۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۸:۰۴
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85080323
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وضعیت دیمزارهای دزفول با بارندگی‌های امسال خوب است

دزفول- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول با اشاره به بارندگی‌های سال آبی جاری گفت: وضعیت دیمزارهای دزفول با بارندگی امسال خوب است و پیش بینی می‌شود از هر هکتار گندم، چهار تن گندم دیم برداشت شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهروز قمرزاده روز سه شنبه در نشست کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری افزود: وظیفه سنگین از مزرعه تا سفره و تنظیم بازار در دولت سیزدهم به مجموعه جهاد کشاورزی محول شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت بحرانی و گرانی‌های سه ماه گذشته با همکاری مسوولان مربوطه رصد و مدیریت شد، ادامه داد: وضعیت مزارع و کشاورزی امسال با توجه به
نزولات آسمانی خوب است و امیدواریم با همکاری ادارات برداشت خوبی داشته باشیم و کشاورزان خوشحال باشند.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: در سال زراعی جاری، ۴۴ هزار هکتار گندم، چهار هزار و ۵۵۹ هکتار کلزا و چهار هزار و ۵۶۱ هکتار چغندرقند کشت شده است.
وی افزود: امسال دیمزارهای خوبی با توجه به نزولات آسمانی در دزفول داریم به طوری که پیش بینی می‌شود تا چهار تن گندم از هر هکتار کشت دیم برداشت شود.
قمرزاده درخصوص ارائه خدمات به بهره برداران نیز گفت: ۲۷ هزار تن انواع کودهای شیمیایی در پاییز و زمستان گذشته در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.
وی به پیگیری برای جهش تولید در دیمزارها اشاره کرد و افزود: کشاورزان دیمکار در سال‌های گذشته به علت کاهش بارندگی ناامید شده بودند که با بارندگی‌های امسال امیدوار شدند.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با اظهار امیدواری برای بهبود زیرساخت‌ها و وضعیت دیمزارها، ارائه خدمات آموزشی را سرلوحه کار جهاد کشاورزی دانست و گفت: کارنامه مثبتی در ارتباط با کشاورزان در فصل‌های مختلف داریم.
وی بیماری گندم را یک چالش در مزارع دزفول عنوان کرد و افزود: با تلاش شبانه روزی همکاران، سمپاشی و هدایت کشاورزان، بیماری گندم مدیریت می‌شود البته با گرم شدن هوا خسارت‌ها نیز کمتر می‌شوند.
قمرزاده با اشاره به فعالیت ۹ مرکز ۹ گانه شبکه مراقبت برای توصیه به سمپاشی و نظارت بر مزارع گندم اظهار کرد: امسال ۶ هزار نفر روز کلاس آموزشی برای کشاورزان و ۱۵ هزار نفر روز نیز کلاس آموزشی به صورت انفرادی برای کشاورزان برگزار شد.

سامانه پهنه بندی با موفقیت در دزفول فعال شد

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی این شهرستان گفت: در راستای تدارک هرچه بهتر مکانیزه شده بخش کشاوزی، سامانه پهنه بندی با موفقیت در دزفول فعال شد و همه اطلاعات کشاورزان در خصوص سطح زیرکشت و سایر اطلاعات در سامانه ثبت شدند.

وی افزود: تمام فعالیت‌ها در این سامانه به صورت آنلاین رصد می‌شوند که براساس این آمار، برنامه ریزی‌های لازم در بخش کشاورزی انجام می‌شود.
قمرزاده اظهارکرد: حمایت از تولید محصولات گلخانه ای و توسعه گلخانه ای از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته تا به امنیت غذایی دست یابیم به همین منظور انتقال سبزی و صیفی به گلخانه‌ها و توسعه کشت‌های استراتژیک در دستور کار قرار گرفته است.
وی صادرات را یک مقوله بسیار مهم در حوزه جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: ۲۰ هزار هکتار از مزارع دزفول به کشت سبزی و صیفی اختصاص می یابد که یک میلیون تن محصول تولید می کنند؛ ضرورت وجود پایانه صادراتی با وجود چنین محصولاتی مشهود است.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول بیان کرد: از سال گذشته این موضوع پیگیری شده که امیدواریم با حل مشکل مرز هوایی با پیگیری نماینده دزفول از شهریور یا مهرماه امسال از پایانه دزفول صادرات انجام دهیم.
وی تهیه و تامین سوخت ماشین آلات را از دیگر نیازهای کشاورزان دزفول عنوان کرد و از فرماندار خواست در فصل برداشت گندم، چغندرقند، کلزا و کشت ذرت بهاره همکاری لازم را برای تامین سوخت داشته باشند.

سوخت مورد نیاز کشاورزان دزفول طبق تفاهم نامه تامین شد

رئیس پخش فرآورده‌های نفتی دزفول نیز در این نشست گفت: جایگاه‌های سوخت مشکلی در خصوص سوخت ندارند و طبق توافق نامه ای که بین جهاد کشاورزی و پخش فرآورده‌های نفتی امضا شده سوخت موردنیاز کشاورزان تامین شده است.
محمد دادآفرید با بیان اینکه روزانه ۷۰۰ هزار لیتر بنزین در ۱۷ جایگاه توزیع می‌شود، اظهارکرد: برای تامین گازوئیل کمباین محدودیتی نداریم و ۱۰ روز به ۱۰ روز سهمیه گازوئیل برای آنها شارژ می‌شود.
وی افزود: سهمیه شهرستان دزفول در فروردین ماه یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر گازوئیل بوده است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول نیز در این نشست، کمبود تجهیزات این سازمان را یک معضل نگران کننده دانست و بیان کرد: سازمان آتش نشانی شهرداری دزفول در مجموع دارای پنج ایستگاه و ۶ خودروی آتش نشانی است.
روح الله بهشتی فرد افزود: طبق قانون، خدمات و امکانات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول مختص شهرداری و محدوده شهر دزفول است اما کمبود ایستگاه و امکانات آتش نشانی در شهرداری های برخی شهرهای اقماری دزفول باعث شده پوشش خدمات از محدوده شهری فراتر برود که این امر با توجه به کمبود شدید امکانات، خدمات رسانی مطلوب در حوزه شهر را با مشکل مواجه کرده است.
وی به وقوع آتش سوزی در مراتع و کاه و کلش اشاره کرد و افزود: برخی از این حوادث در محدوده اختیار و حوزه آتش نشانی نیست، از طرف دیگر به علت کمبود امکانات، اولویت آتش نشانی نجات جان انسان ها است.

صنایع دزفول با آتش نشانی تعامل ندارند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول گفت: اگر به دلیل کمبود خودرو و امکانات، حین ماموریت برای حوادثی نظیر آتش سوزی مراتع و یا زمین‌های کشاورزی یک حادثه انسانی رخ دهد دچار مشکل خواهیم شد.
وی افزود: برخی صنایع در شهرک های صنعتی و برخی شهرداری ها دارای خودروی آتش نشانی هستند اما متاسفانه هیچ تعاملی با سازمان آتش نشانی دزفول برقرار نمی کنند در حالیکه این تعامل می تواند موجب بهبود وضعیت و مدیریت صحیح حوادث شود.
سرپرست فرماندار ویژه دزفول نیز در این خصوص گفت: باید تمام ظرفیت‌ها برای رفع این معضل پای کار بیایند و جزیره ای عمل نشود.
علیرضا خردمند با تاکید بر لزوم تعامل و همکاری بین صنایع دارای خودروی آتش نشانی با شهرداری‌های شهرهای مختلف دزفول افزود: در این راستا صنایع و شهرداری ها باید به صورت متحد از ظرفیت یکدیگر بهره ببرند به طوریکه ضرورت دارد بیسیم های آتش نشانی‌های شهرداری های مختلف دزفول به هم متصل شوند.
وی با تاکید بر لزوم توزیع عادلانه خدمات خاطرنشان کرد: بزودی نشستی با حضور بخشداران و شهرداران شهرهای مختلف دزفول برای رفع این معضل برگزار خواهد شد.

شورای مشورتی در حوزه کشاورزی دزفول تشکیل شود

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول درخصوص سایر مسائل مطرح شده در نشست امروز خواستار تشکیل شورای مشورتی و طرح موارد تخصصی در حوزه کشاورزی شد تا نسبت به رفع مشکلات پیگیری و اقدام شود.
وی افزود: برخی نهادها انتظار دارند مشکلات توسط فرمانداری حل شود حال آنکه باید پیگیری‌های لازم از طریق دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول بر ضرورت ارائه خدمات آتش نشانی در سطح شهرستان و مراکز خرید تاکید کرد و گفت: مشکل سوخت کشاورزان از طریق جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مربوطه پیگیری شود.
وی درخصوص وضعیت هواشناسی نیز بیان کرد: اطلاعات هواشناسی به نماینده کشاورزان داده شود تا برای برداشت و خرید تضمینی برنامه ریزی شود.

ظرفیت سازی پشت مخزن سد دز برای کنترل سیلاب است

رئیس امور آب شمالغرب خوزستان نیز تراز فعلی سد دز را ۳۴۶ و حداکثر ۳۵۲ اعلام کرد و گفت: حجم فعلی سد دز ۲.۳میلیارد مترمکعب و حجم حداکثر این سد ۲.۶ میلیارد مترمکعب است .

کیسان روئینیان افزود: ورودی سد دز ۴۲۰ متر مکعب و خروجی آن تا ساعت ۱۳ امروز ۷۰۰ متر مکعب بوده که به صورت پلکانی به ۶۰۰ خواهد رسید.
وی با ببان اینکه برای کنترل سیلاب ظرفیت سازی پشت مخزن در حال انجام است، ادامه داد: نگرانی در خصوص این دبی وجود ندارد ولی باید آمادگی برای حوزه های میانی داشته باشیم.
رئیس امور آب شمال‌غرب خوزستان اظهارکرد: با توجه به بارندگی پایین دست، بالارود و گلال حیدری ممکن است در صورت همزمانی با ورودی سد دز برای روستاهای پایین دست مشکل ایجاد شود که باید آمادگی لازم را داشته باشند.
وی افزود: هنگام بارندگی دبی رودخانه کمتر و به حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه خواهد رسید.
روئینیان درخصوص سد کرخه نیز با بیان اینکه تراز فعلی سد کرخه ۱۸۷ و تراز حداکثر آن ۲۲۰ است، گفت: حجم فعلی سد کرخه یک ونیم میلیارد مترمکعب و حجم حداکثر آن ۵.۲ میلیارد متر مکعب است یعنی این سد
۳.۷ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی دارد..
وی ورودی سد کرخه را ۹۵ و خروجی آن را صفر اعلام کرد و افزود: بخشی از کانون بارندگی فردا در حوضه کرخه است که جای امیدواری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha