۲۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰
کد خبرنگار: 5400
کد خبر: 85081706
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ایجاد زمینه ازدواج آسان برای جوانان وظیفه همگانی است

۲۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰
کد خبر: 85081706
ایجاد زمینه ازدواج آسان برای جوانان وظیفه همگانی است

شهرقدس-ایرنا-امام جمعه شهرقدس گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از ناهنجاری های اجتماعی در جامعه، فراهم کردن زمینه ازدواج آسان است که این امر وظیفه دولت و مردم است.

حجت الاسلام رضا جوکار روز پنج شنبه در جلسه تفسیر قرآن در مسجد جامع شهرقدس گفت: قرآن کریم در این زمینه دستوری عمومی برای به ازدواج در آوردن پسران و دختران مجرد داده است: «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‌ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ...» (نور/۳۲).

وی افزود: بنا بر دستور صریح قرآن کریم در آیه ۳۲ سوره مبارکه نور، دولت وظیفه دارد قوانین دست و پاگیر را برداشته و قوانین حمایتی را برای تسهیل ازدواج جایگزین نماید.

جوکار خاطر نشان کرد: دستگاه‌های فرهنگی حاکمیت، اعم از سازمان فرهنگ و ارشاد، تبلیغات اسلامی، امور مساجد، حوزه‌های علمیه، صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و... باید برای امر ازدواج آسان فرهنگ‌سازی کنند.

وی افزود: مردم نیز می توانند به جای برگزاری یک ازدواج چند صد میلیونی یا میلیاردی، به جای آن دهها جوان را به خانه بخت بفرستند و اینگونه با فرهنگ تجمل مبارزه کنند که این امر به عهده بزرگان خانواده و ریش سفیدان است.

امام جمعه شهرقدس گفت: دوری کردن از تجملات و آسان گیری طبق سنت گذشتگان، به معنای ازدواج آسان است و می توان با راه اندازی صندوق های قرض‌الحسنه ازدواج، به سهولت عمل به سنت پیامبر کمک کرد.

وی افزود: مبارزه با فرهنگ زشت تجمل و اشرافی‌گری، اسراف و تبذیر، تشریفات و تکلفات از جمله وظایفی است که باید توسط خانواده‌ها برچیده شود و فرهنگ اصیل اسلامی که ترویج ازدواج آسان است جای آن را بگیرد.

جوکار بهترین واسطه گری را از نظر دین اسلام واسطه گری در امر ازدواج دانست و گفت: واسطه‌گری و معرفی طرفین در امر ازدواج، از مهمترین راهکارهای ترویج ازدواج آسان و به موقع است.

ایجاد زمینه ازدواج آسان برای جوانان وظیفه همگانی است

خطیب نماز با بیان اینکه مردم در ایجاد زمینه ازدواج آسان در میان خانواده خود، وظیفۀ فرهنگ‌سازی دارند، گفت: علاوه بر این باید جوانان را به ازدواج به موقع ترغیب نمایند چرا که در صورت تاخیر امکان آلوده شدن به گناه بیشتر می شود.

حجت الاسلام جوکار داشتن پول زیاد و ثروت را تنها و مهمترین ملاک برای ازدواج ندانست و گفت: در دین اسلام ازدواج نکردن به دلیل عدم تمکین مالی مورد مذمت واقع شده است و باید در مسائل مالی به خدا توکل نمود که او روزی رسان است.

وی با بیان توکل به خدا در همه امور از جمله تشکیل خانواده، گفت: خدا به دلیل وسعت همه را بی نیاز می کند و البته این به معنی عدم تلاش برای کسب روزی حلال نیست.

وی با اشاره به وجود شرکت‌های تولیدی و صنعتی در شهرستان قدس گفت: جوانان با پایین آوردن سطح توقعات شغلی، می توانند از طریق کار در همین صنایع با کسب روزی حلال ازدواج کنند.

شهرستان قدس در غرب استان تهران قرارگرفته و دارای جمعیت جوان بزرگی می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha