صندوق بین‌المللی پول: اقتصاد انگلیس در ۲۰۲۳ از سایر کشورهای گروه هفت بدترخواهد بود

لندن- ایرنا- صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که اقتصاد انگلیس در سال جاری میلادی کوچکتر شده و بدترین عملکرد را نسبت به سایر کشورهای گروه هفت ثبت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، این نهاد بین‌المللی چشم انداز تیره‌ای را برای اقتصاد جهانی ترسیم و به ویژه کشورهای صنعتی را در آستانه رکود ارزیابی کرده است. بر اساس این گزارش، اقتصاد انگلیس در نتیجه افزایش هزینه‌های انرژی و تورم ‌بی‌سابقه، ۰.۳ درصد کوچکتر خواهد شد.

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، رشد کمتر از حد متوسط، تورم و ریسک در بخش مالی اقتصاد جهانی را در سال‌های آینده تعیین خواهد کرد. این درحالیست که با گذشت بیش از یک سال از حمله روسیه به اوکراین و شیوع گونه‌های جدید کووید-۱۹، بسیاری از اقتصادها هنوز به طور کامل با این شوک کنار نیامده‌اند.

جرمی هانت وزیر دارایی انگلیس در واکنش به گزارش صندوق بین‌المللی پول مدعی شد که اقتصاد این کشور در مسیر درستی قرار دارد و تورم، طبق وعده دولت در سال جاری نصف خواهد شد. با این حال راشل ریوز وزیر دارایی کابینه در سایه انگلیس گفت که پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که انگلیس تا چه اندازه در صحنه جهانی عقب مانده و این نتیجه ۱۳ سال حکومت دولت محافظه‌کار است.

لیلا موران نماینده حزب لیبرال دموکرات هم گفت که انگلیس تنها کشور توسعه‌ یافته‌ای است که کسب‌ و کارها در نتیجه برگزیت با هزینه‌های اضافی و تشریفات اداری روبرو هستند.

اقتصاد انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی وارد دوره رکود شده است. نرخ تورم از محدوده ۲ به ۱۰.۴ درصد رسیده و کشور در وضعیت رکود اقتصادی قرار دارد.

اندرو بیلی رئیس بانک مرکزی انگلیس پیشتر درباره چالش‌های اقتصادی دو سال آینده هشدار داد و گفت که انگلیس با یک رکود بسیار چالش برانگیز مواجه است و خانواده‌ها روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت.

کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی برای مهار تورم، نرخ بهره پایه را ۴۲۵ واحد افزایش داده و به این ترتیب چند صد پوند دیگر به اقساط ماهانه وام مسکن انگلیسی‌ها اضافه شده است. رسانه‌های انگلیسی این افزایش را برای میلیون‌ها شهروند بدهکار بانک «دردناک» توصیف می‌کنند.

نشریه اکونومیست چندی پیش در گزارشی وضع موجود اقتصاد انگلیس را یک بحران مزمن نامید که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا تشدید شد.

در این گزارش آمده است؛ انگلیس در یک بلاتکلیفی ۱۵ ساله گرفتار شده است. این کشور تمایل دارد خود را به عنوان یک مکان پویا و بازار آزاد تصور کند اما اقتصادش از بسیاری از کشورهای ثروتمند دنیا عقب است.

به نوشته اکونومیست یک حفره عمیق در اقتصاد بریتانیا ریشه دوانده و خروج از اتحادیه اروپا اوضاع را بدتر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha