۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 5427
کد خبر: 85085590
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نبود امنیت شغلی، چالشی پیش روی دهیاران

قزوین - ایرنا - جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه مدیریت روستا، نبود امنیت شغلی را از چالش‌های مهم پیش روی دهیاران عنوان کردند که بر عملکرد این نهاد خدمت رسان تاثیر سوء می‌گذارد.

به گزارش ایرنا، وزارت کشور در تیرماه ۱۳۷۷ براساس قانون اجازه پیدا کرد تا نهاد عمومی غیردولتی "دهیاری ها" را در مناطق روستایی کشور راه‌اندازی کند، این قانون پنج سال بعد در سال ۸۲ اجرایی شد.

در حال حاضر بیش از ۳۷ هزار دهیاری در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور راه اندازی شده است.

دهیاری مهم ترین نهاد در عرصه مدیریت روستایی به شمار می رود و به لحاظ جایگاه هم تراز با شهرداری هاست، با این تفاوت که مدیریت این نهاد در روستاها بر عهده دهیار بوده که به مدت چهار سال از سوی شورا انتخاب می شود.

در ماده ۱۰ قانون دهیاری ها بیش از ۴۷ وظیفه بر عهده دهیاران قرار داده شده که فعالیت های عمرانی تا اجرای برنامه های فرهنگی، مذهبی، توسعه کشاورزی و اقتصادی در روستاها را شامل می شود، با این حال نبود امنیت شغلی برای دهیاران موجب شده تا این خلاء بر عملکرد دهیاری ها تاثیر بگذارد.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) قزوین با هدف بررسی نقش این دهیاری ها در رشد و آبادانی روستاها و موضوعاتی نظیر امنیت شغلی دهیاران میزگردی را با حضور "لیلا غریب "مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین،‌ سید "علی موسوی نسب" بخشدار کوهین شهرستان قزوین و "امیر موسی خانی" دهیار روستای آقابابا در بخش کوهین برگزار کرد که مشروح آنرا از نظر می گذرانید.

نبود امنیت شغلی، چالشی مهم پیش روی دهیاران

بهره مندی از تجربیات دهیاران سابق در مدیریت امور روستایی قزوین

لیلا غریب مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین در این میزگرد گفت: باید با تامل به وضعیت مناطق روستایی نگاه کنیم که روستاها قبل از تاسیس دهیاری ها چه شرایطی داشته و الان در چه وضعیت قرار دارند. همه این ها نشان دهنده آن است که وجود دهیاری اگر چه مشکلات و مسائل حل نشده ای را به همراه دارد، اما نباید تاثیر نهاد دهیاری در توسعه و آبادانی روستاها را نادیده گرفت.

این مسوول با اشاره به اجرای بسیاری از طرح های عمرانی در روستاها بواسطه فعالیت دهیاری ها، افزود: خیلی از فعالیت های حوزه عمران و آبادانی و اقدامات خوبی که در روستاها شکل گرفته به نوعی از سوی دهیاری ها انجام شده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین با اشاره به نقش دهیاران در کمک به توسعه روستاها،گفت: گاهی دهیار ذاتا انسان پی گیری است و امور روستا برای او مهم تلقی می شود به همین جهت ایده های نو را برای آبادانی روستا مطرح و اجرایی می کند، خیلی از دهیاران امروز در زمینه های متنوعی مانند اشتغالزایی یا موضوعات دیگر که شاید جزو وظابف آنان نباشد تلاش می کنند.

وی با انتقاد از بروکراسی های وقت گیر در ادارات که زمان زیادی را از دهیاران صرف می کند،گفت: اگرچه پی گیری کردن امور روستاها در بروکراسی های اداری امروز از مراحل تصویب یک طرح و برنامه گرفته تا اجرای آن بسیار سخت و کند است اما بسیاری از دهیاران فعال و دغدغه مند برای اینکه رفاه بیشتری را برای مردم خود به ارمغان بیاورد تلاش زیادی به خرج می دهند و همه سختی ها را به جان می خرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین با بیان اینکه دهیاران بی انگیزه باید کنار بروند و جای خود را به افراد باانگیزه خدمت به روستا بدهند،گفت: گاهی هم بر عکس این قضیه اتفاق می افتد و دهیار علاقه ای برای کار در روستا ندارد و صرفا بر اساس قانون با اختیار شورا آن هم بدون در نظر گرفتن شرایط احراز سمت دهیاری با توجه به قومیت و سلایق انتخاب شده و تلاشی برای جلب رضایت مردم و اجرای پروژه های عمرانی از خود نشان نمی دهد و موجب می شود تا اعتبارات دهیاری رسوب کند.

وی استفاده از تجربیات دهیاران موفق را در توسعه و آبادانی روستا ها مهم دانست و گفت: در حال تهیه فهرستی از دهیاران با تجربه و موفق هستیم که در سال های گذشته با توجه به تصمیم شورا کنار گذاشته شده اند و قصد داریم از تجربیات آنها در مدیریت امور روستایی استفاده کنیم و آنها را برای ثبت نام در آزمون استخدامی کارکنان دهیاری ها مطلع کنیم.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین اظهار کرد: این افراد در آزمون استخدامی که در سال جاری برگزار خواهد شد که در صورت دارا بودن شرایط قانونی به ازای هر سال سابقه کاری در دهیاری از امتیاز ویژه ای برخوردار می شوند.

نبود امنیت شغلی، چالشی مهم پیش روی دهیاران

شوراها و حساسیت انتخاب افراد مناسب برای تصدی در پست دهیاری

سید علی موسوی بخشدار کوهین نیز در این میزگرد گفت: انتخاب دهیار براساس فرایندهای قانونی با مصوبه شورای اسلامی روستا و طی انجام گزینش صورت می گیرد به همین منظور اعضای شورای اسلامی روستا باید در انتخاب دهیار دقت نظر داشته و همه جوانب را در نظر بگیرند، چرا که طبق قانون وظیفه نظارت بر عملکرد دهیار و پاسخگویی در مراجع قانونی در مورد مشکلات مرتبط با دهیار و دهیاری با اعضای شورای اسلامی روستاست.

وی ادامه داد: به همین جهت بخشداری معمولا به جز پروسه های اداری در تعیین دهیار دخالتی ندارد اما در برخی موارد می تواند بر اساس تعاملی که بین شوراها برقرار می کند از اعضای شورا بخواهد برای احراز پست دهیاری و معرفی گزینه های خود یکسری شاخص های خاص را مد نظر قرار دهند.

بخشدار کوهین با اشاره به ضرورت انتخاب افراد خوشنام،با سابقه و توانمند در سمت دهیار، گفت: منطق این است که شوراها از دهیارانی که در دهیاری های قبلی خود سوابق و عملکرد مناسبی نداشته اند استفاده نکنند، چرا که نادیده گرفتن این مساله به روستا آسیب زده و در برخی موارد نارضایتی عمومی را در پی خواهد داشت بنابراین باید اعضای شورای اسلامی که نماینده مردم در امور روستا هستند از معرفی این افراد خودداری کنند.

موسوی نسب ادامه داد: ما هم به عنوان بخشدار این افراد را نمی پذیریم، چرا که امتحان خود را خوب پس نداده اند و نمی توانند عملکرد خوبی را برای روستا به ارمغان بیاورند.

وی با بیان اینکه بخشداران نقش کلیدی در این مواقع دارند،گفت: بخشداران می توانند با تعامل خود با شوراها و تبیین این موضوع که ممکن است مردم از انتخاب های نادرست آسیب ببینید و به جایگاه شورا نیز خدشه وارد شود، نظر شورا را تغییر دهند.

موسوی نسب تصریح کرد: اما در صورت عدم تعامل و همکاری شورای اسلامی روستا و عدم تایید بخشدار، موضوع در شورای حل اختلاف مطرح می شود تا تصمیم نهایی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت دهیار معرفی شده اتخاذ شود.

بخشدار کوهین با انتقاد از نبود امنیت شغلی برای دهیاران،گفت: تعدادی از دهیاران با سابقه و فعال که عملکرد خوبی نیز در دهیاری داشتند متاسفانه با حضور اعضای جدید شورا تغییر می کنند و هیچ تضمینی برای ادامه فعالیت آنان در دهیاری نیست و قانون هم اجازه استفاده از تجربیات خوب این دهیاران را در بخشداری نداده و به راحتی مدیریت امور روستایی را از تجربیات دهیارن توانمند محروم می کند که در این رابطه باید شاهد تجدیدنظر و وضع قوانین جدید باشیم.

نبود امنیت شغلی، چالشی مهم پیش روی دهیاران

پروژه محور بودن، از آسیب های حوزه دهیاری ها

امیر موسی خانی دهیار روستای آقابابا واقع در بخش کوهین نیز در این میزگرد اظهار کرد: تا پیش از تاسیس و راه اندازی نهاد دهیاری ها اقدامات جسته و گریخته ای برای آبادانی در روستاها انجام می شد اما با ایجاد دهیاری ها این اقدامات نظام مند شد.

وی ادامه داد: دهیاری ها خدمات متنوعی را در روستاها به مردم ارایه کرده اند، هرچند موانعی هم پیش روی آنان قرار دارد، اما به این نتیجه رسیده ایم که کار نشد ندارد و برای رسیدن به اهداف و رفع موانع در امور روستایی باید تلاش و پشتکار داشت.

موسی خانی افزود: برخی ها انتقاد دارند که کمیته انطباق دهیاری ها یک تشکیلات دست و پاگیر است و کار آنها را با مشکل روبرو کرده اما معتقدم این کمیته باعث شده تا ضمن استفاده از نظرات کارشناسی بدنه مرتبط با امور روستاها، شاهد شفافیت در کار دهیاری ها باشیم.

دهیار روستای آقابابا گفت: اگر دهیاران به قوانین دهیاری ها مسلط بوده و آنها را اجرا کنند، در پیشبرد برنامه های دهیاری که از پیش تعیین شده است، با مشکل روبرو نخواهند شد.

وی با بیان اینکه دهیاری ها قائم به شخص هستند و از امنیت شغلی لازم نیز برخوردار نیستند،گفت: متاسفانه دهیاری ها طوری مدیریت می شوند که ممکن است با با تغییر یک دهیار کلیه امور روستا به کندی پیش برود بنابراین باید تصمیمات لازم را برای ساماندهی و منظم کردن دهیاری ها و توانمند سازی کارکنان دهیاری و اعضای شورای اسلامی اتخاذ کرد.

موسی خانی تصریح کرد: متاسفانه اکثر دهیاران پروژه محور هستند، در حالی که ما در عصر جدید باید به دنبال سایر اقدامات موثر در زندگی اهالی روستا باشیم و نگاه خود را تغییر داده و همه ابعاد مدیریتی دهیاری و وظایف محول را به درستی انجام دهیم.

دهیار روستای آقابابا افزود: ما این سیاست را با همکاری شورای اسلامی، مشارکت اهالی و مساعدت بخشداری در روستا پیاده کرده و نتیجه های خوبی هم گرفته ایم. در حال حاضر ۱۵هزار راس دام در روستای ما وجود دارد که ما پیش تر زیرساخت های آن را فراهم کرده ایم.

موسی خانی افزود: با مشارکت بنیاد برکت و تزریق ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به صنایع روستا در تولید قطعات خودرو برای خودرو سازان نیز ورود کرده ایم که اقدامی بی سابقه در روستاهای کشور بوده است.

رهاورد:
بخشداری ها به عنوان یک نهاد دولتی و ناظر بر فعالیت دهیاری ها نقش تعیین کننده ای در انتخاب دهیاران دارای صلاحیت دارد و با تعاملی که به اعضای شورای اسلامی روستاها ایجاد می کند می تواند در معرفی دهیاران توانمند برای فعالیت در روستاها قدم بردارد.

علاوه بر بخشداری ها، اداره کل امور روستایی استانداری به عنوان متولی دهیاری ها نقش اصلی در هدایت، ابلاغ قوانین و نظارت بر اجرای آن را بر عهده داشته و در صورت اجرای صحیح ماموریت های خود کمک شایانی در توسعه و آبادانی روستاها خواهد داشت.

همچنین نباید فراموش کردریال دهیاران نیز با افزایش آگاهی خود نسبت به قوانین و علوم مدیریتی و جلب مشارکت های عمومی باید از پروژه محوری فاصله گرفته و به سمت توسعه همه جانبه روستا حرکت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha