امام علی (ع) طعم شیرین عدالت را به جامعه اسلامی چشاند

بندرعباس - ایرنا - نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: دوران امیرالمومنین (ع) کامل‌ترین حاکمیت جهان بود و طعم شیرین عدالت را به جامعه اسلامی چشاند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده شامگاه سه‌شنبه در مراسم شب قدر که در مسجد جامع بندرعباس برگزار شد، عنوان کرد: نباید تصور شود امیرالمومنین(ع) این حاکمیت بی‌نظیر را در شرایط مطلوب و به آسانی بنا نهاد؛ بلکه در مسیر تحقق حاکمیت مطلوب اسلامی با چالش‌های بسیار دشواری روبرو بود.
وی، وجود نومسلمانان بی بهره از عمق و محتوای دین را نخستین چالش امیرالمومنین (ع) دانست و تصریح کرد: در دوران امام علی (ع) کشورهای ابر قدرت بزرگ آن دوران یعنی ایران و روم به زانو درآمد و بخش‌هایی از امپراطور بیزانس و روم شرقی نیز به تصرف مسلمانان در آمد. ظاهرا تصرف جغرافیایی افزایش پیدا می‌کرد اما یک چالش در حکمرانی سیاسی نیز ایجاد می‌شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده ادامه داد: اگر بخواهید بر اساس اصول ماکیاولیستی کشور در این شرایط اداره کنید، کار سختی نیست اما وقتی بخواهید در این جامعه عدالت و تعالیم قرآن را پیاده کنیم آن وقت کار سخت می‌شود.

امام جمعه بندرعباس، وجود تعصبات نژادی را یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های حکمرانی امام علی (ع) دانست و مطرح کرد: پس از دوران پیامبر اسلام (ص) تعصبات نژادی تاثیر خود را در تقسیم بیت‌المال و عدالت نشان داد، در چنین جامعه‌ای، تحقق عدالت و برهم زدن معیارهای موجود بسیار پرچالش بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده، ضعف مدیریتی دولت علوی را سومین چالش مهم حکمرانی سیاسی امام علی (ع) دانست و تشریح کرد: قحطی رجال یکی از مشکلات مهم آن دوران بود. بسیاری از افراد متدین و با تقوا در اطراف امام وجود داشتند اما افرادی بودند که به مدیریت آگاه نبودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، جنگ‌های داخلی را یکی دیگر از چالش‌های حکومت امام علی (ع) دانست و بیان کرد: قاسطین که در جنگ‌های احد، خندق و بدر در برابر امام ایستادند و جنگ جمل، صفین و نهروان را آغاز کردند، خشک مقدس‌های احمق و پیشانی بسته‌های منافق که فقط از اسلام ظاهری دارند و هیچ چیز دیگری از اسلام نمی‌دانند در برابر امیرالمومنین ایستادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha