بازار داغ دیدارهای رمضانی؛ رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور میزبان دانشجویان

تهران- ایرنا- خانواده آموزش عالی هفته آخر فروردین و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان را فعالانه گذراند؛ دیدار شماری از فعالان دانشجویی با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور، همچنین احکام مختلف انتصاب و برگزاری رویدادهای متنوع از جمله مهم‌ترین اخبار این حوزه بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اصحاب دانشگاه و خانواده آموزش عالی آخرین روزهای ماه مبارک رمضان را با فعالیت‌های مختلفی گذراندند. مهم‌ترین رویداد این روزها در هفته آخر فروردین دیدار ۲ ساعت و نیم شماری از فعالان دانشجویی با مقام معظم رهبری عصر سه‌شنبه (۲۹ فروردین) بود.

در ابتدای این دیدار هشت نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، خانم‌ها و آقایان: امیرمحمد کولانی نماینده «جامعه اسلامی دانشجویان»، محمد صالح ترکمان نماینده «جنبش عدالت‌خواه دانشجویی»، زهرا وفاداران نماینده «بسیج دانشجویی»، مرتضی خواجوی نماینده «گروه‌های جهادی دانشجویی»، معین رضیئی نماینده «انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل»، مریم محمدی نماینده «نشریات دانشجویی»، امیررضا بخشی‌پور نماینده «دفتر تحکیم وحدت» و محمدمهدی نوینی‌فرد نماینده «مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی» به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسایل کشور و دانشگاه پرداختند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دانشجو و فعالیت‌ها و مطالبات دانشجویی را یک فرصت و ارزش برای کشور خواندند و با اشاره به راهبرد دشمن برای بدبین‌کردن ملت ایران به خود و توانایی‌های خود، گفتند: برخلاف خواست دشمن، جامعه دانشجویی باید ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جامعه ایران و سپس ایجاد تحول در ذهن و واقعیت جهان را در افق بلندمدت نگاه و تلاش‌های خود قرار دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز مخالفت با کسانی که فعالیت‌های دانشجویی را تهدید می‌دانند، تأکید کردند: نظر قطعی و حتمی من این است که دانشجو، فعالیت‌ها و مطالبه‌اش، احساس مسوولیتش درباره مسایل کشور، انگیزه و شوقش برای برطرف کردن مشکلات و حضور شورانگیزش در حوادث اجتماعی و مناسبات و مراسم سیاسی، یک فرصت و یک ارزش است.

بازار داغ دیدارهای رمضانی؛ رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور میزبان دانشجویان

ایشان با تأکید به وزیر علوم در خصوص آمایش دقیق رشته‌های علمی و پذیرش دانشجو در آنها متناسب با نیازهای کشور افزودند: برخی رشته‌های علمی در ایران مورد نیاز نیست و شغلی هم برای آنها وجود ندارد، بنابراین باید بر اساس نیاز عمل کنیم.

سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در پی این امر در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: وزارت علوم، آمایش آموزش عالی را به عنوان اولویت اصلی خود با دقت و فوریت در دستور کار قرار می‌دهد. وزارت علوم کارهای گذشته را در این رابطه بازنگری و بازآرایی و تکمیل خواهد کرد. این تصمیم در راستای فرمایش دقیق رهبری معظم انقلاب در دیدار با تشکل‌های دانشجویی است.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی نیز عصر جمعه گذشته (۲۵ فروردین) میزبان شماری از فعالان دانشجویی بود و در دیدار صمیمانه نمایندگان تشکل‌ها و فعالان دانشجویی از جامعه دانشگاهی کشور که پرچم تولید علم را در قضایای اخیر بالا نگه داشت، قدردانی کرد.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز پس از این دیدار نوشت: آیت‌الله رئیسی امشب میزبان دانشجویان بود؛ مثل همه جمع‌های دانشجویی انتقاد صریح، راهکار خلاقانه و شور جوانانه در جلسه حکفرما بود، در این دیدار که در ساختمان شهید بهشتی پاستور انجام شد، «رئیس جمهور ضمن شنیدن نظرات طیف‌های مختلف دانشجویی و ارائه توضیحاتی درباره موضوعات مطرح شده در نشست از جامعه دانشگاهی که پرچم تولید علم را در قضایای اخیر بالا نگه داشت، قدردانی کرد».

بازار داغ دیدارهای رمضانی؛ رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور میزبان دانشجویان

انتصاب سرپرست معاونت فناوری وزارت علوم

در حالی که از مدتی قبل گمانه‌هایی در مورد استعفای معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم به گوش می‌رسید، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شنبه گذشته (۲۶ فروردین) با پذیرش استعفای علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با صدور حکمی امید رضایی فر را به عنوان سرپرست این معاونت منصوب کرد.

رضایی فر اکنون مدیرکل سیاست گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم است و با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت فناوری و نوآوری منصوب شد.

در حکم انتصاب رضایی فر از سوی زلفی گل آمده است: انتظار می رود با بهره مندی از تجارب همکاران محترم، امکانات و همچنین صاحب نظران آموزش عالی، وظایف سرپرستی را بر پایه قوانین، سیاست ها و برنامه های تقدیم شده به مجلس شورای اسلامی و ماموریت های تعیین شده برای آن معاونت به انجام رسانید.

وزیر علوم همچنین در حکمی جداگانه خیرالدین را به عنوان مشاور عالی خود منصوب کرد. خیرالدین ششم آذر ۱۴۰۰ از سوی زلفی گل به عنوان معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شده بود.

بازار داغ دیدارهای رمضانی؛ رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور میزبان دانشجویان

شبکه دانشگاه ایرانی افتتاح شد

شبکه دانشگاه ایرانی به عنوان شبکه‌ای صوتی-تصویری در فضای مجازی برای فرهیختگان و دانش‌پژوهان ایرانی و غیرایرانی با حضور رضا پورحسین استاد دانشگاه تهران، حجت الاسلام رضا غلامی رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و حامد مخبر سرپرست شبکه اینترنتی دانشگاه ایرانی و جمعی از صاحبنظران این حوزه در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.

شبکه دانشگاه ایرانی شبکه‌ای است صوتی - تصویری در فضای مجازی برای فرهیختگان و دانش پژوهان ایرانی و غیرایرانی که تفکر و اندیشه‌ورزی را یکی از لذت بخش‌ترین فعالیت های زندگی خود می‌دانند. این شبکه که فرزند مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، ارائه مباحثی نو به نو و جذاب در عرصه های گوناگون فکری در حوالی مرزهای پژوهش و نوآوری را دنبال می‌کند، برنامه‌هایی که در ساحت فرهنگ، علم و فناوری و ناظر به اکنون و آینده ایران و جهان طراحی شده است.

این شبکه بر اساس آزاداندیشی، عمق‌اندیشی، واقع‌بینی، نقد عالمانه و تضارب و تعاطی افکار متنوع شکل گرفته، و همواره فاصله خود را با سیاست‌زدگی و دگم‌اندیشی سنتی یا مدرن حفظ می‌کند.

وزیر علوم احکام ریاست ۵ دانشگاه را صادر کرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس مصوبه جلسه ۵۳ بیستم فروردین‌ ۱۴۰۲، کمیته تعیین روسای دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی، احکام ریاست پنح دانشگاه کشور را برای مدت چهار سال صادر کرد.

زلفی‌گل، طی احکام جداگانه‌ای محمدباقر صادقی آزاد را به عنوان رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، امیر مؤمنی را به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی همدان، دکتر حامد قادرزاده را به عنوان رئیس دانشگاه کردستان، حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی را به عنوان رئیس دانشگاه قم و زهرا ناظم بکائی را به عنوان رئیس دانشگاه الزهرا (س) منصوب کرد.

دانشگاه‌های دولتی امسال در جشنواره شهید رجایی بخش مستقل دارند

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم هم این هفته از ایجاد بخش مستقل دانشگاهی در جشنواره شهید رجایی خبر داد و گفت: با ایجاد این بخش شرایط حضور دانشگاه‌ها در جشنواره به‌ عنوان دستگاه ملی فراهم شد تا به عنوان محور اساسی رشد و بهره‌وری از جایگاه علم و فناوری دفاع کنند.

روح‌الله رازینی در پانزدهمین نشست هیات‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی که به‌ صورت مجازی برگزار شد، دلیل ایجاد بخش مستقل دانشگاهی جشنواره شهید رجایی را کم‌رنگ‌بودن حضور دانشگاه‌ها در بخش استانی جشنواره در سالیان گذشته عنوان کرد.

وی اظهار داشت: با ایجاد بخش جدید شرایط حضور دانشگاه‌ها به‌عنوان دستگاه ملی فراهم شده است و انتظار می‌رود دانشگاه‌ها که محور اساسی در رشد و بهره‌وری تمام بخش‌های جامعه هستند، بتوانند از جایگاه ارزنده علم و فناوری کشور دفاع کنند.

بازار داغ دیدارهای رمضانی؛ رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور میزبان دانشجویان

شمار مؤسسه‌های ایرانی در ۱۸ نظام‌ رتبه‌بندی افزایش یافت

تازه‌ترین گزارش سامانه «نما»، نشان می‌دهد که شمار مؤسسه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه‌بندی فراگیر جهانی نسبت به سال گذشته افزایش یافته؛ هر چند بخشی از این افزایش از تغییر روش‌شناختی نظام‌های رتبه‌بندی ناشی شده است.

تازه‌ترین گزارش سامانه «نما»، با نام گزارش نمای فراگیر مؤسسه‌ها ۲۰۲۲ و بررسی گزارش ۱۸ نظام گوناگون رتبه‌بندی فراگیر جهانی، جایگاه مؤسسه‌های ایرانی در آن‌ها را پایش کرده است.

بر اساس این گزارش، مؤسسه آموزش عالی تایمز در ویرایش ۲۰۲۳ که در سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر شده، نام ۶۵ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه‌های برتر جهان شناسایی کرده است. نظام رتبه‌بندی شانگهای نیز در ویرایش ۲۰۲۲ میلادی ۱۱ مؤسسه ایرانی را در میان هزار مؤسسه برتر جهان رتبه‌بندی کرده است. نظام رتبه‌بندی کیو. اس. هم ۶ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه‌های برتر ویرایش ۲۰۲۳ میلادی خود جای داده است.

بازار داغ دیدارهای رمضانی؛ رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور میزبان دانشجویان

برگزاری ۱۰ برنامه برای دانشجویان بین الملل در سال ۱۴۰۲

مدیرکل امور دانشجویان بین الملل سازمان امور دانشجویان هم در این هفته از برگزاری ۱۰ برنامه برای دانشجویان بین‌الملل در سال ۱۴۰۲ خبر داد. جعفر رازقی در خصوص برنامه‌های این سازمان در سال جاری برای دانشجویان بین الملل گفت: آیین نکوداشت دانشجویان بین الملل که سال گذشته نیز برگزار شد، ۱۵ تا ۲۲ اردیبهشت به میزبانی دانشگاه قم برگزار می شود.

دوره تخصصی فرهنگی - آموزشی دانشجویان بین الملل، جشنواره ایران شناسی، جشنواره بازی‌های بومی محلی، نمایشگاه جذب دانشجوی بین‌الملل، جشنواره فرهنگ ملل، اختتامیه جشنواره فیلم و عکس سرو، نشست فارغ التحصیلان بین‌الملل، اردوی فرهنگی - زیارتی دانشجویان بین الملل و جشنواره جایزه ملی دانشگاه برتر از دیگر برنامه های سال ۱۴۰۲ در حوزه دانشجویان بین‌الملل است.

مدیر کل امور دانشجویان بین الملل سازمان امور دانشجویان همچنین درباره اقدامات این اداره کل در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: این سازمان پس از تنظیم و تصویب آیین‌نامه و شیوه نامه اجرایی موسسات جذب دانشجوی بین‌الملل، فراخوانی را برای ارائه درخواست صدور مجوز تشکیل موسسات جذب منتشر کرد که به دنبال آن بیش از ۸۵ تقاضا به این سازمان ارسال و در نهایت برای ۴۵ موسسه در حوزه جذب دانشجویان بین الملل مجوز صادر شد.

رازقی ادامه داد: صدور اقامت به طول تحصیل، روادید خروج و مراجعت مکرر، سیستمی شدن ارتباط کنسولی سازمان با پلیس در راستای سیستمی شدن فرآیند کنسولی، برگزاری اولین جشنواره فرهنگی- ورزشی دانشجویان بین‌المللی، اردوی فرهنگی و زیارتی نوروز ۱۴۰۱، آیین نکوداشت دانش آموختگان بین المللی، جشنواره فرهنگ ملل، دوره فرهنگی -آموزشی دانشجویان بین الملل و اولین جشنواره تقدیر از دانشجویان نمونه بین الملل نیز از دیگر اقدامات انجام شده این اداره کل در سال گذشته است.

وی یادآور شد: جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی در ارکان اعطای جایزه ملی دانشگاه های برتر «جایزه ملی ثریا»، تقدیر از دانشگاه های موفق در جذب دانشجویان بین المللی، تجلیل از برترین ها در امور دانشجویان بین‌الملل، همایش الگوها و سازوکارهای اجرایی جذب دانشجویان بین الملل در ایران به همراه نمایشگاه معرفی ظرفیت های دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران در حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی، مراکز آموزش زبان فارسی (آزفا) و موسسات جذب نیز در اسفند ماه ۱۴۰۱ برای اولین بار برگزار شد.

بازار داغ دیدارهای رمضانی؛ رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور میزبان دانشجویان

نشست وزیر علوم با خیرین آموزش عالی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست با خیرین آموزش عالی هم گفت: فرهنگ سالم بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. مهمتر از کمک‌های مادی که خیرین به مجموعه‌های مختلف می‌کنند، نقش الگوسازی و فرهنگ‌سازی آنان در جامعه است که بسیار ارزش دارد.

زلفی‌گل افزود: خیرین انسان‌های وارسته و مومنی هستند که با انفاق مال و امکانات خود، امنیت و آسایش را برای آینده فرزندان میهن فراهم می‌کنند و خداوند نیز به دست سخاوتمند آنان برکت می‌دهد. از این رو آنان انسان‌های اثربخشی در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند.

وی با یادآوری اینکه در دولت سیزدهم نیز توجه ویژه به علم و فناوری مد نظر قرار گرفته است، اظهار داشت: با توجه به محدودیت امکانات و منابع دولتی و نیازهای نامحدود جامعه، خیرین و نیکوکاران نیز به کمک دولت شتافته‌اند و ما این حضور ارزشمند نیک‌اندیشان را مغتنم می‌دانیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: مهم تر از کمک‌های مادی که خیرین گرانقدر به مجموعه‌های مختلف می‌کنند، نقش الگوسازی و فرهنگ‌سازی آنان است که بسیار ارزش دارد. فرهنگ سالم بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. کار خیر صرفاً بخشش مال نیست. همه کسانی که برای فرهنگ خیّرپروری تلاش می‌کنند و قدمی در این راستا برمی‌دارند در واقع خیّر هستند.

بازار داغ دیدارهای رمضانی؛ رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور میزبان دانشجویان

اعلام نتیجه اولیه ‌آزمون دکتری، فرصت یک‌روزه سازمان سنجش به جاماندگان از نام‌نویسی کنکور ۱۴۰۲

سازمان سنجش هم در این هفته مطابق معمول، روزهای پرخبری را گذراند. ابتدای هفته کارنامه نتایج اولیه آزمون دوره دکتری «Ph.D» در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر شد و داوطلبان با استفاده از شماره داوطلبی یا شماره پرونده همچنین شماره شناسنامه و سال تولد به کارنامه نتایج اولیه آزمون خود دسترسی پیدا کردند.

راهنمای انتخاب‌رشته آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز ۱۴۰۲ نیز بعد از آن منتشر شد و پذیرفته‌شدگان اولیه این آزمون بعد از مطالعه دفترچه راهنما نیز از ۲۹ فروردین تا ۲ اردیبهشت برای انتخاب‌رشته فرصت دارند.

همچنین درحالی که مهلت نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ پنجشنبه قبل (۲۴ فروردین) پایان یافته بود و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، از نام‌نویسی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار داوطلب برای شرکت در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ خبر داده بود، این سازمان بار دیگر روز چهارشنبه (۳۰ فروردین) به جاماندگان از نام‌نویسی فرصت داد تا برای شرکت در این آزمون با مراجعه به درگاه سازمان سنجش ثبت نام کنند.

آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت برگزار می‌شود که آزمون نوبت اول ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ برگزار شد و آزمون نوبت دوم برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری مجازی پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی هم صبح و بعدازظهر در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیر برگزار می شود.

نام‌نویسی در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم آبان آغاز شد و تا چهاردهم آبان ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین بعد از این زمان ۲۲ آبان به داوطلبانی که نتوانسته بودند نام‌نویسی کنند مهلت داد تا نام نویسی کنند.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ با حضور ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار شد. بر اساس آمار ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دادند. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی سازماندهی شد که از این تعداد ۲۵ حوزه فرعی در تهران قرار داشت.

نتیجه علمی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شامگاه نهم اسفند به صورت کارنامه حاوی نمرات خام روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفت و داوطلبان می‌توانستند با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، کارنامه خود را مشاهده کنند.

بازار داغ دیدارهای رمضانی؛ رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور میزبان دانشجویان

مهلت ارسال آثار به جشنواره علمی فرهنگی فیلسوف فرهنگ تمدید شد

دبیرخانه نکوداشت مفاخر ایران اسلامی با توجه به استقبال مخاطبان و علاقمندان از جشنواره علمی فرهنگی فیلسوف فرهنگ از تمدید مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ خبر داد.

چهارمین دوره این طرح به نکوداشت حکیم ابونصر فارابی اختصاص داده شده و برنامه‌های نکوداشت در دو بخش استانی و ملی برنامه ریزی شده است. بخش استانی توسط معاونت فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی در قالب‌هایی مانند دیدار با پژوهشگران و نویسندگان برجسته در حوزه آثار و زندگی فارابی، برگزاری مراسم بزرگداشت با حضور اساتید، پژوهشگران و فعالان علمی و فرهنگی در زمینه بررسی آثار، مکتب و زندگی فارابی و نشست تخصصی معرفی و بررسی آثار در حال برگزاری است.

بخش ملی طرح نکوداشت فارابی نیز در قالب جشنواره علمی‌فرهنگی با عنوان فیلسوف فرهنگ در بخش‌های مقاله نویسی، طراحی اینفوگرافیک، نماهنگ، ساخت موشن‌گرافیک و داستان کوتاه برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha