۲۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۲۴
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85081554
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نیک اندیشان کتابخانه ساز از پرداخت مالیات معاف هستند

همدان-ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در حوزه احداث کتابخانه‌های عمومی یا خرید منابع ورود کنند از پرداخت مالیات معاف می شوند.

عاطفه زارعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق ماده ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم مودیان مالیاتی شامل صاحبان صنایع، تجار، بازرگانان و خیرین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و واقفان در صورت کمک، تعمیر، یا احداث کتابخانه و همچنین اهدای ساختمان به منظور ایجاد کتابخانه عمومی در نقاط مختلف استان معادل ارزش روز ملک واگذار شده، یا خدمت ارائه شده و یا مبلغ اهدا شده از معافیت مالیاتی هم ارزش با این حمایت ها بهره مند می شوند.

وی با تاکید براینکه که کتابخانه‌ها مراکز مدیریت دانش هستند و در همین زمینه می‌توانند به تولید یاری رسانند گفت: با توجه به قوانین مالیاتی در صورتی که فعالان اقتصادی به کتابخانه‌ها در حوزه‌های مختلف عمرانی و تجهیز منابع یاری رسانند، از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد که بر همین اساس ارتباط گیری با واحدهای تولیدی و سایر بخش‌های اقتصادی آغاز شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تاکید کرد: این اقدامات از سال گذشته آغاز شده و هماهنگی‌های اولیه با اداره کل امور مالیاتی استان، شرکت شهرک‌های صنعتی، مدیران اقتصادی دستگاه‌ها و سایر مدیران مرتبط به عمل آمده و امیدواریم که به زودی نتایج مطلوب حاصل شود.

زارعی افزود: در این راه برخی از سنگ اندازی‌ها و اقدامات افراد ناآگاه یا مقرض که گمان می‌کنند، یک دست‌آویز برای حمله به این نهاد فرهنگی یافته و به دنبال اهداف سیاسی خود که در تضاد با سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری است، ما را از راهی که آغاز کردیم، باز نخواهد گرداند.

وی ابراز امیدواری کرد که همه افراد که از ظرفیت‌های قانونی برای کمک به مهار تورم و رشد تولید برخوردار هستند به کمک هم آمده و مطالبه مقام معظم رهبری برآورده شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تاکید کرد: متاسفانه جزیره‌ای عمل کردن و چارچوب‌های سنتی اجازه بزرگ فکر کردن به برخی از افراد را نداده و آنها در چارچوب کوچک افکار خود باقی ماندند که در صورت عدم تغییر جز عقب ماندگی حاصلی برای کشور و استان نخواهد داشت و باید تأکید کنیم که ما در دام این افراد نخواهیم افتاد.

زارعی ادامه داد: ارتباط‌گیری با فعالان اقتصادی در راستای ارائه خدمت بهتر به آنها و نقش آفرینی در تحقق شعار سال در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی گفت: کتابخانه‌های عمومی در تحقق شعار "مهار تورم و رشد تولید" موظف است و استفاده از ظرفیت‌های قانونی با جدیت دنبال می‌ شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه مساله اقتصاد به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین مساله کشور در فرمایشات مقام معظم رهبری مطرح شده است افزود: این وظیفه همگانی است که در این حوزه ورود و نقش خود را ایفا کنند.

وی اظهار داشت: بی‌تردید برای حل مشکلات اقتصادی کشور فرهنگ سازی و آموزش لازم است و باید همه نسبت به توان و بضاعت خود در این حوزه ورود کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: در سال گذشته مقام معظم رهبری چند مسأله اساسی چون دانش بنیان، اشتغال آفرین و تولید را مطرح کردند و امسال نیز در ادامه همین رویه که چندین سال است در پیش گرفتند مساله مهار تورم و رشد تولید را مطرح فرمودند.

وی تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چند سال گذشته با رویکردهای جدید مسئولیت‌های اجتماعی را تعریف کرده است که یکی از این مسئولیت‌ها در حوزه کسب و کارها و دانش بنیان بودن فعالیت‌هاست.

زارعی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» را در مهر ماه سال ۱۴۰۲ در دستور کار دارد و تاکنون چند نشست در این راستا در استان همدان نیز با عنوان «کتابخانه کار دستتان می‌دهد» بود که در سال گذشته برگزار شد.

زارعی گفت: برگزاری همایش و سمینارها با هدف توانمندسازی کسب‌وکار، نمایش فیلم‌های مستند و آموزشی مرتبط با مسائل اقتصادی (مستندهای کسب‌وکار، معرفی شرکت‌ها و سازمان‌ها، آشنایی با بورس، کارگزاران، واسطه‌ها، مشاغل خانگی و داستان‌های موفقیت‌ها و شکست‌های کسب‌وکاری، زندگی کارآفرینان موفق) در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی با بیان اینکه برگزاری جلسات با مدیران نهادهای مرتبط با حوزه کسب‌وکار، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در حوزه کسب‌وکار و کارآفرینی و مسائل تخصصی اقتصادی و درآمدزایی پیش بینی شده است افزود: تشکیل جلسات مباحثه و مناظره در بخش کسب‌وکار و فعالیت اقتصادی و پرسش و پاسخ در زمینه مسائل و چالش‌های موجود و همچنین برگزاری تورهای مجازی و حضوری در شرکت‌ها، کسب‌وکارها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد از دیگر نقش‌های کتابخانه‌ها در بخش توسعه کسب‌وکارها است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف اقتصادی از سال گذشته در دستور کار این اداره کل قرار دارد و با سنجش نیازهای آنها، امکاناتی را برای تحقق موارد مد نظر مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب به میدان آورده و در رشد تولید که منجر به ایجاد شغل، افزایش تولید ناخالص داخلی و در نتیجه تولید ثروت می‌شود نقش آفرین بوده است.

زارعی با بیان اینکه یکی از نقش‌های اساسی که کتابخانه‌های عمومی می‌توانند ایفا کنند کمک به واحدهای تولیدی در حوزه مدیریت دانش است اظهار داشت: امروز در عصر الکترونیک قرار داریم و از حوزه‌های مکانیکی و سنتی در بخش تولید فاصله گرفتیم به طوری که افزایش بهره وری در همه حوزه‌ها یکی از اهداف اصلی مدیریتی است که کتابخانه‌های عمومی می‌توانند در آن نقش آفرین باشند، بنابراین شناسایی و شناخت عناصر مختلف تولید در این حوزه بسیار حیاتی و اساسی است.

زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان همدان ۴۸ هزار و ۶۱۹ متر مربع، تعداد نسخه‌های کتاب یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۳۲ جلد و تعداد عضو فعال ۶۷ هزار و ۷۴۴ نفر است که ۳.۹ درصد کل جمعیت استان را شامل می‌شود.

استان همدان دارای ۱۱۹ باب کتابخانه‌ عمومی شامل ۷۱ باب شهری، ۴۶ باب روستایی و یک باب سیار شهری با یک میلیون و ۴۰۰ هزار نسخه کتاب است که به بیش از ۶۰ هزار عضو خدمات ارائه می‌دهد و حدود ۳۰۰ کتابدار در این کتابخانه‌ها مشغول فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha