محمد کاملی دیرستانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با توصیف پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان و جزیره قشم افزود: در روز جاری ناپایداری جوی و دریایی در استان هرمزگان پیش بینی می شود.
وی ادامه داد: امروز (جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲) ضمن گذر ابر، در مناطق غربی (به ویژه سواحل و جزایر خلیج فارس)، مناطق شمالی، ارتفاعات و برخی نقاط مستعد استان هرمزگان، رگبار پراکنده باران همراه با رعد و برق و احتمال تُند باد لحظه ای دور از انتظار نخواهد بود.
رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: از این رو توصیه می شود در تردد و اسکان در حاشیه رودخانه های فصلی احتیاط و از رفتن به ارتفاعات نیز پرهیز شود.
کاملی دیرستانی اضافه کرد: در روز جاری در سواحل و جزایر خلیج فارس، افزایش ابر گاه رگبار پراکنده باران و افزایش لحظه ای سرعت باد مورد انتظار است.
وی گفت: همچنین بتدریج دریا در سواحل و جزایر غربی استان هرمزگان با وزش باد نسبتا شدید جنوب غربی تا شمال غربی نسبتا مواج خواهد شد و از ساعت های ظهر نیز دریا در سواحل و جزایر خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج پیش بینی می شود.
رییس اداره هواشناسی جزیره قشم افزود: بیشینه سرعت باد گاهی به بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت و بیشینه ارتفاع امواج نیز به محدوده ۲ متر خواهد رسید.
وی اظهار کرد: وزش باد نسبتا شدید جنوب غربی تا شمال غربی و مواج شدن دریا تا روز دوشنبه (۲۸ فروردین) تداوم خواهد داشت؛ بنابراین توصیه می شود در این مدت شناورهای سبک صیادی و قایق های تفریحی از رفت و آمد دریایی اجتناب و تمهیدات لازم برای تردد ایمن شناورها در اسکله ها و بنادر استان هرمزگان صورت بپذیرد.
کاملی دیرستان بیان داشت: از نظر دمایی از فردا شنبه(۲۶ فروردین)، کاهش یک تا سه درجه ای دمای بیشینه پیش بینی می شود.
به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.
خلیج فارس در ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد.
مساحت خلیج فارس ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع است. طول آن حدود ۹۰۰ کیلومتر و عرض متوسط آن ۲۵۰ کیلومتر است و پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می آید.
خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروند رود، که حاصل پیوند دو رودخانه دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می شود.
عمق خلیج فارس در بیشترین حالت، حدودا ۹۰ متر است.
طول مرز آبی کشور ایران با خلیج فارس، با احتساب جزایر در حدود ۱۸۰۰ کیلومتر و بدون احتساب جزایر در حدود ۱۴۰۰کیلومتر است.
عریضترین بخش خلیج فارس ۱۸۰ مایل (۲۹۰ کیلومتر) است. عمیقترین نقطه خلیج فارس با عمق ۹۳ متر در ۱۵ کیلومتری تنب بزرگ و کم عمقترین نقطه آن با عمقی بین ۱۰ تا ۳۰ متر در سمت غرب است. همچنین جزایر متعددی در خلیج فارس وجود دارند.
جزیره قشم که در منابع تاریخی از آن به نام های کوان، ابرکافان، ابرکمان، برخت، طویله، بنی، لافت، کشم و سرانجام قشم یادشده، بزرگترین جزیره خلیج فارس است.
تنگه هرمز، نیز آبراهی است بین استان هرمزگان در ایران و استان مسندم در کشور عمان که دریای عمان را به خلیج فارس پیوند می دهد.
این گذرگاه یکی از راهبردی ترین مسیرهای بین المللی کشتیرانی در جهان به شمار می آید.
طول این آبراه ۱۵۸ تا ۱۶۷ کیلومتر و عرض آن از بندرعباس تا راس شوریطه در عمان بین ۳۹ تا ۹۶ کیلومتر است.
ژرفای تنگه هرمز از خلیج فارس بیشتر است و به دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیر است، به طوری که در نزدیکی جزیره لارک، در حدود ۳۶ متر و در ساحل جنوبی و در نزدیکی شبه جزیره مسندم در کشور عمان به بیش از ۱۰۰ متر می رسد.
در حالی که حداکثر عمق آب در خلیج فارس ۹۰ متر است. قوس آن، رو به شمال و به طرف درون فلات ایران قرار دارد و در نتیجه بیشترین خط ساحلی آن در راستای کرانههای ایران قرار گرفته است.
تنگه هرمز دومین تنگه بینالمللی شلوغ دنیاست. هر روز حدود ۱۶٫۵ تا ۱۷ میلیون بشکه نفت خام (برآورد ۲۰۰۶) که معادل ۴۰ درصد کل نفت حمل شده توسط کشتی های نفت کش و نزدیک به ۲۵ درصد کل عرضه جهانی نفت است.
حدود ۶۸ درصد ذخایر شناخته شده نفت و گاز طبیعی دنیا در خلیج فارس قرار دارد و امنیت تنگه هرمز نقش کلیدی در تأمین بی وقفه انرژی دنیا دارد.
باریکترین بخش تنگه هرمز ۲۱ مایل دریایی (۳۹ کیلومتر) عرض دارد. این بخش به دو قسمت تقسیم می شود که از ساحل ایران تا ۱۰٫۵ مایل جزء آب های سرزمینی ایران بوده و ۱۰٫۵ مایل باقی مانده جزء آب های سرزمینی عمان محسوب می شود و تمام کشتیهای عبوری باید از آب های سرزمینی ایران یا عمان عبور کنند.
نظر شما