فرماندار اهر خواستار ثبت ملی ایل‌راه های این شهرستان شد

تبریز-ایرنا- فرماندار شهرستان اهر با اشاره به قدمت و نقش گردشگری ایل راه های این منطقه، خواستار ثبت ملی این راه ها با هدف توسعه صنعت گردشگری شد.

ابوالفضل غنی زاده روز سه شنبه در جلسه بررسی ایجاد دهکده توریستی و بوم گردی روستای جوبند، افزود: با توجه به قدمت تاریخی ایل راه های شهرستان که محل رفت و آمد نه تنها عشایر منطقه ارسباران بلکه عشایر استان اردبیل به مناطق ییلاقی اهر از قدیم الایام بوده است، احیا و ثبت ملی این ایل راه ها در راستای توسعه گردشگری و جذب توریست ضروری است.

وی اظهار کرد: با توجه به وجود ظرفیت هایی مثل روستاهای تاریخی با خانه های سنتی و خشتی، باغات، منابع طبیعی، مسیر کوچ رو و اتراق عشایر و معادن چندین ساله در دامنه کوه « شیور » (۱)، برنامه ریزی برای توسعه گردشگری و همچنین ایجاد درآمد برای روستائیان باید از سوی بخشداری، بنیاد مسکن، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستاها با جدیت پیگیری شود.

غنی زاده از ایجاد اولین دهکده توریستی و بوم گردی استان در روستای « جوبند » خبر داد و اضافه کرد: برای اینکه این دهکده الگو برای سایر روستاها با قابلیت گردشگری باشد باید نقشه جامع طرح و شیوه جذب سرمایه گذار و مشارکت روستائیان با حفظ بافت سنتی روستا تهیه شود.

وی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره فرهنگی، گردشگری و ورزشی شیور در روستای جوبند، گفت: با توجه به مسیر کوچ رو بودن عشایر و تولید محصولات کشاورزی و دامی در روستای جوبند و روستاهای همجوار، برپایی بازارچه های محلی و سیار برای فروش محصولات و همچنین برگزاری شو سواری اسب از دیگر برنامه های ضروری است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود چشم انداز طبیعی، خانه های خشتی و زندگی ساده و تولید انواع محصولات کشاورزی، سردرختی و دامی در روستاهای شهرستان اهر، آنگونه که باید و شاید از این ظرفیت ها در راستای جذب گردشگر و یا درآمد استفاده نشده است اما می توانیم با کمترین امکانات بیشترین سود را داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، شهرستان اهر و هریس در منطقه قره داغ از مناطق عشایری استان آذربایجان شرقی محسوب می شوند و دارای ۲۴۰ کیلومتر ایل راه ( راه عشایری ) هستند .

۱. کوه شیور در شمالی ترین نقطه شهرستان اهر با ارتفاع بیش از ۲ هزار متر و با قله ۲ هزار و ۶۵۰ متر در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهر در جهت شرقی - غربی کشیده شده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha