کشورهای اسلامی، تعیین شناسه محققان ISC-ID، شناسایی محققان و پژوهشگران ایرانی در داخل و خارج از کشور، شناسایی محققان و پژوهشگران کشورهای اسلامی، افزایش رویت پذیری پژوهشگران، یافتن فرد متخصص و صاحب نظر جهت ارجاع نیازها و اولویت های تحقیقاتی شرکت های دانش بنیان، صنایع خصوصی، دولتی و دستگاه های دولتی و ارتباط نظام مند سامانه (دانا) با سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان).

تعریف و تخصیص یک شناسه مشخص برای محققان در سطح ملی و بین المللی تحت عنوان ISC-ID در سامانه دانا گامی مهم برای رصد فعالیت های محققان در کشورهای اسلامی است. یقینا راه اندازی سامانه (دانا) موجب ارتقای وب سنجی و رتبه بندی مؤسسه و کشور خواهد شد.

۳۳۳ پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران پراستناد قرار گرفتند

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام همچنین بر اساس گزارشی دیگر از موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام اظهار داشت: ۳۳۳ پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر قرار گرفتند. حوزه علوم انسانی در دهه های گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته، به طوری که رهبر معظم انقلاب بارها از ضرورت تحول در حوزه علوم انسانی سخن گفتند.

فاضل زاده افزود: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، سالانه با اتکا به منابع اطلاعاتی و پایگاه‌های داده پژوهشگران پراستناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر را شناسایی می‌کند که در این گزارش، پژوهشگران پر استناد در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۳۹۹-۱۳۹۰) معرفی شده‌اند.

جزئیات دریافت هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی/۳۳۳ پژوهشگر ایرانی پُراستناد شدند

جایگاه دوم نشریه‌های علمی ایران در منطقه

تازه‌ترین گزارش سامانۀ «نما» با عنوان نمای نشریه‌ها ۲۰۲۲: جایگاه نشریه‌های ایرانی در نظام‌های ارزیابی جهانی منتشر شد و بر اساس آن ۴۱ نشریه ایرانی دارای ضریب تأثیر در نمایه‌نامه وب آو ساینس/ web of science حضور دارند و ایران در جایگاه دوم میان کشورهای منطقه پس از ترکیه از این جهت قرار دارد.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران نیز در گزارشی جایگاه نشریه‌های ایرانی در نظام‌های جهانی ارزیابی در سال ۲۰۲۲ را بررسی کرد.

بر اساس این گزارش روند سالانه‌شمار و میزان تأثیر نشریه‌های ایرانی در این نظام‌ها به همراه جدول‌های مقایسه‌ای با کشورهای منطقه نیز گزارش شده است. حضور در نمایه‌نامه وب آو ساینس/ web of science، اسکوپوس، ضریب تأثیر، شاخص اسنیپ (میزان تأثیر استناد را با وزن دادن به استناد بر اساس کل استنادات دریافتی یک حوزه موضوعی می‌سنجد. بنابراین تأثیر یک استناد می‌تواند در یک حوزه موضوعی نسبت به یک حوزه موضوعی دیگر ارزش بیشتری داشته باشد. SNIP) و امتیاز استنادی از سرنویس‌های این گزارش هستند.

بر پایه گزارش نمای نشریه‌ها ۲۰۲۲: جایگاه نشریه‌های ایرانی در نظام‌های ارزیابی جهانی، ۴۱ نشریه ایرانی دارای ضریب تأثیر در نمایه‌نامه وب آو ساینس/ web of science حضور داشته‌اند و بر این پایه، ایران در جایگاه دوم در میان کشورهای منطقه پس از ترکیه (با ۵۶ نشریه) جای دارد.

دانشگاه علامه طباطبائی و انجمن آزاداندیشی

اوایل هفته گذشته در برخی رسانه‌های خبری در فضای مجازی مبنی بر ورود مسوولان حراست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به دفتر انجمن آزاداندیش این دانشگاه منتشر شد.

مهدی واحدی معاون دانشجویی دانشگاه علامه ضمن رد این مساله به گونه ای که در این رسانه ها منتشر شده است، به خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا توضیح داد: انجمن آزاداندیش یک انجمن اسلامی به اصطلاح آزاداندیشی است که در سال‌های گذشته از دانشگاه مجوز گرفته ولی تخلفات و عدم رعایت قانون زیادی داشته است.

مهدی واحدی معاون دانشجویی دانشگاه علامه

وی در این گفت‌وگو توضیح کاملی در مورد انجمن آزاداندیشی داد که می‌توانید از اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha