شاخص تبدیل اهداکنندگان بار اولی خون خراسان رضوی به مستمر روند افزایشی دارد

مشهد- ایرنا- مسوول واحد برنامه ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: روند تبدیل شاخص اهدا کنندگان بار اولی به مستمر در این استان طی سالهای اخیر با اقدامات انجام شده در حال افزایش است.

دکتر محمد شریف الحسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تبدیل وضعیت اهداکنندگان بار اولی به مستمر یکی از شاخص‌های مهم انتقال خون در راستای تامین خون با کیفیت و سالم از اهداکنندگان است.

وی بیان کرد: برگزاری جلسات توجیهی برای اهداکنندگان بار اولی، ارسال پیامک یادآوری و ارسال مطالب آموزشی از جمله اقدامات انتقال خون برای تبدیل اهداکنندگان بار اولی به مستمر به شمار می رود.

شریف الحسینی افزود: پارسال ۳۲ درصد از اهداکنندگانی که برای نخستین بار به پایگاه های اهدای خون در خراسان رضوی مراجعه کرده و موفق به اهدای خون شده اند، به اهداکننده مستمر تبدیل شده اند، در حالیکه این میزان ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۰ بوده است.

وی با بیان اینکه اهداکننده مستمر بهترین داوطلبان خون را شامل می شوند، بیان کرد: هم اکنون ۵۵ درصد از کل اهداکنندگان خون در خراسان رضوی مستمر هستند که طی سالهای گذشته روند افزایشی داشته است.

مسوول واحد برنامه ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: اهداکنندگان مستمر داوطلبانی هستند که حداقل ۲ نوبت در سال برای اهدا به پایگاههای اهدای خون مراجعه می‌کنند که این افراد تحت پایش، نظارت و آزمایشات مداوم انتقال خون قرار دارند.

وی بیان داشت: پارسال ۱۹۹ هزار و ۷۱۳ داوطلب اه های انتقال خون خراسان رضوی مراجعه کردند که بیش از ۱۵۱ هزار داوطلب موفق به اهدای خون شدند که ۵۵ درصد از آنها اهداکنندگان مستمر، ۳۰ درصد اهداکنندگان با سابقه و ۱۵ درصد اهداکنندگان بار اولی بودند.

به گزارش ایرنا، اداره‌ کل انتقال خون خراسان رضوی وظیفه تامین خون ۶۲ بیمارستان این استان را بر عهده دارد.

هم‌اکنون ۱۳ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا(ع)، شهید سلیمانی، شهید کرمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال هستند.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha