۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۲۱
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85085209
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شکست آمریکا در برابر روسیه و چین در نبرد ارتباطات راهبردی

تهران- ایرنا- وزیر دفاع اسبق ایالات متحده با اشاره به ضعف سیاستگذاران آمریکایی در به‌کارگیری ابزار «ارتباطات راهبردی» پس از دوران جنگ سرد گفت روسیه و چین در این زمینه بسیار قوی‌تر از آمریکا عمل کرده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای خبری هیل، رابرت گیتس وزیر دفاع اسبق آمریکا در یادداشتی برای روزنامه واشنگتن پست نوشت: ایالات متحده برای به روزرسانی منافع ملی این کشور باید بر موضوع ارتباطات راهبردی متمرکز شود.

گیتس که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ ریاست پنتاگون را بر عهده داشت، با بیان اینکه روسیه و چین در حوزه ارتباطات راهبردی به مراتب از آمریکا پیشرفته‌تر هستند، خاطرنشان کرد این دو کشور برای نشر اطلاعات [مد نظر خود] شیوه‌های موثری ایجاد کرده‌اند.

وی در حالی که اقتصاد را مهمترین ابراز غیرنظامی قدرت گرفتن کشورها برشمرد و تصریح کرد: آمریکا مدتی است سایر ابزارها از جمله ارتباطات راهبردی را نادیده گرفته است.

این تحلیلگر حوزه اطلاعات آمریکایی، استفاده از ارتباطات راهبردی را یک دلیل بنیادین برای پیروزی آمریکا در جنگ سرد دانست و افزود ارتباطات استراتژیک یعنی بیان روایت‌ طرف آمریکایی برای جهان، بیان «حقیقت» به مردم در دولت‌های استبدادی و همچنین آشکار کردن اخبار نادرست حاکمان این دولت‌ها.

گیتس ادامه داد: ارتباطات راهبردی (استراتژیک) و تعامل با جوامع خارجی و رهبران کشورها، برای شکل‌دهی به محیط سیاسی جهانی در راستای پیشبرد و حمایت از منافع ملی آمریکا، ضروری است.

او همچنان اذعان کرد: در این میدان رقابت، روسیه و چین از ما پیش هستند.

رییس اسبق پنتاگون با بیان اینکه پس از جنگ سرد آمریکا بر خلاف روسیه و چین، رفته رفته حوزه ارتباطات راهبردی را از بین برد، اضافه کرد: اما روسیه پس از جنگ سرد از تبلیغات سیاسی و نشر اطلاعات نادرست در راستای متقاعد کردن مردم این کشور و کم اهمیت جلوه دادن تلاش‌های غرب استفاده کرد.

به گفته او، چین نیز در رابطه با مبحث ارتباطات همواره رویکردی فراگیر داشته و ارتباطات راهبردی جهانی این کشور و تلاش‌های پکن برای تقویت اثرگذاری خارجی، خارق العاده است.

گیتس عنوان کرد: از سال ۱۹۹۹ میلادی (۱۳۷۸ خورشیدی) یک معاونت در وزارت خارجه آمریکا به منظور نظارت بر ارتباطات راهبردی ایجاد شده که نزدیک به نیمی از اوقات فرد مورد تایید مجلس سنا در آن حضور نداشته است.

به گفته وی، کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا باید برای تقویت حوزه ارتباطات راهبردی برنامه ریزی کرده و بر تلاش‌ها در راستای نفوذ در دیواره محافظ ارتباطات دیجیتال که به چین و روسیه امکان انتشار روایات نادرست را می‌دهد، بیافزایند.

مقام سابق آمریکایی همچنین تاکید کرد مجلس سنا نیز باید الیزابت آلن را که از طرف جو بایدن رییس جمهوری آمریکا برای سمت معاون وزیر خارجه در امور «دیپلماسی عمومی» معرفی شده، تایید کند.

گیتس معتقد است تمام این گام‌ها تنها مقدمه‌ای برای یک سری از اقدامات بعدی هستند که برای تقویت حوزه ارتباطات راهبردی و در ادامه آن حفظ قدرت جهانی آمریکا ضرورت دارند.

به گفته این تحلیلگر مسائل اطلاعاتی، این ابزار که در برتری آمریکا در جنگ سرد نقش اساسی داشت، در رویارویی‌های جهانی آتی این کشور به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha