۲۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۸:۱۲
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85081686
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

راه و آب در راس مشکلات سقز و بانه

۲۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۸:۱۲
کد خبر: 85081686
راه و آب در راس مشکلات سقز و بانه

سنندج- ایرنا- مسایل و مشکلات شهرستان های مرزی سقز و بانه امروز پنجشنبه در جلسه ای در استانداری کردستان به بحث و بررسی گذاشته شد در این نشست سه ساعت و نیمه عنوان شد که راه و آب یکی از مهمترین مشکلات پیش روی این شهرستان ها است.

به گزارش ایرنا، این جلسه در سالن شهدای گمنام استانداری و به ریاست استاندار کردستان و با حضور مدیران ارشد استانی از جمله نماینده مردم شهرستان های بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

در این جلسه فرمانداران سقز و بانه مشکلات موجود در حوزه های آب، راهداری، مسکن، ورزش، بهداشت و درمان، فرهنگ و هنر این شهرستان ها را مطرح کردند و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع هم به بیان توضیحات لازم پرداختند.

راه و آب در راس مشکلات سقز و بانه

مشکلات بانه

مشکلات پیش روی شهرستان بانه که از سوی فرماندار در این جلسه ذکر شد شامل گلایه مندی مردم در ارتباط با تامین مسکن و اجرایی نشدن طرح نهضت ملی مسکن، عدم اجرای پروژه چهار خطه کردن مسیر بانه-سقز، عدم اجرای پروژه رفع نقاط حادثه خیز در مسیر بانه سردشت و ورودی شهرک صنعتی، عدم ابلاغ طرح تفصیلی و جامع شهر بانه، عدم اجرای تعهد راهداری در آسفالت راه روستایی، فرسودگی سازه های آموزش و پرورش و نیمه تمام ماندن هشت پروژه مدرسه سازی بود.

۲ شهروند اهل سقزی چند روز پیش در سد عباس آباد بانه غرق شدند و در این مدت غواصانی از استان کردستان و آذربایجان غربی به محل اعزام شدند ولی به دلیل نداشتن تجهیزات و امکانات لازم تاکنون نتوانسته اند جنازه ها را پیدا کنند. در این جلسه عنوان شد اگر حفاظت و حراست لازم از سد انجام می شد این افراد گرفتار نمی‌شدند که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان در پاسخ اظهار کرد: در هیچ کجای دنیا ابزاری دوره کاسه سد برای حفاظت و مراقبت ایجاد نشده است و تنها ابنیه مورد بهره برداری و حوزه سرریز سد مورد حفاظت قرار می گیرد.

تنش آبی، تکمیل پروژه نیمه تمام سالن ورزشی یک هزار و ۲۰۰ نفره بانه که ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، نبود زیرساخت لازم در بازارچه سیرانبند و نبود زمین صنعتی از دیگر مشکلات شهر بانه بود که در این جلسه از سوی فرماندار مطرح شد.

کمال خدری در ادامه مباحث مطرح شده گفت: ۶۰ روستا داریم که زیر پوشش اداره آب و فاضلاب قرار نگرفتند و به ۳۰ روستا هم با تانکر آبرسانی می شود.

راه و آب در راس مشکلات سقز و بانه


مساله مهم سقز در حوزه آب و راه روستایی

به گفته فرماندار شهرستان سقز؛ این شهرستان مشکل آنچنانی با مساله زمین برای تامین مسکن طرح نهضت ملی ندارد و فقط در بحث تعاونی مسکن پشت شهرک دانشگاه که سال هاست بلاتکیف مانده است با مسائلی مواجه است.

شهرستان سقز یک هزار و ۸۰ کیلومتر راه روستایی دارد که ۳۶۰ کیلومتر آن آسفالت شده است و از لحاظ شاخص راه روستایی رتبه مطلوبی ندارد.

جعفر توان اولویت نخست این شهرستان را ایجاد راه روستایی و آسفالت آن خواند و گفت: از آنجا که بیشتر مطالبه مردم مربوط به راه است یک چهارم بودجه شهرستان را به راهداری اختصاص دادیم.

وی یادآور شد: در بخش آموزشی هم سه پروژه در این شهرستان افزون بر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و هنوز به اتمام نرسیدند و اگر اداره کل نوسازی مدارس آنها را اجرایی نکند آن را به سازمان بازرسی ارجاع می دهیم.

فرماندار ویژه شهرستان سقز با بیان اینکه از ۳۰۳ روستای این شهرستان ۲۷۴ روستا دارای سکنه است، گفت: از این تعداد ۱۶۹ روستای این شهرستان زیرپوشش شبکه آبرسانی قرار دارد.

توان یادآور شد: سه مجتمع آبرسانی در این شهرستان وجود دارد که قرار شده آب ۳۵ روستا را تامین کنند که پیشرفت این پروژه ها مطلوب است و آب ۱۷ روستای دیگر هم قرار شده از طریق سد سیازاخ دیواندره تامین شود که درخواست واگذاری کارهای اجرایی این پروژه را به شهرستان سقز داریم.

وی اعتبارات حوزه ورزش شهرستان سقز را ۲۱ میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان خواند و گفت: زمانی این شهرستان قطب ورزش بود ولی اکنون در حوزه زیرساخت ورزشی وضعیت مطلوبی ندارد و سال ها است در انتظار به اتمام رساندن پروژه هتل ورزش در این شهرستان هستیم.

افزون بر یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حساب دستگاه های اجرایی کردستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در این جلسه اولویت نخست در حوزه صنعت بانه را فعال سازی واحدهای راکد و به ظرفیت رساندن واحدهای نیمه فعال خواند و اظهار کرد: ۳۸ درصد واحدهای موجود در شهرک صنعتی بانه فعال است و مابقی آن راکد و نیمه فعال است.

ارسلان ازهاری بر تعیین تکلیف واحدهای راکد و همچنین اراضی واگذار شده به متقاضیان در منطقه ویژه اقتصادی بانه تاکید کرد و افزود: تاکنون ۲۵ قرارداد در منطقه ویژه اقتصادی بانه منعقد شده اما هیچ واحدی در آنجا به بهره برداری نرسیده است و این مهم باید بررسی و تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می شود اراضی در نزدیکی منطقه آزاد بانه - مریوان برای ایجاد شهرک صنعتی شماره ۲ بانه در نظر گرفته شود تا این شهرک از مزایای منطقه آزاد در آینده بهره مند شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با اعلام اینکه در حال حاضر یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان در حساب دستگاه های اجرایی استان وجود دارد، اظهار کرد: از این میزان ۳۸۰ میلیارد آن در حساب اداره کل راهداری است و انتظار می رود با برنامه ریزی مناسب در فاصله زمانی تا پایان سال مالی به طور بهینه آن را هزینه کنند.

ازهاری بیان کرد: به هیچ وجه زیربار اجرای پروژه به صورت امانی نخواهیم رفت و پروژه جدید در صورت تامین و توجیه اقتصادی و فنی براساس ضوابط و همچنین تامین یک سوم اعتبار آن آغاز می شود.

وی با بیان اینکه اولویت تخصیص اعتبار در استان تکمیل پروژه های بالای ۶۰ درصد است، افزود: تا پایان هفته آینده لیست این پروژه ها به ما اعلام شود تا اعتبار لازم به شهرستان ها تخصیص داده شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان یکی از مشکلات راهداری را بکارگیری نیرو بدون توجه به ضابطه های موجود خواند و گفت: سال گذشته ۹۲ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی می بایست بابت حقوق پرسنل راهداری استان تخصیص داده می شد که با پیگیری انجام شده ۴۹ میلیارد آن توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و ۴۳ میلیارد تومان هم از محل منابع استانی تامین شد.

ازهاری یادآور شد: امسال بابت موضوع مربوط به حقوق پرسنل شرکتی اداره کل راهداری استان اعتباری اختصاص نمی دهیم و حقوق این افراد به اضافه آبداران باید از طریق منابع ملی تامین شود.

پاسخ مدیران به فرمانداران

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در این جلسه با بیان اینکه برای اجرای طرح نهضت ملی در شهرهای بانه و سقز مشکل تامین زمین وجود دارد، گفت: مالکان زمینی به مساحت پنج هکتار در بانه حاضر هستند ۳۰ درصد آن را به دولت واگذار کنند و مابقی سهم مالک باشد اگر این توافق در شهرستان قابل انجام است می توانیم برای اجرای مسکن ملی در این شهر اقدام کنیم.

جهانگیر الیاسی یادآور شد: هدف دولت از اجرای طرح نهضت ملی مسکن؛ صاحب مسکن کردن افراد فاقد مسکن است نه ایجاد ثروت؛ که برخی از متقاضیان با اجرای این طرح در برخی نقاط سطح شهر به دلیل بالا نبودن ارزش ملک در آنجا مخالفت می کنند.

وی اضافه کرد: ۲.۶ کیلومتر ازپروژه جاده سقز به بانه در راستای چهار خطه کردن این مسیر را آغاز کردیم و براساس منابع تخصیصی مرحله به مرحله پیش می رویم.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان ادامه داد: به پروژه مذکور از محل منابع سفر رئیس جمهور و منابع استانی اعتباراتی اختصاص داده شده است ولی برای اتمام آن نیاز به بودجه جهشی داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان هم در این جلسه گفت: در بانه از محل اعتبارات سقر رییس جمهور امورات مناقصه تعدادی از پروژه ها انجام شده است که به دلیل عدم استقبال پیمانکاران از ۶ مورد پروژه متعهد شده اجرای سه مورد را با ترک تشریفات آغاز کردیم.

فرزاد حسنی ادامه داد: تعهد این اداره کل برای شهر بانه اجرای ۲۶.۵۵ کیلومتر راه روستایی است که تاکنون ۱۲ کیلومتر تحویل داده شده است و ۱۲ کیلومتر دیگر را امسال انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه اعتبارات این اداره کل در ۲ بخش راه روستایی و راهداری هزینه می شود، گفت: در بخش راهداری، اعتبارات بابت حقوق پرسنل شرکتی و نگهداری راه ها اختصاص می یابد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان در ارتباط با وضعیت شهرستان سقز هم اظهار کرد: سقز رتبه ۹ را از نظر شاخص راه روستایی دارد و از لحاظ طول راه های آسفالته رتبه سوم را در استان دارد.

حسنی با بیان اینکه ۴۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان داریم که از این تعداد ۹۵ روستا فاقد راه روستایی هستند، ادامه داد: ۴۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار برای راه روستایی داریم که ۳۴ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: ۸۱ درصد جمعیت شهر بانه زیرپوشش شبکه آبرسانی است و در فصل گرم سال به ۱۲ روستا با جمعیت پنج هزار و ۹۰۰ نفر به صورت سیار آبرسانی انجام می شود.

محمد فرهاد با اشاره به اینکه اعتبارات استانی شرکت آب و فاضلاب استان در سال ۱۴۰۱، ۱۳.۴ میلیارد تومان بود، افزود: میزان تخصیص این اعتبار ۱۱میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که با احتساب اعتبارات ملی مجموع آن ۲۱ میلیارد تومان است که ۱۳.۶ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: از محل اعتبارات استانی، مشکلات آبرسانی به پنج روستای شهر بانه در سال جاری برطرف می شود و مطالعات تصفیه خانه بانه هم انجام شده است و در حال پیگیری اخذ موافقت نامه آن هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان با اشاره به اینکه عقب افتادگی در ارتباط با تعداد روستاهای زیرپوشش شبکه رسانی در شهرستان سقز وجود دارد، اظهار کرد: برای جبران این عقب افتادگی قرار است قرارداد شماره ۲ محرومیت زدایی منعقد شود که ۱۲ روستا درنظر گرفته شده است و باتوجه به اینکه مبلغ قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومان است یک هفتم این میزان مربوط به شهرستان سقز است.

فرهاد با بیان اینکه ۱۴ روستای سقز در تابستان به دلیل تنش آبی به صورت سیار به آنها آبرسانی انجام می شود، گفت: ۲۰.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا پروژه های آب روستایی در سقز به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه سد عباس آباد بانه به دلیل تعجیل در آبگیری مشکلاتی برای آن ایجاد شد، اظهار کرد: ردیف اعتباری برای این سد ایجاد کردیم و ۹۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی برای آن مصوب که ۶۰ میلیارد آن تخصیص داده شد.

آرش آریانژاد با تاکید براینکه برای تامین آب شرب بانه هیچ مشکل کمی وجود ندارد، ادامه داد: اگر از امروز تا سال آینده هم بارشی اتفاق نیافتد آب شهر بانه تامین است و مشکلی از این بابت نداریم.

وی یادآور شد: مطالعات مشاور در فاز اجرایی سد عباس آباد تغییر کرد و همین موجب ایجاد نشتی غیرمخرب در این سد شد(زمانی که نشتی روشن و زلال از پی و تکیه گاه باشد نشتی غیرمخرب به شمار می رود) که جای نگرانی نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان در ارتباط با سد چراغ ویس سقز هم گفت: ۹۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی برای سد چراغ ویس سقز دریافت کردیم که تاکنون ۶۰ میلیارد تومان آن اختصاص پیدا کرده است.

آریانژاد با اعلام اینکه تا پایان شهریور ماه سال جاری سد چراغ ویس بعد از ۲۲ سال به طور کامل به بهره برداری می رسد، یادآور شد: اعتبارات خرید ۶ دستگاه میکرو استرینر و ۲ دستگاه اُزون برای تصفیه خانه سقز ابلاغ شده و تا خرداد ماه خریداری انجام می شود و با اجرایی شدن این اقدام آب شرب باکیفیت و زلال برای این شهر تامین می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha